30-metrowe skrzydło samolotu, które dostarczono 14 maja z fabryki Oye przy MHI Nagoya Aerospace System Works w Prefekturze Nagoya, jest pierwszym elementem wykonanym z materiałów kompozytowych, jaki użyto w konstrukcji odrzutowca.

Pierwsze skrzydło zostało przetransportowane statkiem z przystani przylegającej do fabryki do międzynarodowego lotniska Centrair w Japonii, skąd na pokładzie samolotu Dreamlifter – specjalnie zaprojektowanego do transportu części 787 – trafiło do fabryki Boeing Everett w Waszyngtonie. 13 maja w fabryce Oye odbyła się ceremonia upamiętniająca pierwszą dostawę.

Boeing 787 Dreamliner, średniej wielkości samolot o długości 57 metrów, wysokości 17 metrów i 60-metrowej rozpiętości skrzydeł, jest w stanie zabrać na pokład 210-250 pasażerów (standardowa specyfikacja). Modelem 787 Boeing ustanawia nowe standardy w historii komercyjnej awiacji poprzez wprowadzenie nowoczesnego designu, rewolucyjnych metod produkcji, zastosowanie zaawansowanych materiałów oraz zawarcie nowych kontraktów z partnerskimi firmami.

Udział japońskich firm w produkcji płatowców w ramach programu wynosi teraz 35 procent, co stanowi najwyższą wartość w historii programów produkcji komercyjnych samolotów zawartych pomiędzy Boeingiem, a japońskimi firmami. MHI jest odpowiedzialne za produkcję kompozytowych skrzydeł samolotu. To pierwszy raz, kiedy czołowy producent samolotów zlecił wykonanie skrzydeł swojemu partnerowi.

W celu wyprodukowania skrzydeł dla Boeinga, MHI zbudowało dwie nowe fabryki przy Nagoya Aerospace Systems Works: fabrykę produkującą materiały kompozytowe, która zajmuje się formowaniem kompozytowych części skrzydeł oraz fabrykę zajmującą się budową skrzydeł. Nowe obiekty zostały otwarte odpowiednio w czerwcu i wrześniu 2006 roku. Fabryka produkująca materiały kompozytowe posiada jedną z największych na świecie autoklaw.

W kwietniu 2006 roku, MHI ukończyło również budowę fabryki produkującej kompozytowe podłużnice poszycia –jedne z elementów wzmacniających konstrukcję skrzydła Boeinga 787. Obiekt znajduje się przy stoczni Shimonoseki Shipyard and Machinery Works w Prefekturze Yamaguchi.

Materiałem kompozytowym zastosowanym do budowy skrzydeł samolotu jest tworzywo sztuczne wzmocnione włóknem węglowym (CFRP – carbon fiber reinforced plastic). W porównaniu z konwencjonalnym aluminium lub stopami tytanu, CFRP jest niezwykle wytrzymały, sztywny i odporny na korozję.

Według Boeinga, lżejsze odrzutowce, które powstają dzięki zastosowaniu materiałów kompozytowych w połączeniu z nowymi silnikami oraz aerodynamiczną konstrukcją umożliwiającą uzyskanie niższego współczynnika oporu powietrza, uzyskają o 20 procent niższe spalanie oraz zapewnią 30 procent redukcję kosztów utrzymania w porównaniu z konwencjonalnymi samolotami.

Program 787 zakłada odbycie pierwszego lotu w 2007 roku oraz wprowadzenie samolotu do służby w roku 2008. Dzięki pomyślnej dostawie pierwszego skrzydła, MHI będzie kontynuowało prace nad konstrukcją skrzydeł dla Boeinga 787, który będzie rozchwytywany przez linie lotnicze przez długi czas.

Proces produkcji skrzydeł pozwoli firmie MHI na zdobycie ogromnego doświadczenia w konstruowaniu i produkcji skrzydeł kompozytowych na szeroką skalę, przez co umocni się pozycja koncernu jako globalnego centrum produkcji skrzydeł samolotowych.