Nazwa modelu nawiązuje bowiem do utworzonej w 1984 roku przez Mitsubishi Motors firmy Ralliart Inc. Ten oddział koncernu jest sportową siłą napędową Mitsubishi, zarówno w wyścigach, jak i rajdach krajowych oraz zagranicznych.

Warto zaznaczyć, że w Polsce Mitsubishi zajmuje drugie miejsce po Mercedesie pod względem sprzedaży aut sportowych. Dotychczas nieobecny model Lancer Ralliart z pewnością zainteresuje wielu nowych klientów, takich, jak nabywcy Subaru Imprezy WRX.

Nowe auto jest idealnym uzupełnieniem gamy Lancerów i stanowi pomost pomiędzy Lancerami Sedan i Sportback z silnikami 1.5 l. 109 KM (Sedan) oraz 1.8 l. 143 KM i 2.0 DID 140 KM (Sedan i Sportback) a supersportowym Lancerem Evolution oferowanym z 2-litrowym benzynowym turbodoładowanym silnikiem o mocy 295 KM i 350 KM.

To kolejny pojazd po Outlanderze, Lancerze Evolution, Lancerach Sedan i Sportback oraz dostępnym w Japonii modelu Delica D:5, opracowany na nowej globalnej platformie Project Global. Wspólne elementy tych solidnych i elastycznych konstrukcji, to przednia płyta podłogowa, przednie zawieszenie i elektronika.

Nadwozie

Lancer Ralliart zaprojektowany przez europejski ośrodek Mitsubishi Design Europe wyróżnia się sportową sylwetką podkreśloną przez aluminiową pokrywę silnika z ogromnym wlotem powietrza chłodzącego silnik, charakterystycznym dużym „rekinim” przodem z motywem Jet Fighter z chromowanym wykończeniem, reflektorami bi-ksenonowymi ze spryskiwaczami i lampami doświetlającymi zakręty, tylnymi przydymionymi kloszami lamp, sportowymi aluminiowymi obręczami kół w kolorze grafitowym i podwójną rurą wydechową z chromowanymi końcówkami.

Design tego auta jest bardzo zbliżony do projektu nowego Lancera Evolution.

Nowy Mitsubishi Lancer Ralliart jest oferowany z 4-drzwiowym nadwoziem typu sedan (Lancer Ralliart Sedan) oraz 5-drzwiowym typu hatchback (Lancer Ralliart Sportback) w 6 metalizowanych lub perłowych kolorach nadwozia (pomarańczowym, białym, czarnym, czerwonym, srebrnym i niebieskim).

Silnik i osiągi

Dzięki znakomitym osiągom (przyspieszenie 0-100 km / godz. – 7 sekund, maksymalny moment obrotowy 343 Nm przy 2500-4750 obr. / min., prędkość maksymalna 230 km / godz.) uzyskiwanym za sprawą 2-litrowego turbodoładowanego 16-zaworowego silnika o mocy 240 KM przy 6000 obr. / min. (tego samego, który napędza Lancera Evolution X, lecz o zmniejszonej mocy) i sprawdzonemu układowi napędu AWC na 4 koła Lancer Ralliart daje kierowcy niespotykaną radość z jazdy i poczucie bezpieczeństwa.

Napęd na 4 koła

AWC (All Wheel Control) to doskonale znany z 9 generacji Lancera Evolution układ napędu na 4 koła z aktywnym centralnym mechanizmem różnicowym, przednim mechanizmem różnicowym typu Torsen, tylnym płytkowym mechanizmem różnicowym o zwiększonym tarciu i systemem ABS.

Lancer Ralliart dzieli układ napędu wszystkich kół 4-Wheel Drive System z Lancerem Evolution (czujniki prędkości wszystkich czterech kół, czujnik kąta skrętu, czujnik przyspieszenia bocznego, czujnik obrotu auta wokół osi, czujnik momentu obrotowego, czujnik prędkości obrotowej silnika i stopnia otwarcia przepustnicy), jednak jest on nieco mniej zaawansowany, ponieważ nie zawiera systemu Active Yaw Control, a w miejsce sportowego ABS-uzastosowano standardowy układ ABS – całość nosi nazwę All-Wheel-Control (AWC).

System dynamicznej kontroli pojazdu AWC Lancera Ralliart oparto o aktywny centralny dyferencjał ACD.

ACD wykorzystuje wielotarczowe sprzęgło kontrolowane elektronicznie w celu optymalizacji rozkładu momentu obrotowego pomiędzy przednią, a tylną osią (w oparciu o układ 50:50), co pozwala na uzyskanie odpowiedniego balansu pomiędzy trakcją, a kierowalnością.

Przenoszenie momentu z prawej na lewą stronę odbywa się za pośrednictwem przedniego dyferencjału poprzez śrubowy mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu z przodu oraz mechaniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu z tyłu.

W skład systemów bezpieczeństwa Lancera Ralliart wchodzą:

- ASC (Active Stability Control – aktywna kontrola stabilności): System ASC stabilizuje zachowanie samochodu zachowując optymalną trakcję poprzez regulowanie mocy silnika oraz siły hamowania przy każdym kole. ASC poprawia trakcję podczas przyspieszania zapobiegając uślizgowi kół na śliskich nawierzchniach. System poprawia również stabilność pojazdu poprzez zapobieganie poślizgom w podczas nagłych manewrów w niebezpiecznych sytuacjach. System może zostać odłączony.- ABS (system zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania): ABS pozwala na utrzymanie kierowalności pojazdu podczas silnego hamowania na śliskiej nawierzchni poprzez niedopuszczeniu do zablokowania się kół.

System AWC zapewnia zintegrowaną kontrolę nad powyższymi układami, pozwalając na osiągnięcie lepszych właściwości jezdnych w zakrętach, lepszej trakcji i stabilności nie tylko podczas przyspieszania, ale również wchodzenia w zakręty i hamowania we wszystkich warunkach jazdy.

Przełącznik trybów systemu AWC na kierownicy pozwala kierowcy na wybór odpowiedniego trybu jazdy do aktualnie panujących warunków na drodze:

- „Tarmac” (asfalt), na utwardzone nawierzchnie;- „Gravel” (żwir), na mokre lub luźne nawierzchnie;- „Snow” (śnieg), na ośnieżone nawierzchnie.

Dwusprzęgłowa półautomatyczna skrzynia biegów TC-SST

Lancer Ralliart wyposażony jest w supersportową 6-biegową półautomatyczną dwusprzęgłową skrzynię biegów TC-SST, która nie wymaga pedału sprzęgła oraz zapewnia płynną zmianę biegów.

W przekładni Twin Clutch SST nieparzyste (1-szy, 3-ci i 5-ty) i parzyste (2-gi, 4-ty i 6-ty) przełożenia przyporządkowane są do oddzielnych wałków sprzęgłowych z własnymi sprzęgłami. Dzięki współpracy z układem sterowania silnikiem przełączenia pomiędzy tymi sprzęgłami gwarantują płynną i szybką zmianę biegów oraz przyśpieszenie podczas wyprzedzania.

Przekładnia Twin Clutch SST zapewnia doskonałą sprawność przenoszenia napędu z niewielką utratą mocy i dużą oszczędnością paliwa, ponieważ zamiast przekładni hydrokinetycznej, używa sprzęgieł. Twin Clutch SST pozwala na wybór pomiędzy trybem całkowicie automatycznym a ręcznym (Manual Shift), w którym kierowca może zmieniać biegi manualnie.

Przełącznik umieszczony w podstawie selektora umożliwia kierowcy wybór pomiędzy trybem normalnym a sportowym. Pozwala to wybrać tryb optymalny dla danej sytuacji drogowej – począwszy od jazdy miejskiej, aż po jazdę na wąskiej i krętej drodze. Lancer Ralliart standardowo wyposażony jest również w łopatki zmiany biegów umieszczone na kolumnie kierowniczej. Pozwalają one na obsługę bez odrywania rąk od kierownicy.

Zawieszenie, hamulce i układ kierowniczy

Podwozie Lancera Ralliart to zmodyfikowane sportowe zawieszenie wersji Sedan/Sportback (wyposażonych w sportowe zawieszenie), a w jego skład wchodzi:

- Zawieszenie: grubsze drążki stabilizatora z przodu (+ 1 mm, z 21 do 22 mm), zmieniony stopień tłumienia sprężyn/amortyzatorów z przodu (z 3.2 kgf / mm do 3.4 kgf / mm) i z tyłu (z 2.4 kgf / mm do 2.8 kgf / mm) oraz sztywniejsze amortyzatory z przodu i z tyłu.- Hamulce: przednie tarcze wentylowane (16-calowe), tylny rozpieracz hydrauliczny o większej średnicy (z 35 mm do 38 mm), większa pompa główna (z 20.6 do 22.2 mm) oraz wydajne klocki hamulcowe;- Układ kierowniczy: pompa wspomagania o większej wydajności (zwiększony przepływ z 5.5 – 3.5 l / mm do 6.5 – 4.5 l / mm).

Bezpieczeństwo

O bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów zadbają systemy ABS, EBD, ASTC (Aktywny System Kontroli Trakcji i Stabilizacji), system napędu na 4 koła AWC, 7 poduszek bezpieczeństwa i opracowana przez Mitsubishi konstrukcja nadwozia typu RISE. Nadwozie typu RISE (o podwyższonej odporności na zderzenia) radykalnie zwiększające bezpieczeństwo w kolizjach wielokierunkowych.

Jako fundament bezpieczeństwa, to prawnie zastrzeżone rozwiązanie rozprasza energię podczas zderzeń bocznych i tylnych, kontroluje odkształcenia, zwiększając bezpieczeństwo jadących samochodem oraz chroniąc układ paliwowy podczas zderzenia tylnego.

System poduszek powietrznych:

- 7 poduszek bezpieczeństwa w standardzie - w tym poduszka kolanowa kierowcy;- 2 nowoczesne dwustopniowe przednie poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z czujnikiem obecności pasażera; których ciśnienie napełniania dopasowane jest do siły zderzenia;

- 2 boczne poduszki powietrzne montowane w fotelach, stanowiące wyposażenie standardowe;- 2 kurtynowe poduszki powietrzne;- 1 kolanowa poduszka powietrzna kierowcy uruchamiana w początkowej fazie zderzenia, mająca na celu ochronę dolnych kończyn (ograniczając ruch dolnej części ciała, zwiększa skuteczność działania napinacza pasa bezpieczeństwa i poduszki powietrznej).

Nowy Lancer zdobył 5 gwiazdek wtestach zderzeniowych przeprowadzanych przez EURO-NCAP.

Wnętrze i wyposażenie

Wewnątrz pojazdu znajdziemy sportowe siedzenia Recaro, sportową kierownicę z przyciskami sterującymi radiem i zestawem głośnomówiącym (MR), łopatki sterujące półautomatyczną skrzynią biegów TC-SST, czujniki deszczu, centralny podłokietnik ze schowkiem i wejście umożliwiające podłączenie zewnętrznego źródła dźwięku np. iPoda, a w wersji MR także system dostępu bezkluczykowego, zestaw głośnomówiący Bluetooth, nawigację z serwerem muzyki oraz podgrzewane fotele pokryte skórą.

Ceny i plany sprzedaży

W Polsce dostępne są dwie wersje wyposażeniowe tego pojazdu: GSR w cenie 119 990 złotych i MR w cenie 134 990 złotych.

Dane techniczne

Silnik (pojemność)2.0 litraSkrzynia biegówTC-SSTTC-SSTNorma emisji spalinEURO-4Wymiary i wagiDługośćmm45854570Szerokośćmm1760Wysokośćmm15151490Rozstaw osimm2635Rozstaw kółPrzódmm1530Rozstaw kółTyłmm1530Prześwitmm150Masa własnakg15951550Dopuszczalna masa całkowitakg20452025Ilość miejscosób5OsiągiSpalanieŚredniel/100km10,210,0Miasto13,913,8Poza miastem8,17,8Emisja CO2g/km243238Prędkość maksymalnakm/h220230Czas przyspieszenie od 0 do 100 km/hs7,17,0Min. promień zawracaniam5,0SilnikTyp2.0-litra 16-zaworów DOHC MIVEC z turbodoładowaniem i intercoolerem ECI-MULTIPaliwo / OktanyBenzyna / RON98Pojemnośćcm31998Średnica i skok tłokamm86 x 86Stopień sprężania9,0Moc maksymalna (EEC net)kW (KM) przy obr./min.177 (240) przy 6000Maksymalny moment obrotowyNm (kgm) przy obr./min.343 (35,0) przy 2500-4725Układ paliwowyZasilanieECI-MULTIPojemność zbiornikal55Układ przeniesienia napęduSkrzynia biegów6 biegowa TC-SSTPrzełożeniaI3,655II2,368III1,754IV1,322V0,983VI0,731Wsteczny4,011Główne4,062Układ kierowniczyTypPrzekładnia kierownicza zebatkowa ze wspomaganiem hydraulicznymZawieszeniePrzednieKolumny MacPhersona ze sprężynami śrubowymi i stabilizatoremTylneWielowahaczowe ze stabilizatoremHamulcePrzednieTarczowe wentylowane 2 tłoczkoweTylneTarczobębny