• Akcje naprawcze dotyczące niektórych egzemplarzy samochodów organizowane są przez producentów konkretnych marek. Dotyczą zazwyczaj wykrytych w modelach defektów
  • Producent ma obowiązek dotrzeć do właścicieli aut z ukrytą usterką, a następnie bezpłatnie ją wyeliminować, np. wymieniając wadliwą część
  • W tym roku UOKiK poinformował już o kilku tysiącach egzemplarzy samochodów z wykrytymi defektami
  • Więcej takich historii znajdziesz na stronie głównej Onetu

Według tegorocznych danych wady mogą mieć m.in. różne modele Mazdy, Toyoty, Peugeota, Mercedesa, Hyundaia czy Porsche. Z informacji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że ich skutki mogą być różne od drobnych, jak awaria podgrzewania tylnej szyby, do bardzo poważnych, prowadzących nawet do pożaru pojazdu albo nagłego wyłączenia się silnika w trakcie jazdy.

Zobacz także: Mercedes poinformował część klientów, że ich auta mogą się zapalić

Jakie modele powinny jak najszybciej trafić do ASO? Wszystkie zostały wyszczególnione przez UOKiK, chociaż, jak podkreśla urząd, właściciele samochodów dostali indywidualne powiadomienia, usterki dotyczą bowiem konkretnych egzemplarzy.

Mazda

W samochodach marki Mazda wyprodukowanych w Japonii i Meksyku, modelach 2, 3, 6, CX-5, CX-3, CX-9, MX-5, wirnik w niskociśnieniowej pompie paliwowej może ulec deformacji, powodując usterkę pompy paliwowej. Awaria pompy paliwa może spowodować, że silnik nie uruchomi się lub zgaśnie w trakcie jazdy, zwiększając tym samym ryzyko wypadku. Na rynku polskim kampanią naprawczą objęto łącznie 6 tys. 943 pojazdy.

Citroen

Zgodnie z informacją od producenta, w Citroenie Spacetourer wiązka elektryczna tylnej otwieranej szyby może być wadliwa, co może spowodować jej przegrzanie. Na rynku polskim kampanią naprawczą objęto aktualnie 17 pojazdów. Przedsiębiorca powiadomił właścicieli samochodów o konieczności zgłoszenia się do autoryzowanych serwisów w celu sprawdzenia stanu wiązki elektrycznej tylnej szyby otwieranej i w razie konieczności jej wymiany.

Z kolei w Citroenach C4 sprężyny tylnego zawieszenia oraz ich wsporniki mogą być niezgodne z technologią fabryczną, co może doprowadzić do wypadku w wyniku odłączenia się jednego z tych elementów. Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 87 pojazdów.

Zobacz także: Auta płoną częściej, niż myślisz! Najczęstsze przyczyny pożarów

Toyota

Defekty wykryto też w samochodach Toyota Proace, wyprodukowanych we Francji w okresie od 1 czerwca 2016 r. do 3 maja 2017 r. Przewód podgrzewania szyby tylnych drzwi bagażnika może wysunąć się z pierwotnie zaprojektowanej pozycji. W rezultacie mniej chroniona część przewodu narażona jest na naprężenia, które mogą prowadzić z czasem do ryzyka uszkodzenia przewodu. W takim przypadku podgrzewanie tylnej szyby może nie działać poprawnie lub przewód może ulec uszkodzeniu termicznemu. Kampanią naprawczą objętych jest w Polsce 19 samochodów.

Mercedes

Poważną usterkę wykryto w Mercedesach Sprinterach Typ 907, wyprodukowanych w Niemczech. Kanał kablowy wiązki przewodów alternator-rozrusznik może nie być prawidłowo zamocowany w odpowiednim miejscu. Może opuścić się na wspornik skrzyni biegów, co z czasem może spowodować przetarcia. W przypadku przetarcia izolacji przewodu elektrycznego może dojść do zwarcia i pożaru pojazdu. Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 71 pojazdów.

Zobacz także: Zakaz wjazdu dla elektryków do garaży? Wodą ich nie ugasisz

Hyundai

W samochodach marki Hyundai IONIQ AE EV, wyprodukowanych w Korei Południowej w okresie od 21 stycznia 2016 r. do 29 czerwca 2019 r., niezbędne jest przeprowadzenie aktualizacji oprogramowania układu VCULDC oraz zamontowanie zestawu naprawczego przewodu masowego trzyfazowego elektrycznego silnika napędowego. Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 17 pojazdów.

Peugeot

W samochodach marki Peugeot (modele 208 i 2008) oprogramowanie pojazdu może być nieaktualne, co może spowodować zatrzymanie silnika podczas jazdy i brak możliwości jego uruchomienia przez 10 minut. Na rynku polskim kampanią naprawczą objęte są łącznie 32 pojazdy.

Przedsiębiorca powiadomił właścicieli samochodów objętych akcją o konieczności zgłoszenia się do autoryzowanych serwisów w celu wgrania aktualnego oprogramowania pojazdu oraz sprawdzenia i w razie konieczności wymiany niektórych elementów wyposażenia elektrycznego.

Porsche

W modelach Porsche Boxster i Cayman, wyprodukowanych w Niemczech, może dojść do złamania jednego lub obu mocowań wahaczy w części bocznej wspornika. Jeśli oba mocowania ulegną uszkodzeniu, będzie to skutkowało zaburzeniem prowadzenia kół. W takiej sytuacji może dojść do utraty panowania nad pojazdem. Na rynku polskim kampanią naprawczą objęto łącznie 32 pojazdy.