Kierowca, który usiłuje "przezimować" na oponach letnich stwarza zagrożenie nie tylko dla siebie, lecz także dla innych uczestników ruchu drogowego. Po ubiegłorocznej, wyjątkowołagodnej zimie wielu kierowców wyznających zasadę, że "zimą nie są ważne opony, tylko ostrożniejsza jazda", poczuło się utwierdzonych w swoim przekonaniu.
Tym razem mogą się jednak "przejechać". Meteorolodzy są zgodni - ta zima nie będzie łagodna! Choćby dlatego polecamy lekturę naszego tegorocznego testu. Do porównania wybraliśmy dziesięć aktualnych modeli opon zimowych oraz jedną oponę całoroczną. Wszystkie w rozmiarze 205/55 R 16 H. Jeszcze kilka lat temu ogumienie tej wielkości mogłoby zainteresować wyłącznie właścicieli aut luksusowych.
Samochody się jednak zmieniają, a wraz z nimi rynek opon zimowych. Teraz ten rozmiar stosowany jest już w mocnych autach kompaktowych! Testujemy nie tylko na śnieguTesty prowadzono w zróżnicowanych warunkach. Obejmowały one jazdę po śniegu, po mokrej nawierzchni i na suchym asfalcie. W końcu zimą w naszym klimacie równie często jak śnieg spotkać można wodę czy kałuże, a przy odrobinie szczęścia - również suchy asfalt. O tym, jak duże są różnice między poszczególnymi modelami opon, świadczyć może wynik testu.
Tylko 3 opony uzyskały ocenę wzorową.Sportiva wyjaśnia Opona Sportiva W 55 jest sukcesywnie zastępowana przez oponę Sportiva Snow Win, wyposażoną w bieżnik kierunkowy. Nowa, ulepszona konstrukcja pozwala na uzyskanie optymalnych warunków bezpieczeństwa podczas podróżowaniaw warunkach zimowych.Sugerowana cena opony z indeksem prędkości H wynosi 315 zł brutto. Mariusz Jagura, product manager marki SportivaHamowanie Droga hamowania ze 100 km/h (w metrach) Na suchym asfalcie "zimówki" z kretesem przegrywają z oponami letnimi.
Nawet opony całoroczne powodują wyraźne wydłużenie drogi hamowania. Vredestein, Sportiva, Bridgestone i Goodyear potrzebują do zatrzymania ponad 49 metrów!Kierowalność Średnia prędkość (w km/h) Na krętym, suchym torze wygrywa Bridgestone zapewniający perfekcyjne prowadzenie i doskonałą dynamikę na zakrętach. Mało precyzyjne prowadzenie oraz wrażliwość na zmiany obciążenia to powody przegranej opony Sportiva.Opory toczenia Współczynnik oporu (CR) Im większe opory toczenia, tym wyższe zużycie paliwa.
Przyjmuje się, że opory niższe o 5 proc. powodują spadek zużycia paliwa o ok. 1 proc. Wyniki tej próby zaskoczyły nas - na ogumieniu zimowym auto staje się oszczędniejsze!Hałaśliwość zewnętrzna przy 60 i 80 km/h (w dB) W czasie tej konkurencji testowe Audi toczy się "na luzie" z prędkościami 60 i 80 km/h po zgodnej z normami drodze asfaltowej.
Po obu stronach jezdni ustawione są mikrofony rejestrujące poziom wywoływanego przy tym hałasu. Najcichsze okazały się opony całoroczne marki Goodyear. Również opony letnie nie zakłócają zbytnio ciszy, mimo że zwykle - wbrew obiegowej opinii - to "zimówki" są cichsze z powodu bardziej elastycznej mieszanki gumowej i bieżnika pokrytego drobnymi lamelkami.
Przy wyższych prędkościach tylko opony Sportiva okazały się źródłem naprawdę wysokiego hałasu.Trakcja Średnia siła uciągu (w niutonach) W czasie pomiarów trakcji wyraźnie widać różnicę między poszczególnymi modelami opon. Zwycięzcą tej konkurencji został Dunlop Winter 3D. Hankook i Fuldaosiągają wyniki zbliżone do całorocznej opony Goodyear Vector Plus.
Hamowanie Droga hamowania z 50 km/h (w metrach) Przy awaryjnym hamowaniu z 50 km/h Audi A3 na oponach Vredestein zatrzymuje się po 28 metrach. To samo auto, ale na ogumieniu całorocznym, potrzebuje o długość samochodu więcej. Na oponach letnich zatrzymuje się po 66 metrach!Kierowalność Średnia prędkość na torze (w km/h) Dobra trakcja i pewne prowadzenie boczne to warunki niezbędne do uzyskania dobrego czasu przejazdu po zaśnieżonym torze. Opony zimowe Goodyeara i Dunlopa spełniają doskonale oba te warunki - jazda na nich to przyjemność.
Slalom Maksymalne przyspieszenie poprzeczne (w m/s2) Podczas pokonywania zakrętów oraz stromych, krętych zjazdów konieczne jest dobre prowadzenie boczne opon. Tę dyscyplinę wygrywa Vredestein Snowtrac 2, doskonale utrzymujący zadany kierunek jazdy. Fulda uzyskuje kiepski wynik.Aquaplaning na łuku Średnie przyspieszenie poprzeczne (w m/s²) W czasie deszczu, szczególnie jeśli droga ma koleiny, występuje duże ryzyko aquaplaningu. Bieżnik nie jest wtedy w stanie odprowadzić wystarczającej ilości wody spod opony i auto traci przyczepność. Fatalny wynik opon Sportiva.Aquaplaning Prędkość przy zerwaniu przyczepności (w km/h) W tej dyscyplinie króluje opona letnia.
Do prędkości 93 km/h auto utrzymuje kontakt z nawierzchnią drogi. Spośród "zimówek" podobną rezerwę bezpieczeństwa jest w stanie zapewnić tylko Vredestein. Sportiva "odpływa" już przy 75 km/h!Hamowanie Droga hamowania ze 100 km/h (w metrach) Continental TS 810 to najlepszy "hamulcowy" wśród opon zimowych. Wygrywa nawet z oponą całoroczną Goodyeara. Hankook i Sportiva suną o 6 metrów dalej! To wystarczający powód, żeby pokazać im czerwoną kartkę.Kierowalność Średnia prędkość (w km/h) Prędkości uzyskiwane na oponach letnich są w tej konkurencji nie do pobicia, ale doskonałe na mokrej nawierzchni Micheliny oraz Continentale prowadzą się pewnie i bezpiecznie.
Sportiva okazuje się zupełnie "niesportowa", bo najwolniejsza.Jazda po okręgu Czas okrążenia (w sekundach)Przyczepność na mokrej nawierzchni zwykle nie należy do mocnych stron opon zimowych. Tymczasem Continental osiąga wyniki zbliżone do tych, jakie udało się uzyskać na oponach letnich. Pozytywnie zaskakują też Micheliny i Dunlopy.Opony zimowe o rozmiarze205/55 R 16 H: Zbiorcze wyniki Testu Skala ocen jak w szkole - od 6 (celująca) do 1 (niedostateczna). Wartość podana w procentach oznacza udział (wagę) oceny z danej próby w ocenie średniej. Ocena średnia w jednej kategorii gorsza niż 5- oraz oceny z pojedynczych prób niższe od 4+ wykluczają końcową ocenę wzorową.
Ocenę za komfort jazdy wystawiliśmy na podstawie subiektywnych opinii kierowców testowych.Ceny opon pochodzą z oferty sklepów internetowych (nie dotyczy opon Sportiva) i są z reguły niższe od tzw. cen sugerowanych. Kolejność opon w tabeli: wg wyników w teście (w razie remisu kolejność alfabetyczna).
DUNLOP SP Winter Sport 3D 91 H Cena: 467 zł Plusy: Wyniki we wszystkich kategoriach na wysokim, zrównoważonym poziomie. Najlepsza trakcja oraz harmonijnie-dynamiczne właściwości jezdne na zaśnieżonej drodze. Minusy: Nieznacznie wydłużona droga hamowania na mokrym.
MICHELIN Primacy Alpin (PA3) 91 H Cena: 507 zł Plusy: Wszechstronnie utalentowana opona zapewniająca precyzyjne prowadzenie boczne i dobre właściwości jezdne na suchej i na mokrej nawierzchni. Dobry komfort jazdy i niskie opory toczenia. Minusy: Nieco za małe rezerwy w dziedzinie aquaplaningu.
CONTINENTAL WinterContact TS 810 91 H Cena: 441 zł Plusy: Zrównoważone, dobre właściwości jezdne w każdychwarunkach pogodowych. Najkrótsze drogi hamowania i doskonałe prowadzenie boczne na mokrej nawierzchni.VREDESTEIN Snowtrac 2 91 H Cena: 545 zł Plusy: Wyróżniające się właściwości jezdne na śniegu, znaczne rezerwy w dziedzinie aquaplaningu. Minusy: Jedynie przeciętne wyniki w próbach hamowania na mokrej i suchej nawierzchni, kiepski komfort jazdy.
GOODYEAR UltraGrip 7+ 91 H Cena: 477 zł Plusy: Przekonujące wyniki w próbach zimowych, dobre prowadzenie boczne i dobre właściwości jezdne na śniegu. Minusy: Wydłużona droga hamowania oraz nieco gorsze prowadzenie boczne na suchej nawierzchni.
PIRELLI Winter 210 Sottozero 91 H Cena: 530 zł Plusy: Wzorowe zachowanie w czasie jazdy po śniegu, dobre prowadzenie boczne oraz niskie opory toczenia. Minusy: Przeciętne wyniki na mokrej nawierzchni, małe rezerwy w dziedzinie aquaplaningu.
BRIDGESTONE Blizzak LM-25 91 H Cena: 493 zł Plusy: Zrównoważone, dobre właściwości na suchej nawierzchni, niskie opory toczenia.Minusy: Podsterowność na mokrej i zaśnieżonej nawierzchni, wydłużona droga hamowania na suchym podłożu.
FULDA Kristall Supremo 91 H Cena: 348 zł Plusy: Znaczne rezerwy w dziedzinie aquaplaningu na łukach, krótkie drogi hamowania na suchej nawierzchni. Minusy: Ograniczone możliwości na śniegu oraz wydłużona droga hamowania na suchym podłożu.
HANKOOK IceBear W440 91 H Cena: 388 zł Plusy: Stabilne prowadzenie boczne i dobre właściwości jezdne na suchej nawierzchni, najniższa hałaśliwość. Minusy: Długie drogi hamowania oraz podsterowne zachowanie na mokrej nawierzchni, ograniczony komfort jazdy.
SPORTIVA W 55 91 H Cena: 310 zł Plusy: Dobre właściwości trakcyjne na śniegu, niskie opory toczenia Minusy: Słabe wyniki na mokrym asfalcie. Najdłuższe drogi hamowania na mokrej nawierzchni i długa droga hamowania na śniegu zdecydowały o niskiej ocenie końcowej.
GOODYEAR Eagle Vector+ (EV-2) 91 H Cena: 405 zł Plusy: Przekonujące właściwości jezdne i krótkie drogi hamowania na mokrej i suchej nawierzchni. Minusy: Ograniczona siła ciągu i długie drogi hamowania na śniegu, ograniczone rezerwy w dziedzinie aquaplaningu.
Podsumowanie - Opony zimowe Dunlop, Michelin i Continental zapewniają bardzo dobre osiągi w każdych warunkach pogodowych. Opony całoroczne Goodyear Eagle Vector+ zbierają dobre oceny przede wszystkim w czasie prób na mokrych i suchych nawierzchniach. Do ich zalet w takich warunkach należy m.in. bardzo krótka droga hamowania.
Niestety, na śniegu nie można oczekiwać cudów, choć wyniki są przyzwoite. Najtańsze w teście opony Sportiva - choć pochodzą z fabryk Continentala - nie sprawdziły się na mokrych nawierzchniach.