Auto Świat Wiadomości Aktualności Myśliwce F/A-18 będą lądowały na autostradzie. Niecodzienne ćwiczenia wojskowe

Myśliwce F/A-18 będą lądowały na autostradzie. Niecodzienne ćwiczenia wojskowe

Już niebawem na szwajcarskiej autostradzie A1 będzie można zobaczyć lądujące myśliwce. Kierowcy nie muszą się obawiać o swoje bezpieczeństwo, bo droga będzie w tym czasie zamknięta dla ruchu.

Autostrada A1 w Szwajcarii | zdj. ilustracyjne
Oscity / Shutterstock
Autostrada A1 w Szwajcarii | zdj. ilustracyjne

Maksymalnie 36 godzin mają trwać ćwiczenia wojskowe "Alpha Uno", podczas których Szwajcarskie Siły Powietrzne będą ćwiczyły starty i lądowania na autostradzie. Te odbędą się na trasie A1, najdłuższej szwajcarskiej autostradzie, pomiędzy Avenches i Payerne w kantonie Vaud. W ćwiczeniach, jak informuje niemiecki ADAC, wezmą udział myśliwce F/A-18.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Szwajcarskie myśliwce wylądują na autostradzie A1

Zamknięcie autostrady zaplanowano na wtorek 4 czerwca od godz. 21.00. Z trasy kierowcy będą mogli korzystać ponownie najpóźniej od czwartku 6 czerwca od godz. 9.00. W tym czasie ruch zostanie przekierowany, a szwajcarska armia będzie sprawdzała, czy w razie zniszczenia lotnisk wojskowe samoloty będą mogły startować i lądować w innym miejscu.

Ostatnie podobne ćwiczenia na autostradach były prowadzone w Szwajcarii w latach 70. i 80. ubiegłego wieku. Trasa A1 ma długość 410 km i jest najdłuższą szwajcarską autostradą, stanowiąc ok. jednej piątej wszystkich tutejszych dróg krajowych. A1 przebiega na osi wschód — zachód i łączy Genewę z St. Gallen.

Drogi jako pasy startowe także w Niemczech i w Polsce

Rolę pasów startowych pełniły również niemieckie autostrady. ADAC przypomina, że u naszych zachodnich sąsiadów istniało kilkadziesiąt odcinków autostrad, które w krótkim czasie mogły stać się awaryjnymi lądowiskami. Przez ostatnie kilkadziesiąt lat zostały one jednak zmodyfikowane (m.in. pojawiła się roślinność na pasach pomiędzy jezdniami), a awaryjne pasy startowe pozostały np. na fragmentach autostrad A7, A9 czy A81.

Drogowe odcinki lotniskowe (DOL) funkcjonują także w Polsce. Podobnie jak za granicą pełnią one funkcję lotnisk rezerwowych dla wojska, ale w sytuacjach awaryjnych mogą być też wykorzystywane przez lotnictwo cywilne. Cechą charakterystyczną tych odcinków jest zazwyczaj szeroka nawierzchnia z kilkoma pasami ruchu i brakiem barier oddzielających oba kierunki oraz duże parkingi, które służą jako miejsca postojowe dla samolotów i obsługi naziemnej.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji