Maksymalnie 36 godzin mają trwać ćwiczenia wojskowe "Alpha Uno", podczas których Szwajcarskie Siły Powietrzne będą ćwiczyły starty i lądowania na autostradzie. Te odbędą się na trasie A1, najdłuższej szwajcarskiej autostradzie, pomiędzy Avenches i Payerne w kantonie Vaud. W ćwiczeniach, jak informuje niemiecki ADAC, wezmą udział myśliwce F/A-18.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoSzwajcarskie myśliwce wylądują na autostradzie A1
Zamknięcie autostrady zaplanowano na wtorek 4 czerwca od godz. 21.00. Z trasy kierowcy będą mogli korzystać ponownie najpóźniej od czwartku 6 czerwca od godz. 9.00. W tym czasie ruch zostanie przekierowany, a szwajcarska armia będzie sprawdzała, czy w razie zniszczenia lotnisk wojskowe samoloty będą mogły startować i lądować w innym miejscu.
- Przeczytaj także: Niemieckie Poliscany FM1 dostały tzw. zatwierdzenie typu w Polsce. Tego jeszcze u nas nie było
Ostatnie podobne ćwiczenia na autostradach były prowadzone w Szwajcarii w latach 70. i 80. ubiegłego wieku. Trasa A1 ma długość 410 km i jest najdłuższą szwajcarską autostradą, stanowiąc ok. jednej piątej wszystkich tutejszych dróg krajowych. A1 przebiega na osi wschód — zachód i łączy Genewę z St. Gallen.
Drogi jako pasy startowe także w Niemczech i w Polsce
Rolę pasów startowych pełniły również niemieckie autostrady. ADAC przypomina, że u naszych zachodnich sąsiadów istniało kilkadziesiąt odcinków autostrad, które w krótkim czasie mogły stać się awaryjnymi lądowiskami. Przez ostatnie kilkadziesiąt lat zostały one jednak zmodyfikowane (m.in. pojawiła się roślinność na pasach pomiędzy jezdniami), a awaryjne pasy startowe pozostały np. na fragmentach autostrad A7, A9 czy A81.
Drogowe odcinki lotniskowe (DOL) funkcjonują także w Polsce. Podobnie jak za granicą pełnią one funkcję lotnisk rezerwowych dla wojska, ale w sytuacjach awaryjnych mogą być też wykorzystywane przez lotnictwo cywilne. Cechą charakterystyczną tych odcinków jest zazwyczaj szeroka nawierzchnia z kilkoma pasami ruchu i brakiem barier oddzielających oba kierunki oraz duże parkingi, które służą jako miejsca postojowe dla samolotów i obsługi naziemnej.