• UOKiK przygotował nową mapę obrazującą efekty kontroli jakości paliw na polskich stacjach w 2023 r.
  • Niewłaściwe parametry stwierdzono głównie w próbkach pobranych z małych stacji, ale na liście nie brakuje też obiektów działających w ramach większych sieci
  • W 2023 r. odstępstwa najczęściej pojawiały się w badanym oleju napędowym, wyjątkowo nie było żadnych zarzutów wobec jakości LPG
  • Podczas powtórnej wizyty na niektórych stacjach z listy inspektorzy stwierdzili poprawę jakości paliwa, ale nie na wszystkich

Na zlecenie UOKiK-u w 2023 r. Inspekcja Handlowa przeprowadziła 1 tys. 934 kontrole jakości paliwa. Sprawdzaniem parametrów paliw zajmuje się regularnie od 1 maja 2004 r., czyli dnia, w którym w Polsce zaczął funkcjonować system monitorowania i kontrolowania jakości paliw. I o ile w 2015 r. inspektorzy nie rekomendowali wizyt na 5,3 proc. skontrolowanych stacji, o tyle w ostatnich latach wskaźnik ten był bliski zaledwie 1 proc. Ubiegły rok – niestety – znowu był nieco gorszy.

UOKiK skontrolował stacje paliw. Tu były nieprawidłowości

Na podstawie wyników badań UOKiK-u można stwierdzić, że tankowanie samochodów w Polsce jest zasadniczo bezpieczne dla silników. Wpadek było względnie mało – w 2023 r. odsetek nieprawidłowości wyniósł 1,7 proc., przy czym najwięcej dotyczyło oleju napędowego. Na ryzyko awarii spowodowanej złą jakością paliwa najbardziej narażeni są zatem kierowcy aut z jednostkami diesla. UOKiK przygotował mapę, na której widać efekty ubiegłorocznej kontroli.

Poniżej negatywne wyniki kontroli i zastrzeżenia inspektorów:

  • Pietrzyk-Oil, Gołębiów 24A: ON – zaniżony parametr temperatury zapłonu
  • Mobill, ul. Chełmska 100, Włodawa: ON – zaniżony parametr temperatury zapłonu
  • Tanktir, ul. Starachowicka 108, Wąchock: ON – przekroczony parametr zawartości wody
  • Karima-Bis, Strzeżów 1: ON – zaniżony parametr temperatury zapłonu
  • Watis, ul. Konińska 1, Turek: ON – zaniżony parametr temperatury zapłonu
  • Orlen, ul. Fordońska 32, Bydgoszcz: ON – zaniżony parametr temperatury zapłonu
  • Moya, ul. Cieszyńska 25, Skoczów: ON – nieodpowiedni parametr stabilności oksydacyjnej
  • Benzol, ul. Mickiewicza 26, Biała Piska: ON – nieodpowiedni parametr stabilności oksydacyjnej
  • Poczta Polska, ul. Gajowa 99, Bydgoszcz: ON – nieodpowiedni parametr stabilności oksydacyjnej
  • Dobkowski Paliwa, ul. Mickiewicza 17, Suwałki: ON – nieodpowiedni parametr stabilności oksydacyjnej
  • Moya, ul. Ostrowiecka 36A, Zawichost: ON – przekroczony parametr zawartości wody
  • A.B., ul. Wybrzeże 11, Łeba: ON – zaniżony parametr temperatury zapłonu
  • Tylka, os. Za Torem 23A, Rogoźnik: ON – nieodpowiedni parametr stabilności oksydacyjnej
  • Total, al. 11 listopada 87, Radom: ON – zaniżony parametr temperatury zapłonu
  • A.P.M. Malinowscy, S. Langowska, Świątki 38: ON – zaniżony parametr temperatury zapłonu
  • Artmot, ul. Wronia 16, Wałcz: ON – nieodpowiedni parametr stabilności oksydacyjnej
  • Maszk, ul. Dworcowa 37, Kościerzyna: ON – nieodpowiedni parametr stabilności oksydacyjnej
  • Tramex, Dachowa 14A: ON – niewłaściwa temperatura zablokowania zimnego filtra CFPP
  • Gwara (BP), Młodzieszynek 36: Pb95 – nieodpowiedni parametr lotności
  • STW, al. Wojska Polskiego 31, Kalisz: Pb95 – nieodpowiednia prężność par
  • Pieprzyk, Wolsztyńska 10, Wieleń: Pb98 – nieodpowiednia prężność par
  • BP, ul. Złota 62, Kalisz: Pb95 – nieodpowiednia prężność par
  • Orlen, pl. Wolności 17, Stawiski: Pb95 – zbyt niska liczba oktanowa
  • Budex, Będków-Kolonia 1: Pb95 – nieodpowiednia prężność par
  • AP Logistik, ul. Wrocławska 26, Kalisz: Pb95 – nieodpowiednia prężność par