• Autorzy rankingu popularności marek samochodowych przeanalizowali wyniki Google Trends w 154 krajach świata
  • Od 2018 r. Toyota jest w ścisłej czołówce. Japońska firma tylko raz przegrała. W 2019 r. wyprzedziło ją BMW
  • Spory wzrost zainteresowania odnotowały w 2021 r. Audi i Hyundai, najmniejszą popularnością cieszą się: Peugeot, Rolls Royce oraz Mazda
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

W Google'u wciąż króluje jedna marka - Toyota. Według autorów raportu Comparethemarket, to japońska marka jest wciąż numerem jeden w rankingu najchętniej poszukiwanych firm samochodowych w popularnej wyszukiwarce. Aż w 47 krajach świata (na 154 ujęte w analizie) najczęściej poszukiwano aut firmy z Japonii.

BMW ze światowym rekordem

Okazuje się, że Toyota jest w ścisłej czołówce już od kilku lat. Od 2018 r. tylko raz spadła z pierwszego miejsca, dając się wyprzedzić BMW. Niemcom udało się to w 2019 r., ustanawiając wówczas wyjątkowy rekord – firma zdobyła pozycję lidera aż w 118 państwach. W pozostałych latach (2018, 2020, 2021) to BMW musiało zadowolić się drugim miejscem na podium.

Najczęściej wyszukiwane marki samochodowe w Google w 2021 r. Foto: comparethemarket / comparethemarket
Najczęściej wyszukiwane marki samochodowe w Google w 2021 r.

Wbrew pozorom Japończycy muszą studzić entuzjazm, bo zainteresowanie Toyotą powoli spada. Okazuje się, że jeszcze w 2020 r. ta marka miała 34,8 proc. udziałów w poszukiwaniach samochodów w Google'u. W 2021 r. odnotowano ok. 31 proc., co i tak jest wciąż imponującym wynikiem. Firma spada także w rankingu krajów. Jeszcze w 2018 r. była numerem 1 w 65 krajach świata. W 2021 r. firmie udało się podbić 47 państw i wciąż deklasuje rywali.

BMW, Mercedes i Audi - wojna o podium

Drugi rok z rzędu w czołówce utrzymują się trzy marki: Toyota, BMW i Mercedes. Niemieckie marki toczą przy tym zaciętą rywalizację. BMW wysunęło się na prowadzenie z niezłym wynikiem. Bawarska marka to numer 1 w 29 państwach świata. Mercedes musi zadowolić się wynikiem 23 krajów. Na tle pozostałych konkurentów i tak jest bardzo dobrze. Kolejne w rankingu Audi odnotowało zaledwie 11 państw (w tym Polskę).

Najpopularniejsze marki aut w wyszukiwarce Google'a

2018 2019 2020 2021
Toyota (65) BMW (118) Toyota (55) Toyota (47)
BMW (30) Toyota (28) BMW (34) BMW (29)
Mercedes (13) Mercedes (3) Mercedes (15) Mercedes (23)
Volvo (9) Hyundai (2) Kia (7) Audi (11)
Audi (6) Ford (1) Ford (6) Kia (7)
Honda (4) Volvo (1) Volvo (5) Hyundai (6)
Suzuki (4) Audi (1) Audi (5) Tesla (5)
Ford (3) Honda (1) Honda (4) Renault (4)
Hyundai (3) Łada (1) Nissan (4) Ford (4)
Volkswagen (3) Porsche (1) Renault (3) Honda (3)
Chevrolet (3) Kia (1) Hyundai (3) Suzuki (2)
Fiat (2)   Peugeot (3) Fiat (2)
Lexus (2)   Volkswagen (2) Chevrolet (2)
Peugeot (2)   Alfa Romeo (2) Volvo (2)
Nissan (2)   Fiat (2) Nissan (2)
Renault (1)   Lexus (2) Lexus (2)
Porsche (1)   Chevrolet (1) Peugeot (1)
Łada (1)   Mitsubishi (1) Rolls Royce (1)
Kia (1)   Alpine (1) Mazda (1)
    Łada (1)  
    Daewoo (1)  

*W nawiasach liczba państw, w których firma jest liderem

Na końcu rankingu znalazły się trzy firmy: Mazda, Peugeot oraz Rolls-Royce. Każdej z nich udało się zostać numerem jeden tylko w jednym kraju. Wbrew pozorom może być gorzej. W rankingu 2021 zabrakło bowiem kilku bardzo znanych producentów.

By znaleźć się w rankingu, trzeba zostać liderem choćby w jednym kraju. Okazuje się, że w 2021 r. ta sztuka nie udała się tak znanym firmom, jak Alfa Romeo, Mitsubishi, Skoda czy Volkswagen. W tym jakże zaszczytnym gronie znalazły się także Daewoo (jeszcze w 2020 r. firma odnotowała wynik lidera w jednym kraju) oraz Łada (numer jeden także w jednym państwie). Czyżby nowy powód do zmartwień dla kadry menedżerów?