Auto Świat Wiadomości Aktualności Najdroższe auto kosztowało średnią pensję odkładaną przez 30 lat

Najdroższe auto kosztowało średnią pensję odkładaną przez 30 lat

Jak wyglądała polska motoryzacja w styczniu 1999 r., czyli ćwierć wieku temu? Przypominamy, korzystając z naszego bogatego archiwum.

Mercedes CL C140. Najdroższe auto osobowe w Polsce w 1999 r.
Mercedes
Mercedes CL C140. Najdroższe auto osobowe w Polsce w 1999 r.

Akcyza na wszystkie samochody. Od początku 1999 r. wprowadzono zmieniony podatek akcyzowy na wszystkie nowe samochody. Nowa stawka obejmowała wszystkie auta i wynosiła 2 proc. dla aut krajowych i 2,3 proc. dla importowanych. Dla samochodów osobowych z silnikami o poj. ponad 2 l akcyza wynosiła odpowiednio 10 i 11,1 proc.

Oprócz akcyzy samochody obłożone były także podatkiem VAT w wysokości 22 proc. (krajowe i zagraniczne). Auta z Unii Europejskiej o poj. do 2,5 l obłożone były także 15-procentowym cłem (powyżej 2,5 l cło wynosiło 7,5 proc.), istniał także kontyngent bezcłowy obejmujący ok. 10 proc. ogólnej liczby importowanych z UE aut. Na auta spoza Unii cło wynosiło 35 proc. lub 17,5 proc. (poj. powyżej 2,5 l). Było to bardzo skomplikowane, cła zniesiono dopiero w 2004 r. kiedy Polska wstąpiła do Unii.

Ceny nowych samochodów po zmianie akcyzy. Zmiana akcyzy na nowe samochody w styczniu 1999 r. spowodowała miany ich cen. Ile zatem kosztowały ćwierć wieku temu najtańsze i najdroższe auta na polskim rynku?

Najtańszym nowym autem na polskim rynku w styczniu 1999 r. był Maluch w podstawowej wersji z silnikiem 0,6/24 KM – kosztował 11 950 zł. Niewiele droższa była ukraińska Tavria montowana w Polsce przez firmę Damis – kosztowała 15 tys. zł. Jugosłowiański Yugo Koral, też montowany przez Damis, kosztował 17 tys. zł.

Yugo Koral
Yugo KoralŻródło: Auto Świat / R. Brykała

Za podstawowego Poloneza Caro Plus 1.6 należało zapłacić 20 100 zł, za Ładę 21093 1.5/70 KM – 24 900 zł, za Skodę Fabię 1.3/68 KM – 25 900 zł. Z aut zachodnich najtańsze były Suzuki Swift 1.0/53 KM – 27 200 zł oraz VW Polo 1.0/75 KM – 31 900 zł.

Tavria
TavriaAuto Bild Klassik

Jaka była siła nabywcza polskich klientów? Średnia miesięczna płaca na początku 1999 r. wynosiła ok. 1500 zł. Tak więc na Malucha przeciętny Kowalski musiał odłożyć 8 swoich pensji. Na zakup Tavrii musiał przeznaczyć 10 całych pensji, na najtańszego Poloneza – nieco ponad 13 pensji, a na Ładę nieco ponad 16. Amator Skody Fabii musiał przeznaczyć na nią 17 pensji, chętny na Suzuki Swifta musiał odkładać całą pensję przez 18 miesięcy, a VW Polo – przez 21 miesięcy.

Auta najdroższe w styczniu 1999 r. Audi A8 4.2/310 KM – 287 tys. zł. BMW 750iA/316 KM – 360 tys. zł, Range Rover 4.6/V8 218 KM – 330 tys. zł, Mercedes S500 – 333 tys. zł, Mercedes SL 500 – 395 tys. zł,

Mercedes R 129 SL 500
Mercedes R 129 SL 500Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki

Mercedes CL 600 (klasa S coupe) – 534 tys. zł. Ten ostatni był najdroższym modelem samochodu osobowego sprzedawanym na polskim rynku. W 1999 r. nie było jeszcze przedstawicielstw najdroższych marek: Rolls-Royce, Bentleya. Ferrari.

Na zakup najtańszego w tym zestawieniu auta premium, czyli Audi A8 należałoby przeznaczyć 191 średnich pensji, czyli odkładać je przez 16 lat. Na BMW 750 należałoby przeznaczyć średnie pensje z 20 lat, a na najdroższego Mercedesa CL 600 – 30 lat.

Pożegnanie z benzyną ołowiową. Od 1 stycznia 1999 r. na stacjach paliwowych CPN (poprzednik Orlenu) wycofano benzynę ołowiową. Chodziło o benzynę z dodatkiem czteroetylku ołowiu, który dodawano do paliwa (w ilości ok. 0,15 g/l), aby zwiększyć liczbę oktanową, zapobiec spalaniu stukowemu i wypalaniu zaworów w silnikach. Oprócz aspektu zdrowotnego (czteroetylek ołowiu jest substancją silnie toksyczną) benzyna z dodatkiem ołowiu nie nadawała się do stosowania w autach z katalizatorami spalin, uszkadzała je.

Stacja benzynowa CPN
Stacja benzynowa CPNPKN Orlen

Duży eksport Fiatów z Polski. Na początku roku Fiat Auto Poland podał dane o wielkości eksportu swoich modeli z polskich fabryk. W ciągu 11 miesięcy 1998 r. firma wyeksportowała 174 tys. samochodów, w tym Seicento – 109 tys. sztuk, Cinquecento – 60 tys. sztuk, Uno – niespełna 5 tys. sztuk. Najwięcej Fiatów trafiło do Włoch – 106 tys., do Niemiec – 20 tys., Anglii – blisko 10 tys. sztuk. Fiaty z Polski trafiały także do Egiptu, Urugwaju, do Chile i na Kubę.

Zapisy na Daewoo Matiza. Nowy model Daewoo – następcę Tico pokazano pod koniec 1998 r., a w styczniu dilerzy zaczęli przyjmować zapisy na ten model. Zaliczka wynosiła tysiąc złotych, dilerzy obiecywali dostarczenie auta w połowie lutego, a więc dość szybko. Było to możliwe dzięki rozpoczęciu montażu Matiza w fabryce na Żeraniu. Pod koniec 1999 r. 75 proc. części do produkcji Matiza miało pochodzić z polskich fabryk.

Cena najtańszej wersji Matiza – Friend kosztował 22 900 zł. Model Life z tylnym spoilerem, przyciemnianymi szybami i zderzakami w kolorze nadwozia – 24 200 zł. Najdroższa wersja Top z dwiema poduszkami powietrznymi, ABS-em, wspomaganiem kierownicy i kilkoma innymi dodatkami wyceniona została na 28 900 zł. Matiz wyposażany był w silnik 0,8 l/51 KM.

Daewo Matiz - montaż w FSO
Daewo Matiz - montaż w FSOŻródło: Auto Świat

Astry z fabryki Opla w Gliwicach. W styczniu 1999 r. pierwsze Ople Astry Classic z Gliwic zostały wysłane na eksport do Czech i na Węgry. Planowano także eksport tych modeli do Grecji, Turcji i państw byłej Jugosławii. Otwarta w październiku 1998 r. fabryka w Gliwicach zatrudniała 1200 pracowników. Plan na 1999 przewidywał wyprodukowanie 70 tys. Astr w trzech wersjach nadwoziowych: hatchback, sedan i kombi. Połowa z tej produkcji miała trafić na polski rynek, reszta na eksport.

Opel Astra Classic 1.6 16V
Opel Astra Classic 1.6 16VŻródło: Auto Świat

Mazda 626 kombi. W salonach Mazdy pojawiła się wersja kombi modelu 626. Auto ma większy o 60 mm rozstaw osi od wersji 4- oraz 5-drzwiowych modelu 626. Bagażnik ma pojemność 537 l. Standardowe wyposażenie jest bogate i obejmuje m.in. ABS oraz airbag kierowcy. 626 kombi oferowano z dwoma rodzajami silników 2-litrowych o mocy 115 lub 136 KM. Cena nowej Mazdy – od 89 tys. zł.

Mazda 626 Kombi
Mazda 626 KombiAuto Bild

Opel Vectra z Żerania. Nowa Vectra po dość gruntownym face liftingu produkowana była w fabryce na Żeraniu. W nowym modelu wprowadzono ok. 1500 zmian. Vectra po liftingu miała chromowany grill i reflektory zespolone z kierunkowskazami oraz większe lusterka zewnętrzne. Odnowiono także wnętrze. Vectra produkowana była w trzech wersjach nadwozia: hatchback, sedan i kombi. Do wyboru było 5 silników benzynowych o mocach od 75 do 170 KM oraz dwa diesle 80 i 100 KM. W nowych silnikach zmniejszono o ok. 10 proc. zużycie paliwa. Lepszy komfort jazdy zapewniało poprawione zawieszenie i 15-calowe koła. Plany na 1999 r. przewidywały sprzedaż w Polsce 5 tys. sztuk nowej Vectry.

Opel Vectra
Opel VectraŻródło: Auto Świat

Sprzedaż ciężarówek. W styczniu podano dane o sprzedaży na polskim rynku ciężarówek o ładowności powyżej 16 ton. Liderem rynku za 11 miesięcy 1999 r. było Volvo – szwedzka firma sprzedała 1237 ciężarówek zwiększając sprzedaż o 27 proc. Na drugim miejscu uplasowała się Scania – 892 szt., a na trzecim Mercedes – 608 szt. Na polskim rynku liczyli się jeszcze: Daf – sprzedał 598 szt., MAN – 402 szt., RVI – 377 szt. i Iveco – 287 szt. Zestawienie zamykał Jelcz ze sprzedażą 124 szt ciężarówek.

Test stacji serwisowych Daewoo. Pierwszy takiego rodzaju test przeprowadziła redakcja tygodnika „Auto Świat”. Sprawdzono 8 autoryzowanych stacji serwisowych Daewoo na terenie całego kraju. Do testu podstawiono 3-letniego Poloneza Atu 1,6 GLI ze spreparowanymi dziesięcioma usterkami – dość prostymi do zauważenia i usunięcia.

Polonez Atu Plus 1.6 GLi
Polonez Atu Plus 1.6 GLiŻródło: Auto Świat / archwium

Liczba czynności do wykonania (usterki plus serwis) wyniosła 25. Auto w ASO miało przejść przegląd po 30 tys. km. Jakość wykonanego przeglądu i liczbę usuniętych usterek sprawdzali dziennikarze tygodnika i rzeczoznawca PZMot. Okazało się, że jakość pracy serwisów Daewoo – wówczas bardzo dynamicznie rozwijającego się w Polsce – była słaba. Żadna stacja nie wykonała wszystkich wymaganych czynności. Najgorsza nie wykonała aż 20 czynności. Decyzją szefów Daewoo straciła autoryzację. Tylko jedna stacja na 8 sprawdzonych uzyskała ocenę dobrą, jedna – dostateczną, pięć dostało dwóję.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków