Podczas salonu samochodowego w Genewie debiutowały Fiat Ulysse drugiej generacji, Lancia Phedra, Peugeot 807 oraz CitroĎn C8. Ten ostatni otrzymał taką nazwę zgodnie ze stosowaną od niedawna przez CitroĎna nomenklaturą. Najmniejszy nowy samochód w programie to C3, następcą Xsary zostanie C4, model klasy średniej nazywa się C5, a największy w rodzinie CitroĎna jest van C8. Cztery limuzyny wielkopojemne koncernów Fiata i PSA są spokrewnione technicznie. Jednak w przeciwieństwie do poprzedników pojawiły się większe różnice pomiędzy poszczególnymi modelami w stylistyce nadwozi. CitroĎn w przedniej części został upodobniony do innych samochodów spod znaku szewronu. Z przodu wysoko na maskę zachodzą charakterystyczne dla marki reflektory. Także z tyłu dominujący element stylistyczny to światła, które zostały umieszczone na słupkach. Są wysokie i dobrze widoczne, a dzięki temu, że znajdują się w tym miejscu, stały się mniej podatne na zabrudzenie. Zajmowanie miejsca jest bardzo wygodne dzięki szerokim drzwiom oraz wysoko umieszczonej podłodze. Tylne przesuwne drzwi nie wymagają użycia dużej siły, ponieważ wystarczy je lekko uchylić, a dalej otwierają się już elektrycznie. Można je także sterować przyciskiem w kabinie. Wnętrze jest dość przestronne, ale ilość miejsca przodu trochę rozczarowuje. Wprawdzie kierowcy nie będzie ciasno, ale pasażer siedzący obok może narzekać na brak miejsca na nogi. Winę ponosi podłoga, która pod kokpitem zaczyna się ukosem wznosić ku górze. Żadnych oznak dyskomfortu nie odczuwa się na tylnej kanapie. Miejsca jest tu pod dostatkiem i nawet jeżeli ktoś zażyczy sobie założyć nogę na nogę, nie będzie miał z tym większego problemu. Wrażenie przestronności potęguje rozbudowany kokpit i wysunięta daleko do przodu szyba. Cała deska rozdzielcza tworzy dość dużą półkę, a oprócz tego do dyspozycji jadących zaprojektowano mnóstwo schowków. Ergonomicznie rozwiązano miejsce pracy kierowcy. Wszystkie przełączniki znajdują się w zasięgu rąk kierowcy. Wygodnie sięga się także do umieszczonego na środkowej konsoli dżojstika zmiany biegów. Taka lokalizacja dźwigni ma tę zaletę, że nie ogranicza możliwości przemieszczania się pomiędzy fotelami. Główne wskaźniki zostały zamontowane pośrodku kokpitu. Trzeba się do nich przyzwyczaić. Poza tym mieliśmy pewne zastrzeżenia do ich czytelności. Różne są sposoby aranżacji wnętrza. Maksymalnie CitroĎnem może podróżować osiem osób. W zależności od wybranej opcji w trzecim rzędzie można umieścić dwa pojedyncze fotele lub potrójną kanapę. Istnieje również możliwość podróżowania na sześciu indywidualnych fotelach. Niezależnie od wybranej konfiguracji jazda zawsze jest wygodna. Prawidłowo ukształtowane siedzenia nie powodują bólu pleców nawet na długich trasach, a szerokie auto powoduje, że trzy osoby mieszczą się swobodnie w środkowym rzędzie. CitroĎn C8 ma duże możliwości ładunkowe. Nawet przy maksymalnym wykorzystaniu miejsc siedzących pozostaje jeszcze przestrzeń na bagaż o kubaturze 480 litrów. Trzeba przewieźć coś większego? Nie ma problemu. Maksymalnie ładunek może mieć objętość prawie 3000 litrów. Dzięki temu z C8 robi się już dostawczak. Jednak wysokiej jakości materiały użyte do wykończenia wnętrza zniechęcają do towarowego wykorzystywania tego vana. Dobrze została rozwiązana kwestia zawieszenia. W C8 priorytetowo potraktowano komfort. Przejeżdżanie przez wyboje nie powinno dla nikogo być nieprzyjemnym przeżyciem. Pomimo wysokiego nadwozia nie czuć znacznych przechyłów przy pokonywaniu podłużnych nierówności. Dobre prowadzenie to także zasługa precyzyjnego układu kierowniczego. Kierowca cały czas ma prawidłowe wyczucie nawierzchni. Samochód bardzo dobrze prowadzi się w mieście, jak i z większymi prędkościami na trasie. Duża powierzchnia ścian bocznych nie jest nadmiernie czuła na podmuchy wiatru. Amatorzy tego modelu mają do wyboru pięć jednostek napędowych w tym trzy benzynowe i dwa turbodiesle z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Wszystkie silniki wykonane zostały w technice 4 zawory na cylinder. Gamę wersji benzynowych otwiera "dwulitrówka" o mocy 136 KM. Kolejny w ofercie jest motor o pojemności 2,2 litra i mocy 158 KM. Najmocniejsze wrażenia zapewnia V6, które z 3 litrów pojemności uzyskuje 204 KM. Ten ostatni silnik współpracuje z automatyczną skrzynią biegów. Zapewnia on autu przyspieszenie w około 11 sekund. Przy masie 1784 kilogramów to dobry wynik. Ceną za dynamikę jest zapotrzebowanie na paliwo. W mieście dochodzi ono niemal do 16 litrów na 100 kilometrów. Średnio samochód z tym silnikiem potrzebuje na dystansie 100 kilometrów 11,5 litra paliwa. Już najmniejsza jednostka wystarczy do napędu auta. Na osiągnięcie "setki" w tym przypadku potrzeba 12,2 sekundy, a średnie spalanie wynosi 9,1 litra benzyny. Na życzenie samochód z tym silnikiem może być wyposażony także w automatyczną przekładnię. Ale udanym kompromisem pomiędzy zapotrzebowaniem na paliwo a osiągami jest silnik 2,2-litrowy. Przyspiesza nieco gorzej od najmocniejszej wersji, bo "setkę" osiąga po 11,6 sekundy, a spala niewiele więcej od najsłabszej. Średnio potrzebuje na przejechanie 100 kilometrów 9,7 litra benzyny. Mniejszym z diesli "setką" jedzie się po niecałych 15 sekundach, a średnio potrzebuje tylko 7,2 litra oleju napędowego. Mocniejszy osiąga tę prędkość o sekundę szybciej i potrzebuje tylko o 0,2 litra paliwa więcej. Oba są ciche i nie atakują uszu charakterystycznym dla silników wysokoprężnych klekotem. Nieznane są specyfikacje, w jakich samochód będzie występował na polskim rynku. Ale wszystkie wersje mają być bogato wyposażone. CitroĎn C8 ma mieć elementy z zakresu bezpieczeństwa, jakich nie było w tym segmencie. Standardem mają być cztery poduszki powietrzne oraz kurtyny boczne i ABS. Podczas gwałtownego hamowania włączają się kierunkowskazy. We wszystkich wersjach silnikowych dostępne będą ASR i ESP. Bezpieczeństwo zapewnia jadącym także wzmocniona konstrukcja słupków chroniąca pasażerów podczas dachowania. O przebiciu opony kierowcę poinformuje kontrolka na desce rozdzielczej, a w modelu Exclusive dostępny będzie tempomat. Manewry na parkingu ułatwi czujnik parkowania. Elektrycznie sterowane szyby i lusterka oraz klimatyzacja mają być wyposażeniem standardowym. Samochód do sprzedaży w Polsce ma zostać wprowadzony przed końcem tego roku. Wówczas poznamy ceny poszczególnych wersji.
Galeria zdjęć
Największy w rodzinie
Największy w rodzinie
Największy w rodzinie