- Opony całoroczne zyskują na popularności, ale nie są optymalnym rozwiązaniem dla każdego kierowcy
- Sprzedaż opon całorocznych w Polsce wzrosła o 19 proc. w pierwszym półroczu 2024 r. w porównaniu do roku ubiegłego
- Eksperci przestrzegają, że opony całoroczne to kompromis między ogumieniem letnim a zimowym i najlepiej sprawdzają się w warunkach umiarkowanych
W obliczu zmieniających się trendów na rynku motoryzacyjnym, Europejczycy coraz częściej decydują się na opony całoroczne. Zgodnie z najnowszymi danymi Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego, w pierwszym półroczu 2024 r. odnotowano wzrost sprzedaży tego typu opon o 19 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Czy jednak ogumienie wielosezonowe jest uniwersalnym rozwiązaniem dla wszystkich kierowców?
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoOpony całoroczne? Nie ma opon idealnych
Eksperci przestrzegają przed pochopnymi wyborami. Mikołaj Krupiński z Instytutu Transportu Samochodowego w rozmowie z PAP podkreśla, że nie ma opon idealnych, które w każdych warunkach zapewnią optymalne parametry. Wybór opon całorocznych powinien być przemyślaną decyzją, dostosowaną do indywidualnych potrzeb użytkownika.
To dlatego, że opony całoroczne są rozwiązaniem kompromisowym, które ma zapewnić niezłe warunki latem i zimą. Ich właściwości jednak nie będą tak dobre, jak opon letnich latem i zimowych zimą. Eksperci i firmy oponiarskie są zgodne, że opony całoroczne sprawują się najlepiej w warunkach jesiennych i wiosennych, gdy za oknem nie osiągamy ekstremów temperaturowych. Wówczas ogumienie wielosezonowe może zachowywać się nawet lepiej niż opony przeznaczone na konkretny sezon.
Dla kogo opony całoroczne?
Krupiński zaleca opony całoroczne przede wszystkim dla tych kierowców, którzy przejeżdżają krótkie dystanse, do 10 tys. km rocznie, oraz dla użytkowników pojazdów o mniejszej mocy, poruszających się głównie po miejskich drogach, czyli de facto dla większości kierowców.
– Certyfikowane opony wielosezonowe mogą być dobrym rozwiązaniem dla osób pokonujących stosunkowo krótkie dystanse, do 10 tys. km rocznie, jeżdżących głównie po dobrze utrzymanych drogach miejskich i mających pojazdy o niewielkiej mocy silnika. W przypadku intensywnej eksploatacji samochodu, szczególnie w zmiennych warunkach pogodowych i przy większej mocy napędu, zaleca się korzystanie z dwóch kompletów opon – letnich i zimowych – ocenił.
- Przeczytaj także: Bezradnie prosił na MOP-ie. Na miejscu byli policjanci
Większość Polaków preferuje opony sezonowe
W Polsce brak jest obowiązujących przepisów dotyczących wymiany opon, jednak zdecydowana większość kierowców w Polsce preferuje ogumienie przeznaczone na konkretny sezon. Warto zauważyć, że wzrost zainteresowania oponami całorocznymi nastąpił po tym, jak producenci opracowali nowe mieszanki gumowe, które lepiej dostosowują się do różnorodnych warunków pogodowych. Wcześniej możliwości opon wielosezonowych znacznie odstawały od tych na konkretny sezon.
Opony całoroczne to zatem opcja, która może okazać się korzystna dla wielu użytkowników samochodów, ale zawsze warto pamiętać o tym, że każdy wybór w tej kwestii jest pewnego rodzaju kompromisem i nie będą one optymalnym rozwiązaniem m.in. dla kierowców mieszkających w terenach górzystych. Przypominamy także, że wymiana opon z letnich na zimowe powinna odbywać się, gdy za oknem temperatura oscyluje w okolicach 7 st. C i mniejszej.