Plan został opracowany został po to, aby wypełnić założenia filozofii Nissana, która mówi o „współistnieniu w symbiozie ludzi, samochodów i natury” oraz aby przyczynić się do zrównoważonego wzrostu społeczeństwa mobilnego.

Głównymi punktami Nissan Green Program 2010 są:- włączenie ograniczenia emisji dwutlenku węgla do kluczowych wskaźników efektywności zarządzania; - wprowadzenie samochodu „3 litry na 100” w 2010 r.; samochodu z napędem benzynowym, który przejeżdża 100 km na trzech litrach benzyny;- rozszerzenie oferty o pojazdy z systemem paliwowym Flexible Fuel Vehicles (FFV) na przestrzeni następnych trzech lat;- wprowadzenie na początku dekady pojazdu elektrycznego Nissana;- opracowanie i wprowadzenie w 2010 r. oryginalnego samochodu hybrydowego Nissana;- przyspieszenie rozwoju technologii „plug-in hybryd”.- zredukowanie poziomu emisji dwutlenku węgla z zakładów produkcyjnych na całym świecie o 7% do 2010 r. w porównaniu z poziomem w 2005 r.- Nissan Green Program 2010 stanowi jasne odzwierciedlenie zobowiązań Nissana we wszystkich aspektach zarządzania w zakresie ochrony środowiska - powiedział Toshiyuki Shiga, Prezes korporacji Nissan Motor Company. Nissan Green Program 2010 został opracowany, aby sprostać najpilniejszym wyzwaniom i potrzebom w dziedzinie ekologii oraz stworzyć fundament modelu długoterminowego zrównoważonego rozwoju biznesu.

Nissan koncentruje się na trzech głównych obszarach ochrony środowiska:1. Ograniczenie emisji dwutlenku węgla2. Ograniczenie emisji spalin3. Zintensyfikowanie wysiłków w zakresie recyclingu.Nissan Green Program 2010 szczególnie stawia na ograniczenie emisji dwutlenku węgla tak w odniesieniu do swoich produktów jak i bieżącej działalności firmy.

Wskaźnik ograniczenia emisji dwutlenku węgla stał się również jednym z wskaźników pomiaru efektywności zarządzania w celu podkreślenia znaczenia tej kwestii w procesach decyzyjnych. Uprzednio takimi wskaźnikami były jakość (Q – quality), oszczędność kosztów i czasu (C i T - cost i time), których pierwsze litery tworzą skrót QCT będący określeniem strategii w zarządzaniu. Począwszy od tego roku obrotowego ograniczanie emisji CO2 stało się istotnym priorytetem w działalności firmy, czemu Nissan dał wyraz rozszerzając skrót o „C”. Teraz nazwa tej strategii to: QCT-C.

- Nasza filozofia rozwoju produktu zakłada wprowadzenie właściwej technologii o właściwej wartości dla klienta w zrównoważony sposób, we właściwym czasie, we właściwym miejscu i na właściwy rynek. - powiedział Carlos Tavares, wiceprezes wykonawczy ds. planowania produktu, i strategii korporacyjnej w Nissan Motor Company. QCT-C jest kluczowym narzędziem zarządzania, które stawia na ograniczanie dwutlenku węgla na bardzo istotnej pozycji w naszym modelu biznesu.

Nissan wierzy, że silnik spalinowy, w najbliższej przyszłości, będzie nadal głównym źródłem energii w motoryzacji. Zgodnie z założeniami planu NGP 2010, Nissan przyspieszy rozwój technologii, które zwiększą wydajność konwencjonalnych silników benzynowych. Dla przykładu, Nissan opracuje system, który wspiera rozwój samochodu „3 litry na 100”; pojazdu, który przejedzie 100 kilometrów zużywając tylko trzy litry benzyny. Premiera tego produktu będzie miała miejsce w Japonii w 2010 r.

Spoglądając naprzód, pojazdy napędzane elektrycznie lub systemem ogniw paliwowych na paliwo wodorowe będą stawały się coraz bardziej znaczące i ostatecznie zastąpią silniki spalinowe. Nissan nieustannie zwiększa nakłady inwestycyjne na opracowanie technologii samochodów elektrycznych. Dlatego też, jednym z celów realizacji programu NGP 2010 w 2010 r. jest opracowanie samochodu hybrydowego z wykorzystaniem własnej, oryginalnej technologii Nissana. Już w 2007 r. Nissan zamierza wylansować na rynkach amerykańskich swój pierwszy samochód hybrydowy Altima sedan, który wykorzystuje elementy systemu hybrydowego opracowane przez zewnętrznego dostawcę.

Na początku pierwszej dekady, Nissan wprowadzi samochód zasilany ogniwem paliwowym nowej generacji z opracowanym przez inżynierów korporacyjnych układem hybrydowym i samochód elektryczny. W tym samym czasie, Nissan zlecił zewnętrznemu dostawcy opracowanie, produkcję i wprowadzenie na rynek zaawansowanych akumulatorów litowo-jonowych, które będą kluczowym elementem technologicznym napędów elektrycznych. Ta innowacja przyczyni się również do rozwoju pojazdów opartych na technologii pojazdów hybrydowych typu „plug-in”.

- Nasz zespół wierzy, że aby konstruować samochody trzeba pracować w zgodzie z naturą. Musimy zmodernizować technologię silników spalinowych równocześnie pracując nad rozwojem napędu elektrycznego - powiedział Mitsuhiko Yamashita, wiceprezes wykonawczy ds. badań i rozwoju w Nissan Motor Company.

Cele Nissan Green Program 2010: Ograniczenie całkowitej emisji CO2: - zredukowanie emisji dwutlenku węgla poprzez aktywne zastosowanie technologii, która poprawi wydajność silników i przełożenia napędu;- wprowadzenie sześciu pojazdów w Japonii wyposażonych w technologię ochrony środowiska. W 2010 r. te modele przekroczą japońskie normy wydajności paliwa o 20% i będą emitowały o 75% spalin mniej niż określono w normach w 2005 r. a także będą wyposażone w zaawansowany system poprawy jakości powietrza w kabinie kierowcy;- od 2010 r. wprowadzenie technologii silników benzynowych, które poprawią wydajność paliwa ograniczając poziom emisji dwutlenku węgla do poziomu silników wysokoprężnych:1.łącząc silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa z systemami turbosprężarek nowej generacji (silniki czterocylindrowe);2.łącząc z silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa z systemem VLE dla silników V6 i V8 –układem zmiany faz rozrządu i wzniosu zaworów w silniku VEL;- zastosowanie systemu VEL w celu zredukowania emisji dwutlenku węgla o 10%, począwszy od 2007 r. w Japonii i Ameryce Północnej.- wprowadzenie w Japonii w 2010 r. samochodu „3 litry na 100” z poziomem emisji dwutlenku węgla porównywalnym do samochodu hybrydowego;- rozwój nowych „czystych” silników wysokoprężnych w Europie, w Japonii oraz Ameryce Północnej i w Chinach, w tym:1.wprowadzenie normy emisji Euro 4 dla dwulitrowych silników wysokoprężnych w pierwszej połowie 2007 r., począwszy od rynków europejskich; 2.spełnienie wymagań norm emisji Tier2 BIN5;3.spełnienie wymagań przepisów dotyczących emisji spalin w Japonii- ciągły rozwój i wprowadzenie pojazdów napędzanych bioetanolem:1.wszystkie obecne silniki benzynowe Nissana mogą też jeździć na mieszanym paliwie do 10% bioetanolu (E10)2.wprowadzenie Armady z systemem FFV (E85) i w Stanach Zjednoczonych w 2007 r. Armada ma towarzyszyć Tytanowi FFV (E85), który jest dostępny na rynku od 2004 r.3.wprowadzenie do 2009 r. samochodu z silnikiem zasilanym czystym bioetanolem (E100) na rynku brazylijskim - zastosowanie automatycznej przekładni CVT: osiągnięcie milionowej sprzedaży pojazdów wyposażonych w taką przekładnię do końca 2007 r.. Samochody z taką przekładnią emitują 10% dwutlenku węgla mniej niż pojazdy wyposażone w automatyczne przekładnie tradycyjn;- przyspieszenie rozwoju nowych technologii zastosowanych w zespołach silnikowych, aby obniżyć koszty i zwiększyć wydajność: 1. opracowanie modeli Nissana wyposażonych w napęd hybrydowy (spalinowo-elektryczny) opracowany przez Nissana z datą planowanego wprowadzenia na rynek w Japonii i w Stanach Zjednoczonych w 2010 r.;2. wprowadzenie Nissan pojazdu elektrycznego w Japonii na początku następnej dekady; - przyspieszenie rozwoju technologii „plug-in hybryd” wykorzystujących wysokie napięcie do ładowania akumulatorów oprócz systemów ładowania znajdujących się w wyposażeniu standardowym. - wprowadzenie nowej generacji samochodów napędzanym ogniwem paliwowym w Stanach Zjednoczonych i Japonii na początku następnej dekady. Koncentracja na opracowaniu technologii zaawansowanego systemu Nissana zwiększającego wydajność stosu paliwowego;- wyodrębnienie nowego podmiotu zajmującego się rozwojem, produkcją i marketingiem akumulatorów litowo-jonowych.

W zakresie produkcji program NGP 2010 zakłada ograniczenie emisji dwutlenku węgla swoich zakładów wytwórczych i 7 procent (na świecie, na jednostkę dwutlenku węgla, do 2010 r. w porównaniu z wynikami w roku 2005)

Czysta emisja - ograniczenie emisji substancji szkodliwych:

- produkt i technologia: Spełnienie wymagań przepisów dotyczących emisji spalin na naszych głównych rynkach;- na świecie: zredukowanie emisji lotnych związków organicznych do poziomów niższych niż dopuszczone lokalnymi przepisami;- w Japonii: redukcja o 15 procent emisji lotnych związków organicznych (w porównaniu z 2005 r.);

Recycling

wydłużenie cyklu życia pojazdów i możliwości recyklingu:- na świecie: zintensyfikowanie obecnych działań w celu osiągnięcia około 95 procent tempa recyklingu do końca 2010 r.; w Japonii, to pięć lat przed normą określoną dla 2015 r..

zwiększenie stopnia utylizacji odpadów produkcyjnych:- na świecie: osiągnięcie lepszych wyników;- w Japonii: osiągniecie 100 procent stopnia ponownego wykorzystania materiałów odpadowych;

- Zamierzamy nieustannie ulepszać i modernizować nasze procesy produkcyjne, aby jeszcze lepiej chronić i dbać o środowisko naturalne - skomentował Tadao Takahashi, wiceprezes wykonawczy ds. produkcji w Nissan Motor Company. Zasadniczym celem naszego nowego planu ochrony środowiska jest ograniczenie odpadów produkcyjnych do zera.

Od 1993 r., Nissan regularnie realizuje plany ochrony środowiska. Ponadto, korporacja nieustannie pracuje nad opracowywaniem spektakularnych ulepszeń na wszystkich głównych obszarach swojej aktywności, w tym rozwoju produktu, produkcji, sprzedaży i obsługi.

Nissan Green Program 2005 ogłoszony w 2002 r. stawia korporacji ogromne wyzwania, wśród których znajduje się wcześniejsze spełnienie norm ekonomicznego zużycia paliwa w 2010 r. w Japonii, spełnienie lokalnych japońskich norm określonych dla modelowego pojazdu ULEV - o bardzo niskiej emisji, oraz stopnia recyklingu na poziomie 95 procent. Wszystkie te cele z nielicznymi wyjątkami zostały osiągnięte w stu procentach, a nawet przekroczone. Ponadto Nissan został wyróżniony za informacje zawarte w raporcie o stanie ochrony środowiska; został uhonorowany nagrodą za doskonałość w raportowaniu w zakresie zrównoważonego rozwoju - Excellent Sustainability Report w 2005 r., a także drugi raz z rzędu prestiżowym wyróżnieniem przyznanym przez Światowe Forum Ekologiczne (GEF – Global Environmental Forum).