Innowacyjny system wykorzystuje nowoopracowaną przez Nissana technologię VVEL (Variable Valve Event & Lift - System zmiennych faz rozrządu i zmiany stopnia otwarcia zaworów) oraz układ bezstopniowej regulacji faz rozrządu, zapewniając znacznie lepsze osiągi. Ta zaawansowana technologia zostanie zaoferowana klientom na całym świecie w modelach Nissana oraz Infiniti.

Nissan ogłosił, że system VVEL, pozwalający na wynoszące do 10 procent ograniczenie emisji dwutlenku węgla, stosowany będzie w modelach tej marki od rocznika FY07 w ramach programu Nissan Green 2010. Pierwszym produktem, w którym zastosowana będzie technologia VVEL jest Infiniti G37 coupe, którego premiera zapowiedziana jest na zbliżający się Salon Samochodowy w Nowym Jorku, który odbędzie się w kwietniu 2007 roku.

O ile w konwencjonalnych silnikach ilość zasysanego powietrza kontrolowana jest zaworem przepustnicy, jednostki napędowe wyposażone w system VVEL regulują ją bezpośrednio zaworami dolotowymi, nieustannie zmieniając fazy ich pracy oraz stopień ich otwarcia. Działając wspólnie, układy C-VTC oraz VVEL w sposób płynny i kompleksowy regulują fazy rozrządu i stopień otwarcia zaworów. Umożliwia to wydajniejszy przepływ powietrza przez cylindry i znacznie poprawia reakcję na gaz, zapewniając równowagę pomiędzy mocą a poziomem emisji spalin.

W zależności od warunków eksploatacji, nowy silnik oferuje następujące korzyści:

1. Niższe zużycie paliwa.- Przy niskim i średnim obciążeniu silnika układ kontroluje ilość zasysanego powietrza przy pomocy zaworu dolotowego bezpośrednio przed komorą spalania, a nie poprzez przepustnicę, tak jak w konwencjonalnych jednostkach napędowych. Ułatwiony przepływ powietrza przez cylindry powoduje, że silnik działa wydajniej, a przez to także oszczędniej.- W niskim i średnim zakresie obrotów (przy pedale gazu wciśniętym maksymalnie do połowy), zawory dolotowe uchylane są w niewielkim stopniu, co ogranicza poziom tarcia na wałku rozrządu i obniża zużycie paliwa.

2. Lepsza reakcja na gaz.- Kontrolowanie ilości zasysanego powietrza przy pomocy zaworów dolotowych poprawia reakcję na gaz, zapewniając dopływ do cylindrów gęstszego powietrza już w momencie rozpoczęcia przyspieszania.

3.Wyższa moc.- W niskim zakresie obrotów zawory dolotowe otwierają się na krócej, zapobiegając cofaniu się mieszanki paliwowo-powietrznej i podnosząc wartość momentu obrotowego.- Przy wysokich obrotach, zawory otwierają się bardziej, zapewniając silnikowi większą ilość powietrza i podnosząc moment obrotowy.

3. Czystsze spaliny.- W momencie uruchamiania silnika fazy otwarcia zaworów dolotowych dobierane są tak, by jak najszybciej podnieść temperaturę gazów wydechowych i aktywować katalizator.- Emisja węglowodorów w niskim i średnim zakresie obrotów ograniczona jest przez zmniejszenie stopnia otwarcia zaworów dolotowych, przyspieszenie przepływu powietrza i rozpylenie paliwa na delikatną mgiełkę, co zapewnia bardziej wydajne i dokładniejsze spalanie.

System VVEL obniża zużycie paliwa przede wszystkim w niskim i średnim zakresie obrotów, dlatego też najbardziej nadaje się do zastosowania w wielocylindrowych silnikach o większej pojemności, które z reguły pracują w tym właśnie przedziale prędkości obrotowej.

W ramach programu Nissan Green 2010, Nissan ogłosił plany zbudowania silników benzynowych, w których emisja dwutlenku węgla obniżona jest od poziomu porównywalnego z jednostkami wysokoprężnymi. Silniki te mają być dostępne na całym świecie do roku 2010. W wielocylindrowych jednostkach o dużej pojemności Nissan stosował będzie system VVEL w połączeniu z układem wtrysku bezpośredniego.

System VVEL

Zawory dolotowe zamykane są przez dźwigienkę i dwa rodzaje łączników, które przenoszą ruch obrotowy wałka napędzającego z mimośrodową krzywką na krzywkę zdawczą. Ruch krzywki zdawczej może być zmieniany przez obracanie wałkiem kontrolnym przy pomocy silniczka prądu stałego i poprzez zmianę punktów podparcia łączników. Pozwala to na dokonywanie bezstopniowych zmian stopnia otwarcia zaworów.