To już czwarta generacja kompaktowego SUV-a, najbardziej popularnego modelu Kia w Europie. Samochód cechują nowy – jeszcze bardziej atrakcyjny – design nadwozia i wystrój wnętrza oraz zaawansowane rozwiązania technologiczne rodem z samochodów wyższych klas i jeszcze wyższa jakość wykonania niż modelu poprzedniej generacji.
Kia Sportage IV generacji bazuje na sukcesie modelu schodzącego. Nowa generacja bestsellerowego SUV-a marki Kia to samochód innowacyjny i wyszukany w coraz bardziej konkurencyjnym segmencie crossoverów. Na nową jakość wykonania wnętrza składają się materiały wyższej jakości. Bezstresowe podróżowanie gwarantują nowe rozwiązania z dziedziny komfortu, funkcjonalności i wygody użytkowania oraz liczne systemy poprawiające bezpieczeństwo jazdy i zapewniające łączność ze światem zewnętrznym. Gama nowych i zmodernizowanych silników oraz przekładni pozwala jednocześnie zmniejszyć zużycie paliwa i zapewnia poprawę osiągów.
Nowością w gamie Kia Sportage jest wersja GT Line, którą wprowadzono z myślą o miłośnikach sportowego designu i dynamicznych wrażeń z jazdy. Specyfikacja GT Line zachowuje wszelkie cechy praktyczne wersji standardowej, ale góruje nad nią bardziej dopracowanym wyglądem i większą precyzją prowadzenia.
Sportage, produkowany w słowackim zakładzie Kia w Żylinie, jest bestsellerem marki w Europie. W 2015 roku sprzedaż tego modelu osiągnęła ponad 105 000 egzemplarzy, co stanowiło aż 27,4% europejskiej sprzedaży Kia.
Pod względem stylizacji nadwozia Sportage jest dziełem, przede wszystkim, europejskiego centrum designu Kia we Frankfurcie, ale projekt auta powstawał we współpracy z głównym ośrodkiem designu w koreańskim Namyang i studiem projektowym w kalifornijskim Irvine. Design Kia Sportage IV generacji jest śmiały i wyrazisty. Szczególną uwagę zwracają obręcze kół o dużej średnicy, które – w połączeniu z nadwoziem Sportage – mają przywodzić na myśl skojarzenia z dobrymi osiągami i ze zwinnością bestsellerowego SUV-a marki Kia.
Największą zmianą w stylizacji karoserii w porównaniu ze stylizacją nadwozia poprzednika jest nowe „oblicze” samochodu, w którym reflektory nie tworzą płynnej linii z osłoną chłodnicy.
Nowa Kia Sportage ma doskonale rozpoznawalną sylwetkę i tylko nieznacznie zmienione wymiary w porównaniu z wymiarami poprzednika – rozstaw osi wzrósł o 30 mm (do 2670 mm), długość o 40 mm (do 4480 mm). Wrażenie pochylenia bryły auta ku tyłowi potęguje wydłużony tylny spojler. Za sprawą nowego designu nowa Kia Sportage ma bardziej aerodynamiczną sylwetkę niż modele poprzednich generacji. Przeprofilowanie osłon podwozia i kształtu przedniego zderzaka zaowocowało obniżeniem wartości współczynnika oporu powietrza Cd z 0,35 do 0,33.
Nabywcy nowego Sportage będą mogli wybierać 16- lub 17-calowe obręcze wykonane z lekkich stopów. Wersja GT Line seryjnie jest wyposażona w obręcze o średnicy 19 cali.
Wnętrze Kia Sportage IV generacji jest jednym z najbardziej widocznych przykładów zmian w stosunku do poprzednika. Celem zespołu projektantów kabiny bestsellerowego SUV-a marki Kia było opracowanie przestronnego i nowoczesnego wnętrza, w którym doskonale będą czuli się zarówno pasażerowie, jak i kierowca.
Silnik | Moc | Przekładnia | Napęd | S | M | L | GT Line | XL |
1.6 GDI | 132 KM | 6 MT | 2 WD | 74 990 zł | 80 990 zł | 92 990 zł | - | - |
1.6 T-GDI | 177 KM | 6 MT | 2 WD | - | - | - | 109 990 zł | - |
1.6 T-GDI | 177 KM | 6 MT | 4 WD | - | - | - | 117 990 zł | - |
1.6 T-GDI | 177 KM | 7 DCT | 4 WD | - | - | - | 124 990 zł | - |
1.7 CRDI | 115 KM | 6 MT | 2 WD | - | 90 990 zł | 102 990 zł | - | 116 990 zł |
2.0 CRDI | 136 KM | 6 MT | 4 WD | - | 104 990 zł | 116990 zł | - | - |
2.0 CRDI | 185 KM | 6 MT | 4 WD | - | - | 121 990 zł | 129 990 zł | 135 990 zł |
2.0 CRDI | 185 KM | 6 AT | 4 WD | - | - | 127 490 zł | 135 490 zł | 141 490 zł |
Już w chwili otwarcia drzwi uwagę zwraca wysoka jakość wykończenia, widoczna dzięki zastosowaniu dużej liczby elementów pokrytych skórą z ozdobnymi szwami oraz sporego udziału materiału miękkiego w dotyku. Tablicę rozdzielczą podzielono na dwie strefy. Strefa górna – multimedialna – służy do przekazu kierowcy licznych informacji w sposób jak najbardziej logiczny i zrozumiały. Służą do tego wyświetlacz w zestawie wskaźników oraz opcjonalny, 7- lub 8-calowy dotykowy wyświetlacz umieszczony na konsoli środkowej.
Pod wyraźną linią podziału obydwu stref znajduje się druga, zorientowana pod kątem 7,2O w kierunku kierowcy, która zapewnia komfortowy dostęp do elementów obsługi. Nabywcy Kia Sportage w wersji GT Line zasiądą w kabinie o wyraźnym zacięciu sportowym – z kierownicą delikatnie spłaszczoną u dołu, z konsolą centralną wykończoną na wysoki połysk w kolorze czarnym „fortepianowym” oraz z aluminiowymi nakładkami na pedały.
Do największych zmian zalicza się wydłużenie rozstawu osi o 30 mm (do 2670 mm), co pozwoliło wygospodarować więcej przestrzeni w kabinie pasażerskiej. Długość auta wzrosła o 40 mm (do 4480 mm), zwis przedni zwiększono o 20 mm (do 910 mm), natomiast tylny zmniejszono o 10 mm (do 900 mm). Wysokość (1635 mm) i szerokość (1855 mm) Sportage pozostały bez zmian w porównaniu z analogicznymi wymiarami modelu III generacji.
Pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy kompaktowy SUV z samonośnym nadwoziem o konstrukcji stalowej. Pod maską – czterocylindrowy silnik wysokoprężny lub benzynowy, napęd na przednie koła lub na cztery koła (AWD) za pośrednictwem sześciobiegowej przekładni mechanicznej lub automatycznej albo siedmiostopniowej, dwusprzęgłowej skrzyni biegów (zależnie od modelu).
Najnowszy system multimedialny (AVN) zapewnia dostęp do nowoczesnych rozwiązań z dziedziny komunikacji i zwiększa komfort obsługi. Klienci mogą wybrać system multimedialny z 7- lub 8-calowwym ekranem dotykowym. Jako pierwszy samochód w segmencie kompaktowych SUV-ów Kia Sportage IV generacji jest wyposażona w nowego typu, bezprzewodową (indukcyjną) ładowarkę telefonów komórkowych. Indukcyjna ładowarka, umieszczona u podstawy konsoli centralnej, pozwala bezprzewodowo ładować baterię telefonu komórkowego lub tabletu. Dzięki funkcji „wykrywania urządzenia” ładowarka o mocy 5 W aktywuje się z chwilą położenia telefonu lub tabletu na płytce indukcyjnej. System przypomina użytkownikowi o ewentualnym pozostawieniu telefonu w kabinie w momencie opuszczania samochodu. Urządzenie jest zabezpieczone przed przegrzaniem, stan naładowania baterii ilustruje ikona na zestawie wskaźników. Z przodu i z tyłu kabiny pasażerskiej (zależnie od wersji) są dostępne porty USB, przydatne do ładowania „klasycznych” urządzeń mobilnych.
Prace rozwojowe nad Kia Sportage IV generacji w dużym stopniu zostały zdominowane przez dążenie do ograniczenia zużycia paliwa przy utrzymaniu lub nawet zwiększeniu osiągów jednostek napędowych. Każda z nich, mimo że spełnia najnowszą europejską normę Euro 6, odznacza się podwyższoną wydajnością w porównaniu z silnikami stosowanymi w poprzednim modelu.