To już czwarta generacja kompaktowego SUV-a, najbardziej popularnego modelu Kia w Europie. Samochód cechują nowy – jeszcze bardziej atrakcyjny – design nadwozia i wystrój wnętrza oraz zaawansowane rozwiązania technologiczne rodem z samochodów wyższych klas i jeszcze wyższa jakość wykonania niż modelu poprzedniej generacji.
Kia Sportage IV generacji bazuje na sukcesie modelu schodzącego. Nowa generacja bestsellerowego SUV-a marki Kia to samochód innowacyjny i wyszukany w coraz bardziej konkurencyjnym segmencie crossoverów. Na nową jakość wykonania wnętrza składają się materiały wyższej jakości. Bezstresowe podróżowanie gwarantują nowe rozwiązania z dziedziny komfortu, funkcjonalności i wygody użytkowania oraz liczne systemy poprawiające bezpieczeństwo jazdy i zapewniające łączność ze światem zewnętrznym. Gama nowych i zmodernizowanych silników oraz przekładni pozwala jednocześnie zmniejszyć zużycie paliwa i zapewnia poprawę osiągów.
Nowością w gamie Kia Sportage jest wersja GT Line, którą wprowadzono z myślą o miłośnikach sportowego designu i dynamicznych wrażeń z jazdy. Specyfikacja GT Line zachowuje wszelkie cechy praktyczne wersji standardowej, ale góruje nad nią bardziej dopracowanym wyglądem i większą precyzją prowadzenia.
Sportage, produkowany w słowackim zakładzie Kia w Żylinie, jest bestsellerem marki w Europie. W 2015 roku sprzedaż tego modelu osiągnęła ponad 105 000 egzemplarzy, co stanowiło aż 27,4% europejskiej sprzedaży Kia.
Pod względem stylizacji nadwozia Sportage jest dziełem, przede wszystkim, europejskiego centrum designu Kia we Frankfurcie, ale projekt auta powstawał we współpracy z głównym ośrodkiem designu w koreańskim Namyang i studiem projektowym w kalifornijskim Irvine. Design Kia Sportage IV generacji jest śmiały i wyrazisty. Szczególną uwagę zwracają obręcze kół o dużej średnicy, które – w połączeniu z nadwoziem Sportage – mają przywodzić na myśl skojarzenia z dobrymi osiągami i ze zwinnością bestsellerowego SUV-a marki Kia.
Największą zmianą w stylizacji karoserii w porównaniu ze stylizacją nadwozia poprzednika jest nowe „oblicze” samochodu, w którym reflektory nie tworzą płynnej linii z osłoną chłodnicy.
Nowa Kia Sportage ma doskonale rozpoznawalną sylwetkę i tylko nieznacznie zmienione wymiary w porównaniu z wymiarami poprzednika – rozstaw osi wzrósł o 30 mm (do 2670 mm), długość o 40 mm (do 4480 mm). Wrażenie pochylenia bryły auta ku tyłowi potęguje wydłużony tylny spojler. Za sprawą nowego designu nowa Kia Sportage ma bardziej aerodynamiczną sylwetkę niż modele poprzednich generacji. Przeprofilowanie osłon podwozia i kształtu przedniego zderzaka zaowocowało obniżeniem wartości współczynnika oporu powietrza Cd z 0,35 do 0,33.
Nabywcy nowego Sportage będą mogli wybierać 16- lub 17-calowe obręcze wykonane z lekkich stopów. Wersja GT Line seryjnie jest wyposażona w obręcze o średnicy 19 cali.
Wnętrze Kia Sportage IV generacji jest jednym z najbardziej widocznych przykładów zmian w stosunku do poprzednika. Celem zespołu projektantów kabiny bestsellerowego SUV-a marki Kia było opracowanie przestronnego i nowoczesnego wnętrza, w którym doskonale będą czuli się zarówno pasażerowie, jak i kierowca.
Silnik | Moc | Przekładnia | Napęd | S | M | L | GT Line | XL |
1.6 GDI | 132 KM | 6 MT | 2 WD | 74 990 zł | 80 990 zł | 92 990 zł | - | - |
1.6 T-GDI | 177 KM | 6 MT | 2 WD | - | - | - | 109 990 zł | - |
1.6 T-GDI | 177 KM | 6 MT | 4 WD | - | - | - | 117 990 zł | - |
1.6 T-GDI | 177 KM | 7 DCT | 4 WD | - | - | - | 124 990 zł | - |
1.7 CRDI | 115 KM | 6 MT | 2 WD | - | 90 990 zł | 102 990 zł | - | 116 990 zł |
2.0 CRDI | 136 KM | 6 MT | 4 WD | - | 104 990 zł | 116990 zł | - | - |
2.0 CRDI | 185 KM | 6 MT | 4 WD | - | - | 121 990 zł | 129 990 zł | 135 990 zł |
2.0 CRDI | 185 KM | 6 AT | 4 WD | - | - | 127 490 zł | 135 490 zł | 141 490 zł |
Już w chwili otwarcia drzwi uwagę zwraca wysoka jakość wykończenia, widoczna dzięki zastosowaniu dużej liczby elementów pokrytych skórą z ozdobnymi szwami oraz sporego udziału materiału miękkiego w dotyku. Tablicę rozdzielczą podzielono na dwie strefy. Strefa górna – multimedialna – służy do przekazu kierowcy licznych informacji w sposób jak najbardziej logiczny i zrozumiały. Służą do tego wyświetlacz w zestawie wskaźników oraz opcjonalny, 7- lub 8-calowy dotykowy wyświetlacz umieszczony na konsoli środkowej.
Pod wyraźną linią podziału obydwu stref znajduje się druga, zorientowana pod kątem 7,2O w kierunku kierowcy, która zapewnia komfortowy dostęp do elementów obsługi. Nabywcy Kia Sportage w wersji GT Line zasiądą w kabinie o wyraźnym zacięciu sportowym – z kierownicą delikatnie spłaszczoną u dołu, z konsolą centralną wykończoną na wysoki połysk w kolorze czarnym „fortepianowym” oraz z aluminiowymi nakładkami na pedały.
Do największych zmian zalicza się wydłużenie rozstawu osi o 30 mm (do 2670 mm), co pozwoliło wygospodarować więcej przestrzeni w kabinie pasażerskiej. Długość auta wzrosła o 40 mm (do 4480 mm), zwis przedni zwiększono o 20 mm (do 910 mm), natomiast tylny zmniejszono o 10 mm (do 900 mm). Wysokość (1635 mm) i szerokość (1855 mm) Sportage pozostały bez zmian w porównaniu z analogicznymi wymiarami modelu III generacji.