Proste życie pierwszej generacjiŠkoda Fabia Combi miała przed laty nawiązać do sukcesów małych kombi czeskiej marki - Forman i Felicia Combi. Produkcja rozpoczęła się rok po premierze Fabii w wersji hatchback w 2000 roku. w następnych latach Škoda sprzedawała rocznie około 80 tys. egzemplarzy Fabii Combi, a w latach 2003, 2004, 2005 i 2006 tym modelem z salonów Škody wjeżdżało rocznie 100 tys. użytkowników. Korzystnym okresem dla tego modelu był brak odpowiednika nie tylko w koncernie Volkswagen, ale także u konkurencji. Wyjątkiem był tylko Peugeot 206 SW i Fiat Palio Weekend.
Škoda Fabia Combi I kontra Fabia Combi IIFabia Combi IFabia Combi IIRóżnicaDługość [mm]42324239+7Szerokość [mm]16461642-4Wysokość [mm]14521498+46Rozstaw osi [mm]246224620Bagażnik [l]426/1225480/1460+54/+235
Z całej produkcji pierwszej generacji aż 35 proc. stanowiły modele kombi, których łącznie wyprodukowano 640 tys. egz. Siedmioprocentowy udział w produkcji Fabii Sedan spowodował przedwczesne zakończenie jej historii. Podobnie stosunkowo małe zainteresowanie o reflektory ksenonowe, co wyeliminowało ten element z drugiej generacji nawet za dopłatą.
Škoda dla rodzinyNowa Škoda Fabia Combi - zdjęcia i tapety z przyjemnym nadwoziem, dużym bagażnikiem i jednoznacznym rodzinnym charakterem, ukierunkowana jest od momentu stworzenie na podwoziu czwartej generacji VW Golfa pierwszego modelu z nadwoziem typu liftback i dużym bagażnikiem. To była Octavia, a po niej pojawiła się Fabia. Oba modele otrzymały sportowe wersje RS, ale dzisiaj jednoznacznie nie można przewidzieć, czy także ta tradycja będzie kontynuowana w najnowszej generacji Fabii.
Przestrzeń bagażowa w modelach ŠkodyModelDługość pojazdu [mm]Bagażnik [l]Fabia3992300/1163Fabia Combi4239480/1460Roomster4205450-530/1780Octavia Combi Tour4513548/1512Octavia Combi4581580/1620
Design z wieloma ograniczeniamiDesign auta tym razem został podporządkowany głównemu celowi, którym było uzyskanie maksymalnie najwięcej miejsca dla pasażerów i bagażnika. Ograniczeniem były jedynie wymiary płyty podłogowej. Rozstaw kół i osi nie mogły się zmienić. W praktyce okazało się, że designerzy mogli swoje inwencje rozwijać w zwiększeniu wysokości pojazdu. Wynik znamy.
Design nowych Fabii musiał ubrać imponujące wnętrze. Wybór maksymalizacji własności użytkowych tym razem znalazł się przed estetyczną doskonałością. Kierownictwo producenta jest przekonane, że będą nabywcy, dla których także i ten model stanie się miłością życia. Konkurencja w ostatnich latach stale w tym segmencie wzrasta. Peugeot już sprzedaje 207 SW, Renault potwierdził nadejście Clio Grandtour. Jednak w żadnym z wymienionych modeli nie oferuje się tyle miejsca. Można oczekiwać, że francuscy producenci sprzedadzą więcej swoich samochodów, ale nie oznacza to wcale przekreślenia sukcesu Fabii Combi.
Korzyść dla wszystkichTo będzie główny argument Škody, bagażnik o pojemności 480/1460 l. W nowym kombi jest jedna podłoga bagażnika, a po złożeniu tylnych siedzeń otrzymujemy tylko mały schodek. Pod podłoga umieszczono pełnowartościowe koło zapasowe, a jest tam miejsca nawet na 15-calowe. Płaszczyzna podłogi znajduje się nieco niżej niż krawędź bagażnika. Przy nieobciążonym aucie znajduje się ona 637 mm nad powierzchnią drogi.
Bagażnik zakrywany jest samozwijającą się roletą, tej samej konstrukcji co w większej Octavii Combi. W ofercie są także elementy umożliwiające bezpieczne przewożenia bagażu i chroniące towary przed uszkodzeniem. Utrzymanie porządku w tej części pojazdu ułatwiają praktyczne kieszenie. Zamykanie pokrywy bagażnika ułatwia praktyczny uchwyt zamocowane na wewnętrznej jej stronie.
Poprzez przedłużenie dachu konstruktorzy uzyskali więcej przestrzeni nad głowami pasażerów tylnych siedzeń. w porównaniu z poprzednią generacją tego modelu zyskano w ten sposób 42 mm, co uciszy najbardziej osoby o znacznym wzroście.
Pierwsze jazdyW pierwszej kolejności mieliśmy do dyspozycji egzemplarz wyposażony w silnik 1,4 16V (63 kW). Z punktu widzenia użytkownika zapewne ta wersja będzie najchętniej kupowaną. Według danych producenta kombi w tej wersji ma masę własną 1075 kg, a krótka Fabia jest jedynie o 15 kg lżejsza. Do pojazdu o długości 4,2 metra można załadować 515 kg (załoga + bagaż) i do tego zostało przystosowane zawieszenie. Konstruktorzy zabezpieczyli się przed nieprzewidywalnym zachowaniem auta na drodze, ale z tego powodu zastosowano twardsze zawieszenie. Nie wpływa to niestety na zwiększenie komfortu pasażerów.
Na 15-calowych kołach i nieobciążonym bagażnikiem auto prowadziło się całkiem nieźle. Jednak współpasażer narzekał na komfort podczas jazdy po nierównej nawierzchni. Odczuwalne były także wibracje silnika, przenoszone na podłogę w przedniej części pojazdu. Trzycylindrowa wersja wysokoprężna pod tym względem okazała się jeszcze gorsza.
Własności jezdne nowej Fabia i Fabia Combi można ocenić na poziomie swojej klasy, sterowanie i przekładnia pozwalają na uzyskanie wymaganego optimum. Jazda z relatywnie lekkim silnikiem jest przyjemna, tendencji do podsterowności jednak nie odczuwamy. Na pozytywną ocenę zasłużyła także pięciostopniowa przekładnia, która na piątym biegu pozwala na osiąganie prędkości 130 km/h przy obrotach 4000 obr./min.
Mieliśmy także krótkie spotkanie z trzycylindrowym silnikiem 1,2 12V HTP (51 kW), które potwierdziło nasze dotychczasowe opinie. dynamika auta przy tym samym obciążeniu (dwie osoby) pozwala na osiąganie prędkości do 80 km/h w granicach standardów, ale wymaga pracy silnika na 100 proc. Dłuższa jazda z prędkością 130 km/h oznacza juz odczuwalny wzrost zużycia paliwa, nawet ponad 8 l/100 km. Zapewne 51 kW wystarczy mało wymagającej rodzinie, która na długie trasy jeździ jedynie okazjonalnie i to z mniejsza prędkością niż pozwala na to limit na autostradzie.
Porównanie hałasu trzycylindrowej jednostki HTP i najpopularniejszej czterocylindrowej wypada nieoczekiwanie lepiej na korzyść tej mniejszej. Nawet silnik o mocy 51 kW przy 5400 obr./min nie jest w stanie zagłuszyć pasażerów. Natomiast dźwięk czterocylindrowego silnika już przy 4000 obr./min staje się dla nas mało przyjemny.
Trzycylindrowy silnik o mocy 44 kW wciąż jest tematem niejasnym i nie należy wykluczyć, że Škoda podobnie jak w pierwszej generacji Fabii Combi nie dołączy go do oferty.
Wiadomo już, że nowa Škoda Fabia Combi będzie droższa o ok. 700 zł od swojej poprzedniczki. Jednak zmieniło sie wyposażenie standardowe, które obejmuje obecnie m.in. cztery poduszki powietrzne. Polskie specyfikacje nie są jeszcze znane.
Oficjalne rozpoczęcie sprzedaży w Republice Czeskiej i Słowacji zaplanowano na 15 stycznia 2008 roku. Sukcesywnie samochód ten będzie także dostępny w kolejnych krajach europejskich.
W Polsce można spodziewać się tego samochodu w pierwszym kwartale 2008 roku.
Galeria zdjęć
Nowa Škoda Fabia Combi: pierwsze jazdy
Nowa Škoda Fabia Combi: pierwsze jazdy
Nowa Škoda Fabia Combi: pierwsze jazdy
Nowa Škoda Fabia Combi: pierwsze jazdy
Nowa Škoda Fabia Combi: pierwsze jazdy
Nowa Škoda Fabia Combi: pierwsze jazdy
Nowa Škoda Fabia Combi: pierwsze jazdy
Nowa Škoda Fabia Combi: pierwsze jazdy
Nowa Škoda Fabia Combi: pierwsze jazdy
Nowa Škoda Fabia Combi: pierwsze jazdy
Nowa Škoda Fabia Combi: pierwsze jazdy
Nowa Škoda Fabia Combi: pierwsze jazdy
Nowa Škoda Fabia Combi: pierwsze jazdy
Nowa Škoda Fabia Combi: pierwsze jazdy
Nowa Škoda Fabia Combi: pierwsze jazdy
Nowa Škoda Fabia Combi: pierwsze jazdy
Nowa Škoda Fabia Combi: pierwsze jazdy
Nowa Škoda Fabia Combi: pierwsze jazdy
Nowa Škoda Fabia Combi: pierwsze jazdy
Nowa Škoda Fabia Combi: pierwsze jazdy
Nowa Škoda Fabia Combi: pierwsze jazdy
Nowa Škoda Fabia Combi: pierwsze jazdy
Nowa Škoda Fabia Combi: pierwsze jazdy
Nowa Škoda Fabia Combi: pierwsze jazdy
Nowa Škoda Fabia Combi: pierwsze jazdy
Nowa Škoda Fabia Combi: pierwsze jazdy
Nowa Škoda Fabia Combi: pierwsze jazdy
Nowa Škoda Fabia Combi: pierwsze jazdy
Nowa Škoda Fabia Combi: pierwsze jazdy
Nowa Škoda Fabia Combi: pierwsze jazdy
Nowa Škoda Fabia Combi: pierwsze jazdy
Nowa Škoda Fabia Combi: pierwsze jazdy
Nowa Škoda Fabia Combi: pierwsze jazdy
Nowa Škoda Fabia Combi: pierwsze jazdy
Nowa Škoda Fabia Combi: pierwsze jazdy
Nowa Škoda Fabia Combi: pierwsze jazdy
Nowa Škoda Fabia Combi: pierwsze jazdy
Nowa Škoda Fabia Combi: pierwsze jazdy
Nowa Škoda Fabia Combi: pierwsze jazdy
Nowa Škoda Fabia Combi: pierwsze jazdy
Nowa Škoda Fabia Combi: pierwsze jazdy
Nowa Škoda Fabia Combi: pierwsze jazdy
Nowa Škoda Fabia Combi: pierwsze jazdy
Nowa Škoda Fabia Combi: pierwsze jazdy
Nowa Škoda Fabia Combi: pierwsze jazdy
Nowa Škoda Fabia Combi: pierwsze jazdy
Nowa Škoda Fabia Combi: pierwsze jazdy