• Nowe samochody z silnikami Diesla to coraz rzadsze zjawisko. To pokłosie afer i skutek wprowadzania rygorystycznych przepisów dotyczących emisji spalin
  • Diesle najczęściej występują w autach, które dostępne są na rynku od kilku lat, albo w takich, które niedługo zostaną wycofane
  • Nieco inaczej sytuacja wygląda wśród marek premium. Tu nadal występuje całkiem spora gama jednostek wysokoprężnych
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Jeszcze niedawno miały być idealnym rozwiązaniem kwestii nowoczesnej mobilności, bo zużywają mało paliwa, a ich charakterystyka jest lubiana i chwalona przez spore grono kierowców. W wyniku kontrowersji z nimi związanych stwierdzono, że może napęd ten jednak nie jest aż tak idealnym rozwiązaniem, jak wcześniej sądzono. Producenci skupili się na hybrydach i samochodach elektrycznych, "ropniaki" stały się passe, a olej napędowy trafił na cenzurowane.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Mimo tego w ofertach wielu producentów da się jeszcze znaleźć modele z sinikami Diesla, choć na swoich stronach internetowych raczej się tym nie chwalą. Co ciekawe, dotyczy to nawet marek premium, które jednak, sądząc po ofercie, niechętnie rezygnują z motorów wysokoprężnych.

Sprawdziliśmy, gdzie jeszcze uda się znaleźć samochody z silnikami napędzanymi olejem napędowym. Pod uwagę wzięliśmy jedynie samochody osobowe oferowane na rynku polskim i podzieliliśmy je na kilka klas w zależności od wielkości.

Samochody małe

Citroen C3 Foto: Citroën
Citroen C3

Do małych aut silniki Diesla nigdy nie były szczególnie mocno polecane. Tutaj zawsze królowały benzyniaki, ale każdy producent jednak miał w ofercie choć jednego diesla, by nie odstawać od konkurencji. Dziś wybór jest raczej niewielki - głównie wśród modeli francuskich marek. Mamy więc Citroeny C3 (1.5 HDI, 100 KM) i C3 Aircross (1.5 HDI, 110 KM), Peugeota 208 (1.5 HDI, 100 KM) i 2008 (1.5 HDI 130 KM), DS3 (1.5 HDI 130 KM) oraz niemieckiego rodzynka – Volkswagena T-ROC (2.0 TDI 150 KM).

Samochody kompaktowe

Citroen C4 Foto: Citroën
Citroen C4

Wśród marek popularnych króluje grupa Volkswagena. Diesle w swojej ofercie ma zarówno VW w Golfie i Tiguanie, Skoda w Octavii i Karoqu i Seat w Leonie i Atece. Oferowany jest silnik 2.0 TDI o mocach od 115 KM do 200 KM. Najmocniejsze odmiany występują w Golfie i Octavii. Wybór jest więc dość spory.

Poza tym są jeszcze francuskie marki i niemiecki rodzynek, jednak również napędzany francuskim silnikiem. Wśród nich mamy Citroeny C4, C4 X i C5 Aircross oraz Peugeoty 308 i 3008. W każdym modelu dostępny jest ten sam silnik 1.5 HDI generujący od 110 KM do 130 KM. Taka sama jednostka w mocniejszej odmianie napędzać może Opla Astrę lub Grandlanda. W tej klasie możemy wybrać jeszcze Renault Megane lub Dacię Duster z silnikiem 1.5 DCi o mocy 115 KM.

Włochy wśród diesli reprezentuje Alfa Romeo Tonale z motorem 1.6 JTD, którego moc wynosi 130 KM.

Marki premium

Dużo więcej diesli proponują producenci premium. Ci z Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii i Włoch. Mercedes oferuje modele klasy A i B, CLA, GLA i GLB. W każdym z nich znajduje się silnik o pojemności 2 litrów, o mocach od 116 KM do 190 KM.

Niemal identyczna sytuacja panuje w BMW serii 1, serii 2, X1 i X2, gdzie silniki mają w większości od 116 KM do 190 KM. Najsłabsze odmiany są wyposażone w motor o pojemności 1,5 l. Resztę napędza silnik 2.0. Wyjątkiem pod względem mocy jest minivan Seria 2 Active Tourer z jednostką napędową generującą 211 KM.

Wśród niemieckich producentów jest także Audi z modelami A3 i Q3. Tu mamy do czynienia z tym samym silnikiem, co w Volkswagenach, czyli jednostką 2.0 TDI. W A3 może mieć ona 116 KM i 150 KM, a w Q3 150 KM i 200 KM.

Pozostały jeszcze Range Rover Evoque i Jaguar E-Pace. Oba mają te same wysokoprężne silniki 2.0 o mocach 163 KM i 204 KM.

Samochody średnie

Volkswagen Passat Foto: Auto Bild
Volkswagen Passat

Wśród marek popularnych króluje grupa VAG. Diesle w ofercie ma Volkswagen - w Passacie, Arteonie i Touranie, Skoda - w Superbie i Kodiaqu, a także Seat - w Tarraco. W autach tych znajdziemy silnik 2.0 TDI o mocach 122 KM (tylko Touran), 150 KM i 200 KM.

Peugeot ma dwa modele z dieslem — 508 i 5008. To dokładnie ten sam silnik, co w mniejszych modelach marki, ale dostępny jest jedynie w wersji o mocy 130 KM. Lepiej się prezentuje Opel, który sprzedaje Insignię z dieslem 2.0 o mocy 174 KM. W gamie Renault znaleźć można Koleosa z motorem 2.0 dCi o mocy 184 KM.

W tym segmencie pojawia się również SsangYong Rexton z motorem 2.2 o mocy 202 KM. Co ciekawe, to jedyny silnik dostępny aktualnie w tym modelu. W roku modelowym 2022 dostępna była także jednostka benzynowa.

Ford oferuje Kugę z dieslem 2.0 o mocy 120 KM. To najsłabsza jednostka w ofercie i wydaje się ona analogiczna do tej, która jest prezentowana przez Peugeota.

Najciekawiej pod względem diesli prezentuje się Mazda. W CX-60, czyli w najnowszym modelu marki silnik Diesla 3.3 o mocy 200 KM, oferowany jest obok napędu hybrydowego.

Alfa Romeo oferuje modele Stelvio i Gulia z silnikiem 2.2 JTDM o mocy 210 KM.

Marki premium

Producenci premium znów nie zawiedli miłośników diesli. Mercedes oferuje Klasę C o mocach od 163 KM do 265 KM oraz SUV-a GLC, którego gama również zaczyna się od 163 KM i kończy na 269 KM. Wszystkie te warianty obsługiwane są przez motor 2.0. W coupé dochodzi do nich jeszcze silnik o pojemności 2.9 i mocy 330 KM.

BMW oferuje serie 3 i 4 z silnikami Diesla o mocach od 122 KM do aż 340 KM. Wersje słabsze wyposażone są w motor 2.0. Mocniejsze mają dużego 3-litrowego diesla. SUV-y X3 i X4 napędzane są dieslami o mocach od 150 KM do 340 KM.

Audi w tym segmencie wychodzi z wieloma propozycjami w modelach A4, A5 i Q5. Auta są napędzane w zdecydowanej większości przez jednostkę 2.0 TDI o mocach od 136 KM do 204 KM. W usportowionej wersji S pracuje motor 3.0 TDI o mocy 341 KM.

DS 7 także można kupić z "ropniakiem" pod maską. Jest to 130-konne 1.5, to samo, które znaleźć można w Peugeocie 2008.

Volvo w modelach V60 i XC60 oferuje 2-litrowy silnik Diesla o mocy 197 KM. Co ciekawe, według cenników, w modelu S60, czyli w sedanie, ten silnik jest niedostępny.

Land Rover w modelu Discovery Sport i Jaguar modelu w F-Pace oferuje dwa silniki 2.0 o mocach 163 i 204 KM. W Jaguarze XE także można mieć 2-litrowego diesla o mocy 204 KM.

Samochody duże

BMW serii 7 Foto: BMW
BMW serii 7

Jeśli chodzi o diesle, w tym segmencie marki popularne w praktyce nie istnieją. Pozostał jedynie Volkswagen z Touaregiem i Toyota z Land Cruiserem. Pierwsze z tych aut może mieć motor 3.0 V6 o mocy 231 KM lub 286 KM, natomiast japońska terenówka jest oferowana tylko z dieslem 2.8, legitymującym się mocą 204 KM.

Marki premium

Mercedes ofertę diesli w swoich największych autach ma całkiem imponującą. W Klasie E rozpiętość mocy wynosi od 160 KM do 330 KM. W większości jest to jednostka 2.0. Wyjątek stanowi najmocniejsza odmiana z dieslem pojemności 2.9 litra. Co ciekawe, niektóre modele występują także jako hybryda plug-in. Mercedes CLS może mieć natomiast od 194 KM do 330 KM. Przy czym nie jest on oferowany w wersji hybrydowej. W Klasie S są dwa diesle - oba 2.9 o mocach 286 KM i 330 KM. Takie same silniki są także w GLS. W Klasie G występuje jedynie najmocniejszy motor 2.9.

Audi A6 może mieć pod maską silniki 2.0 i 3.0, w pięciu wersjach mocy - od 163 KM do 344 KM. Gama silnikowa w modelu A7 jest nieco okrojona. Oferowane są tutaj jedynie trzy najmocniejsze silniki, dostępne w modelu A6. W Audi A8 znaleźć można tylko jednego diesla – 3.0 286 KM. Modele Q7 i Q8 dostępne są z silnikami 3.0 o mocach 231 KM i 286 KM.

Prawie identyczną ofertę ma BMW dla serii 5. Do wyboru oferowane są cztery silniki na olej napędowy o mocach od 150 KM do 340 KM - jednostki o pojemnościach 2.0 i 3.0. Seria 6 oferuje trzy motory od 190 KM do 340 KM. Najnowsza seria 7 napędzana może być 299-konnym 3-litrowym dieslem. Dieslowskie BMW serii 8 może mieć tylko jedną jednostkę - o mocy 340 KM. BMW X5 dysponuje mocami od 231 KM do 340 KM (silniki 2.0 i 3.0). W X6 znaleźć można dwa silniki 3.0 o mocach 286 KM i 340 KM, a w X7 jedynie 3-litrowy motor o mocy 352 KM.

Oferta największych modeli Land Rovera z napędem dieslowskim oparta jest na silnikach 3.0 o mocach od 200 KM do 350 KM. Jedynie Velar może mieć jednostkę 2.0 o mocy 204 KM. Jaguar XF dysponuje jednym silnikiem Diesla - silnikiem 2.0 o mocy 204 KM.

Szwedzi w Volvo XC90 i S90 oferują silnik 2.0 o mocy 235 KM. V90 może mieć 197-konny motor — taki sam, jak Volvo V60.