Wbrew pozorom decyzja o rozstaniu się z tą przekładnią musiała być łatwa. Jedyna wersja w polskiej ofercie Volvo z ręczną skrzynią biegów do niedawna znajdowała się w gamie kompaktowego SUV-a XC40, ale nabywcy praktycznie w ogóle się nią nie interesowali. W 2022 r. 99 proc. kupionych w Polsce nowych osobowych aut Volvo miało bowiem automatyczną skrzynię biegów.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo:

Polscy klienci tej szwedzkiej marki uwielbiają ponadto SUV-y. W 2022 r. trzy modele z serii XC (XC40, XC60 i XC90) stanowiły łącznie aż 85 proc. pierwszych rejestracji Volvo w naszym kraju. Tym samym plasujemy się powyżej średniej światowej: udział rodziny XC w globalnej sprzedaży Volvo Cars w 2022 r. wyniósł o 10 pkt proc. mniej, czyli 75 proc.

Volvo XC60: najpopularniejsze nowe auto premium w Polsce

Volvo XC60 (druga generacja; model roku 2022) Foto: Volvo Cars
Volvo XC60 (druga generacja; model roku 2022)

Największym hitem 2022 r. Volvo był SUV klasy średniej, czyli model XC60. Stanowił on prawie połowę wszystkich pierwszych rejestracji osobowych Volvo (49 proc.). Mało tego, według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar w 2022 r. Volvo XC60 było też najczęściej rejestrowanym nowym autem premium w Polsce (5365 sztuk), wyraźnie wyprzedzając drugie w tym rankingu Audi Q5 (3596 aut) i BMW serii 3 (3. miejsce; 3363 samochody).

W 2022 r. co czwartym nowym Volvo sprzedanym w naszym kraju był model XC40, a trzecim najchętniej kupowanym samochodem tej firmy został jej topowy SUV, czyli XC90. Łącznie w Polsce w 2022 r. zarejestrowano 10 tys. 947 nowych osobowych Volvo, co oznacza, że firmie zabrakło jedynie 61 samochodów do pobicia swojego rekordu z 2021 r. Na przeszkodzie nie stanęło przy tym mniejsze zainteresowanie klientów, ale dłuższy niż zakładano czas dostarczenia aut do nabywców.

Volvo: koniec Diesla

W 2022 r. aż 49 proc. polskich klientów Volvo wybrało wersje z 4x4. Wśród rodzajów jednostek napędowych króluje zaś silnik benzynowy (56 proc. wszystkich wydań aut nabywcom), diesel ma 31-procentowy udział, zaś napęd elektryczny — jedynie 3-procentowy. Łączny udział elektryków i hybryd też jest niewielki (13 proc.), nie tylko na tle Europy (55 proc.), ale i całego świata (33 proc.).

Dni diesla w Volvo są już jednak policzone. Szwedzka firma planuje bowiem zakończyć wytwarzanie aut z jednostką wysokoprężną w kwietniu 2024 r.