- Volvo od 2030 r. w Europie będzie sprzedawać tylko elektryczne auta
- Zasięg flagowego modelu Volvo to nawet 600 km
- To pierwszy SUV w historii Volvo produkowany w USA
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu
Mało brakowało, a na nagłówek trafiłby zupełnie inny news o Volvo EX90. Pierwotnie samochód miał bowiem nosić słowną nazwę – tym samym byłby to pierwszy taki przypadek od 1970 r., kiedy Volvo zakończyło produkcję modelu Amazon. Zresztą tego imienia firma używała tylko na rodzimym szwedzkim rynku. Za granicą ów model był po prostu serią 120/220.
Mówi się, że największe szanse miała nazwa Embla, czyli pochodzące ze skandynawskiej mitologii imię pierwszej kobiety, towarzyszki Aska, pierwszego mężczyzny. Plany się jednak zmieniły i zamiast Volvo Embli mamy Volvo EX90.
Ale skoro EX90 ma docelowo zastąpić obecnego topowego SUV-a tej firmy, to dlaczego nie nazwać go po prostu Volvo XC90? Bo to nie ma sensu.
Volvo EX90: czym jest i jaki model zastępuje
Volvo EX90 zaczyna najbardziej skomplikowany proces w historii tej marki: zastępowania gamy spalinowej elektryczną. Bo EX90 będzie dostępne wyłącznie w elektrycznej odmianie, popychając firmę w stronę deklarowanego celu pt. "od 2030 r. w Unii Europejskiej chcemy sprzedawać tylko elektryczne auta osobowe".
Wydaje się więc, że następcy obecnych modeli Volvo zostaną elektrykami, przez pewien czas oferowanymi równolegle ze swoimi tłokowymi poprzednikami. Tym samym np. EX60 może iść ramię w ramię z obecnym XC60.
Volvo EX90 utworzy taką parę z aktualnym Volvo XC90. Niestety, na razie trudno jednoznacznie powiedzieć, jak długo EX90 i XC90 będą wspólnie figurować w ofercie Volvo.
Volvo EX90: design
Design Volvo EX90 to idealny minimalizm urozmaicony wymownymi detalami. Część z nich pojawia się jednak tylko na chwilę i widzi je wyłącznie właściciel. Reflektory nadal mają diodowy motyw w kształcie litery T (tzw. młot Thora, skandynawskiego boga burzy, piorunów i witalności), ale na powitanie kierowcy błysną mu animacją, przypominającą mrugniecie drapieżnego kota.
Wrażenie robi widok bocznych szyb. Przecinające je słupki praktycznie nie wystają ponad powierzchnię okien, tworząc z nimi niemal idealną płaszczyznę. Zewnętrzne klamki po zamknięciu drzwi chowają się w nadwoziu, a elementy aero znalazły się także w obręczach kół, które maksymalnie mogą być 22-calowe.
Choć na pozór EX90 wygląda jak poprawione XC90, to każdy panel nadwozia zaprojektowano od nowa. Pokrywa silnika biegnie niżej (bo nie musi się już pod nią zmieścić potężna bryła jednostki spalinowej), a przednią szybę nachylono pod mniejszym kątem. Wszystko razem dało bardzo korzystny dla SUV-a tego kalibru współczynnik oporu powietrza Cx wynoszący 0,29.
Nie przeszkodziło w tym nawet tajemnicze wybrzuszenie dachu tuż za przednią szybą. To "wzniesienie" kryje jeden z najważniejszych elementów Volvo EX90 – LiDAR.
Volvo EX90: bezpieczeństwo
Volvo EX90 będzie standardowo wyposażone w LiDAR, czyli urządzenie, które postrzega rzeczywistość za pomocą laserowych impulsów. Volvo deklaruje, że jego LiDAR potrafi dostrzec pieszego nawet z 250 m, a czarną oponę na asfalcie – ze 120 m. LiDAR-owi towarzyszy osiem kamer, pięć radarów i 16 sensorów ultradźwiękowych. Pomagając kierowcy, wspólnymi siłami mogą nawet o 20 proc. zmniejszyć liczbę poważnych wypadków. Całością zawiaduje komputer, który potrafi wykonać 254 bilionów operacji na sekundę.
- Przeczytaj także: Jacek Ozdoba: milion aut na prąd i... mamy blackout
Volvo EX90: silniki i napęd
Volvo EX90 to pierwszy samochód oparty na drugiej generacji platformy SPA – z pierwszej korzystają aktualne Volvo XC60, S60, V60, XC90, S90 i V90. Docelowo Volvo EX90 będzie oferowane w wersjach tylnonapędowej z jednym silnikiem elektrycznym oraz z dwiema jednostkami i 4x4.
Na polskim rynku Volvo EX90 właśnie zadebiutowało w dwóch 2-silnikowych odmianach. Topowa jest najmocniejszym seryjnym osobowym Volvo w historii. Dwa silniki rozwijają bowiem wspólnie 517 KM, osiągając maksymalny moment obrotowy 910 Nm. Prąd dostarcza akumulator trakcyjny o pojemności aż 111 kWh. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 4,9 s, a zasięg w cyklu mieszanym — 580 km.
Druga 2-silnikowa wersja rozwija 408 KM. Jej maksymalny moment obrotowy to 770 Nm. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,9 s, jego akumulator trakcyjny również ma 111 kWh, przy czym tym razem zasięg jest o 5 km większy (585 km).
Volvo EX90: wnętrze
Volvo EX90 idealnie zgrywa się z duchem czasów. Za żadne pieniądze nie kupisz go ze skórzaną tapicerką. Zastąpiło ją Nordico, czyli materiał częściowo bazujący na surowcach z recyklingu, które kiedyś były np. butelkami PET. W EX90 może się również znaleźć wełniana tapicerka.
Do tego mamy ekran w środkowej konsoli, i to prawie dwa razy większy niż w XC90 (14,5 cala przekątnej zamiast dziewięciu). W Volvo EX90 może być też o sześć głośników więcej. Topowy system Bowers&Wilkins składa się z 25 "membran", wliczając w to głośniki wmontowane w zagłówki przednich foteli.
Samych miejsc siedzących może być aż siedem, przy czym do gamy trafią również odmiany z dwoma rzędami siedzeń.
Volvo EX90 będzie wytwarzane w nowej fabryce tej firmy, otwartej pod koniec 2018 r. w Charlestone w Karolinie Południowej. Tym samym to pierwszy SUV w historii Volvo produkowany w USA.
Volvo EX90: ceny
Volvo EX90 jest już dostępne w Polsce. 408-konna odmiana kosztuje minimum 479 tys. 900 zł, zaś ceny wersji o mocy 517 KM zaczynają się od 499 tys. 900 zł.
- Przeczytaj także: Ten gwiazdor zapoczątkował w Norwegii motoryzacyjną rewolucję