• Koncerny FCA i PSA utworzą po połączeniu nową grupę nazwaną Stellantis
  • Nowe małe auta takich marek jak Alfa Romeo, Fiat, Lancia czy Jeep powstaną na platformie CMP, którą PSA rozwija od 2015 roku wspólnie z chińskim Dongfeng
  • Włosko-amerykański koncern wykorzysta także platformę dla aut elektrycznych, czyli e-CMP

Fuzja wielkich firm to dobra okazja do poszukiwania oszczędności. Nie inaczej jest w przypadku połączenia FCA i PSA (docelowo grupa Stellantis). Według informacji serwisu Automotive News Europe, koncern FCA podjął decyzję o wykorzystaniu chińsko-francuskiej platformy CMP (powstała przy współpracy PSA z Dongfeng) do budowy nowych modeli małych samochodów. Oczekiwane nowości takie jak kolejna Alfa Romeo MiTo, Fiat Punto, następca Fiata 500L czy konstrukcje Jeepa będą zatem mocniej spokrewnione z Oplem Corsą czy Peugeot 208. Platforma to bowiem nie tylko tzw. podwozie, ale także wspólne silniki (także napęd elektryczny), elektronika i inne komponenty.

Decyzja o wyborze CMP oznacza rezygnację z własnych rozwiązań, co jest złą wiadomością dla kooperantów koncernu FCA. Dziennikarze Automotive News Europe dotarli bowiem do korespondencji, która trafiła do dostawców amerykańsko-włoskiego koncernu. FCA oczekuje bowiem wstrzymania wszelkich prac i badań nad komponentami i narzędziami do aut segmentu B (już wcześniej z powodu pandemii wstrzymano prace nad kilkoma nowymi modelami dla różnych marek grupy: Alfa Romeo, Lancia i Jeep).

Zmiana platformy oznacza m.in. spore poruszenie we Włoszech. Według włoskich mediów auta FCA zbudowane na bazie CMP będą wytwarzane w zakładzie w Tychach (szacowana produkcja ok. 400 tys. sztuk), do którego trafiają m.in. komponenty od włoskich kooperantów. Nietrudno zgadnąć, że Włosi liczą na zachowanie kontraktów i kontynuację produkcji. Przedstawiciele włoskich związków wspominają bowiem o „wzmocnieniu krajowego łańcucha dostaw” czy „zaangażowaniu w nowych projektach”. Giorgio Marsiaj ze Związku Przemysłowego Turynu (Unione Industriale Torino) cytowany przez włoski dziennik il Giorniale wspomina także o projektach związanych z segmentem C, czyli przyszłą Alfą Romeo Tonale.

Otwartą kwestią pozostają terminy premier oczekiwanych nowości. Mając jednak na uwadze to jak szybko pojawiła się nowa Corsa (licząc od daty przejęcia Opla) to zapewne nie inaczej będzie w przypadku Alfy Romeo, Fiata, Lancii czy Jeepa. Pozostaje zatem poczekać jeszcze kilka lat (zapewne do 2022 – 2023 roku).