Auto Świat Wiadomości Aktualności Nowe przepisy dla kierowców. Ministerstwo Infrastruktury szykuje zmiany

Nowe przepisy dla kierowców. Ministerstwo Infrastruktury szykuje zmiany

Już wkrótce kierowców czekają istotne zmiany w przepisach ruchu drogowego. Nowe regulacje mogą zaskoczyć i kierowców samochodów osobowych, którzy zdążyli się już przyzwyczaić do wcześniejszych zmian, i kierowców pojazdów ciężarowych.

Wyprzedzanie tirów na autostradzie
Piotr Szypulski / Auto Świat
Wyprzedzanie tirów na autostradzie
  • Ministerstwo Infrastruktury planuje zmiany w przepisach dotyczących wyprzedzania
  • Zmiany mają poprawić płynność ruchu i dostosować polskie przepisy do standardów unijnych
  • Projekt nowelizacji obejmuje także inne zmiany, m.in. dotyczące punktów karnych i okresu próbnego dla młodych kierowców

Ministerstwo Infrastruktury przygotowało nowelizację, która przewiduje złagodzenie dotychczasowych restrykcji dotyczących wyprzedzania przez pojazdy ciężarowe. Jedną z najważniejszych zmian jest planowane zniesienie nocnego zakazu wyprzedzania na autostradach i drogach ekspresowych.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Nowe przepisy dla kierowców. Ministerstwo chce zmienić prawo

Obecnie obowiązujące przepisy, wprowadzone przez rząd PiS dwa lata temu, zakazują kierowcom ciężarówek wyprzedzania na drogach szybkiego ruchu z dwoma pasami w jednym kierunku. Nowe regulacje mają umożliwić wyprzedzanie w określonych godzinach nocnych, co według resortu infrastruktury ma poprawić płynność ruchu i dostosować polskie prawo do rozwiązań stosowanych w innych krajach Unii Europejskiej.

Zmiany w przepisach mają szczególne znaczenie dla branży transportowej, która od dawna krytykowała dotychczasowe ograniczenia. Nowelizacja przewiduje, że samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t (kategorie N2 i N3) będą mogły wyprzedzać w godzinach od 23:00 do 5:00. Przepisy te mają wejść w życie po przyjęciu przez Sejm, a część nowych regulacji zacznie obowiązywać trzy miesiące po ogłoszeniu, inne natomiast po roku.

Zakaz wyprzedzania się ciężarówek — zmiany budzą kontrowersje

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji zgłosiło zastrzeżenia do proponowanych zmian, argumentując, że nawet przy mniejszym natężeniu ruchu w nocy wyprzedzanie przez ciężarówki nadal wiąże się z ryzykiem. Resort podkreślił, że w warunkach nocnych trudniej jest prawidłowo ocenić odległość i prędkość pojazdów nadjeżdżających z tyłu, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Według MSWiA, zagrożenie bezpieczeństwa na drogach nie maleje mimo ograniczonego ruchu w godzinach nocnych.

Ministerstwo Infrastruktury odpowiada jednak, że podobne rozwiązania funkcjonują już w innych krajach Unii Europejskiej. Resort wskazuje na przykład Niemiec, gdzie zakaz wyprzedzania przez ciężarówki obowiązuje w określonych porach dnia, a jego zakres jest dostosowywany do natężenia ruchu w poszczególnych landach. Ministerstwo zapowiada również, że przez dwa lata od wprowadzenia nowych przepisów będzie monitorować ich skutki.

Kiedy nowe przepisy wejdą w życie?

Branża transportowa i logistyczna od dawna domagała się zmian w przepisach dotyczących wyprzedzania przez ciężarówki. Zakaz wprowadzony dwa lata temu spotkał się z krytyką środowiska, które wskazywało na jego sztywność w porównaniu do rozwiązań stosowanych w Niemczech. Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców "Transport i Logistyka Polska", zwracał uwagę, że w Niemczech zakaz wyprzedzania na autostradach z dwoma pasami ruchu jest wprowadzany za pomocą znaków drogowych, co pozwala na elastyczne dostosowanie organizacji ruchu do aktualnych potrzeb. W Polsce, jak podkreślał Wroński, resort planuje zmiany w prawie o ruchu drogowym, co uniemożliwi takie dostosowanie.

Nowelizacja przygotowana przez Ministerstwo Infrastruktury obejmuje także inne zmiany, m.in. dotyczące redukcji punktów karnych, zatrzymywania prawa jazdy, okresu próbnego dla młodych kierowców, przestrzegania ograniczeń prędkości czy obowiązku jazdy w kasku na hulajnodze i rowerze. Projekt ma trafić do Sejmu jesienią.

Mandaty za złamanie zakazu wyprzedzania

Policja oraz Inspekcja Transportu Drogowego regularnie kontrolują kierowców ciężarówek, wykorzystując do tego drony i nieoznakowane radiowozy. Zgodnie z art. 92b Kodeksu wykroczeń, za nieprzestrzeganie zakazu wyprzedzania grozi mandat nie niższy niż 1000 zł oraz osiem punktów karnych. W przypadku naruszenia zakazu określonego znakiem B-26, kierowca może otrzymać mandat w wysokości 1000 zł (lub 2000 zł w przypadku recydywy) oraz piętnaście punktów karnych. Taka liczba punktów może skutkować utratą prawa jazdy, co dla kierowców zawodowych oznacza ryzyko utraty pracy.

Wyścig słoni w oku policyjnego wideorejestratora
Wyścig słoni w oku policyjnego wideorejestratoraPolicja

Wyprzedzanie. To trzeba wiedzieć

Wyprzedzanie należy do najbardziej ryzykownych manewrów na drodze. Policja przypomina, że kierujący pojazdem przed rozpoczęciem wyprzedzania powinien upewnić się, czy ma odpowiednią widoczność i wystarczająco dużo miejsca, by wykonać manewr bez utrudniania ruchu innym uczestnikom. Ważne jest także, by sprawdzić, czy inny kierowca nie rozpoczął już wyprzedzania, a pojazd jadący przed nami nie sygnalizuje zamiaru zmiany pasa lub kierunku jazdy.

Podczas wyprzedzania należy zachować szczególną ostrożność i bezpieczny odstęp od innych pojazdów. Przepisy wymagają również, by wyprzedzać z lewej strony wyprzedzanego pojazdu. Zabronione jest natomiast wyprzedzanie pojazdu silnikowego na wierzchołku wzniesienia, na zakręcie oznaczonym znakami ostrzegawczymi oraz na skrzyżowaniu — z wyjątkiem skrzyżowań o ruchu okrężnym lub tych, na których ruch jest kierowany sygnalizacją świetlną.

Jakie ograniczenia prędkości obowiązują na drogach szybkiego ruchu?

Prawo o ruchu drogowym jasno określa dopuszczalne prędkości na różnych typach dróg. Dla motocykli, samochodów osobowych oraz dostawczych o masie do 3,5 t obowiązują następujące limity:

  • do 140 km na godz. na autostradzie,
  • do 120 km na godz. na dwujezdniowej drodze ekspresowej,
  • do 100 km na godz. na jednojezdniowej drodze ekspresowej
  • W przypadku pojazdów ciężarowych o masie powyżej 3,5 t, maksymalna prędkość na autostradach i drogach ekspresowych wynosi 80 km na godz. Autobusy spełniające określone warunki techniczne mogą poruszać się z prędkością do 100 km na godz. na autostradach i drogach ekspresowych.