W poniedziałek łódzkie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) zaprezentowało pojazd.

Tramwaj typu 122 N ma długość 32 m, waży ponad 30 ton i jednorazowo może zabrać ponad 200 pasażerów. Łódzkie MPK zamówiło 10 takich pojazdów. Wszystkie będą wyposażone w klimatyzację i monitoring. Ostatni ma trafić do Łodzi w kwietniu, dwa miesiące przed planowanym ukończeniem pierwszego etapu ŁTR.

Produkowany w bydgoskich zakładach PESA tramwaj kosztuje 6,5-7,5 mln zł. "Trudno podać dokładną cenę jednego pojazdu, gdyż dokonywaliśmy zakupu wraz z wyposażeniem dodatkowym, m.in. specjalistycznym warsztatem i myjnią" - powiedział PAP prezes łódzkiego MPK Krzysztof Wąsowicz. Zapowiedział, że na jazdy testowe pierwszy tramwaj wyjedzie w tym tygodniu.

Zdaniem prezesa PESA Tomasza Zaboklickiego, wyprodukowane w jego zakładzie pojazdy na trasie ŁTR będą mogły rozwijać prędkość do 70 km/h. Umożliwić to ma trwająca przebudowa skrzyżowań, na których instalowane są urządzenia sterujące sygnalizacją świetlną; zapewnią one pierwszeństwo tramwajom jadącym nową trasą.

Obecny na poniedziałkowej uroczystości prezydent Łodzi Jerzy Kropiwnicki powiedział, że budowa ŁTR i zakup nowoczesnych pojazdów, mających obsługiwać pasażerów na tej linii, "jest w komunikacji miejskiej skokiem cywilizacyjnych, który można porównać jedynie z początkami tej formy transportu".

ŁTR to największy projekt w regionie łódzkim finansowany ze środków unijnych. Pierwszy etap, długości niemal 16 km, od pętli Helenówek wzdłuż ulic: Zgierskiej, Zachodniej, al. Kościuszki, Piotrkowskiej i Pabianickiej, aż do pętli Chocianowice, ma się zakończyć w czerwcu 2008 r. Kosztować będzie 217 mln zł, z których ponad 108 mln zł pochodzi z UE.

W przyszłości nowa linia ma być rozbudowana, dzięki czemu połączy centra trzech najważniejszych miast aglomeracji - Łodzi, Zgierza i Pabianic. Projekt ŁTR przewiduje także stworzenie zintegrowanej taryfy przewozowej dla całej aglomeracji, przy zastosowaniu elektronicznej karty miejskiej, oraz stworzenie zintegrowanego systemu informacji dla pasażera, obejmującego sieci transportu zbiorowego w całej aglomeracji łódzkiej.