Nowy Transit jest jednym z kilku nowych samochodów w portfolio Forda, które producent przewidział na 2006 rok. W pewnym stopniu Transit dziedziczy linię stylizacyjną z nowym modelami Galaxy, S-MAX, które zostały budowane na podstawie koncepcyjnego Forda SAV pokazywanego w Europie w 2005 roku. Zadaniem nowej generacji Forda Transit jest kontynuowanie bogatej tradycji tego modelu i bycie najlepszym samochodem w sektorze lekkich aut dostawczych.

W tym celu nowy Transit ma kusić klientów nowymi wersjami silnikowymi, mnogością wersji nadwoziowych oraz zewnętrzną i wewnętrzną stylizacją, która przeszła niemałą metamorfozę. Najbardziej widoczne zmiany dostrzec można w przedniej części samochodu. Na pierwszy plan wysuwa się zmodyfikowany, ogromny grill... trochę przypominający ten z nowego Volkswagena Craftera. Zmodyfikowane zostały również lekko reflektory i zderzak. Jak zapewnia Ford nowa generacja Transitów została stworzona w oparciu o opinie i przy udziale użytkowników. Między innymi dzięki wymianie doświadczeń powstała nowa wersja o średnim rozstawie osi, niskim dachem wyposażona w trzy rzędy siedzeń.

Dużo zmian zaszło także we wnętrzu samochodu, które teraz ma być tak funkcjonalne jak w osobówce. W tym celu nowy kształt uzyskały przełączniki, deska rozdzielcza, kierownica i drążek zmiany biegów.

Podobnie rzecz ma się z jednostkami napędowymi. W nowym Transicie dostępnych będzie łącznie siedem motorów dieslowych i benzynowych. Wśród nich nowo opracowane wysokoprężne wersje 2,2 i 2,4 l. Duratorq TDCi. Motory te powstały przy współpracy z koncernem PSA i obsługują 5- i 6-stopniowe skrzynie biegów Durashift oraz spełniają najnowsze normy emisji spalin Euro4.

W ofercie Forda pojawi się wiele wersji nadwoziowych nowego Transita począwszy od rozstawu osi (3 wersje), długości (3) oraz wysokości (także 3 wersje). Dodatkowo Transit będzie oferował bardzo bogatą paletę kolorów nadwozia oraz kół. Łącznie istnieje 60 konfiguracji tych elementów co oznacza, że nawet najbardziej wybredny przedsiębiorca znajdzie Transita odpowiedniego dla siebie i swojej firmy.

W kwestii bezpieczeństwa Transit oferuje natomiast w standardzie ABS z EBD, BTCS, ESP oraz poduszkę powietrzną dla kierowcy.

Ford Transit obecny jest już na rynku od ponad 40 lat. Jest jednym z najpopularniejszych samochodów dostawczych na całym świecie. Potwierdza to fakt łącznej sprzedaży ponad pięciu milionów modeli od 1968 roku. Czy nowy Transit będzie godnie reprezentować poprzedników? Na pewno tak, aczkolwiek ma silnych konkurentów - nowego Mercedesa Sprintera i VW Craftera.