• Po pierwszym miesiącu obowiązywania nowego taryfikatora wzrost wpływów z mandatów przekroczył 70 procent
  • Wyższe wpływy Skarby Państwa z tytułu mandatów nie przełożyły się na razie na poprawę bezpieczeństwa na drogach
  • Wskaźniki pogorszyły się we wszystkich porównywanych kategoriach związanych z bezpieczeństwem na drogach
  • Szczególnie zauważalny jest wzrost liczby kierujących pod wpływem alkoholu
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

Choć policja nie publikuje już miesięcznych podsumowań dotyczących bezpieczeństwa na drogach, na stronach policja.pl dostępne jest archiwum informacji dziennych. Na tej podstawie – zliczając dane ręcznie – można porównać liczbę wypadków, osób rannych i zabitych na drogach, a także liczbę wykrytych kierujących pod wpływem alkoholu w dowolnych okresach. Uwaga: dane te nie uwzględniają wszystkich śmiertelnych ofiar wypadków – nie obejmują osób, które zmarły w szpitalu w ciągu 30 dni. Te ostatnie liczby doliczane są do raportów rocznych.

Dane z pierwszych 40 dni tego roku pozwalają jednak na pewne wnioski: radykalne zaostrzenie kar dla kierowców na razie nie ma pozytywnego wpływu na poprawę bezpieczeństwa na drogach.

40 dni drakońskich kar dla kierowców: więcej kierowców pod wpływem

Obecne przepisy nie przewidują taryfy ulgowej dla kierowców pod wpływem – nawet dla rowerzysty albo osoby na hulajnodze elektrycznej minimalna grzywna za kierowanie w stanie nietrzeźwości to 2500 zł. Kierowcy pojazdów mechanicznych przyłapanych na prowadzeniu w stanie po użyciu alkoholu karani są rutynowo zakazami prowadzenia pojazdów, a tym, którzy prowadzą w stanie nietrzeźwości (czyli mają powyżej 0,5 prom. alkoholu we krwi), grozi ponadto więzienie. Same kary jednak nie działają! Codziennie wpada od ok. 130 do (przy okazji świąt) prawie 400 pijanych! W ciągu pierwszych 40 dni tego roku zatrzymano 6905 kierowców – to o ponad 23 proc. więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej!

40 dni drakońskich kar dla kierowców: więcej wypadków

O ile liczba zatrzymanych pijanych kierowców w dużej mierze zależy od liczby kontroli, to już liczba wypadków mówi wprost o zagrożeniu na drogach. W pierwszych 40 dniach tego roku doszło do 1641 wypadków – to o 183 więcej niż rok wcześniej.

40 dni drakońskich kar dla kierowców: więcej zabitych i rannych

Więcej wypadków to więcej zabitych i więcej rannych. Tu też widoczny jest wzrost – w tym roku odnotowano już 180 zabitych w wypadkach (w analogicznym okresie rok wcześniej było to 156 osób) oraz 1865 rannych. To też wyraźny wzrost wobec liczby rannych z pierwszych 40 dni 2021 roku.

  Kierujący po spożyciu alkoholu Wypadki drogowe Zabici w wypadkach Ranni w wypadkach
1.01-09.02 2021 5601 1458 156 1665
1.01-09.02 2022 6905 1641 180 1865

Więcej wypadków, zabitych i rannych – zawiniła pogoda?

Na liczbę wypadków wpływa szereg czynników, m.in. pogoda (paradoksalnie: im lepsze warunki drogowe, tym więcej wypadków) oraz natężenie ruchu. Nie należy wykluczyć, że warunki w tym roku bardziej sprzyjają wypadkom niż warunki występujące rok temu. Niemniej pewne już jest, że ostrzejsze kary – jako jedyny i główny środek dbania o bezpieczeństwo na drogach – nie działają. Nie działają i już!