Auto Świat Wiadomości Aktualności Objeżdżanie ronda prawym pasem. Zrozumiały, ale nie za dobry nawyk kierowców

Objeżdżanie ronda prawym pasem. Zrozumiały, ale nie za dobry nawyk kierowców

Kolejna drogowa zagadka z rondem w roli głównej. Są kierowcy, którzy namiętnie objeżdżają rondo prawym pasem, co większość uważa za zły nawyk, warty oduczenia się. Czy w ogóle można objeżdżać rondo prawym pasem? Jest za to mandat? A może jest to zupełnie prawidłowe i każdy ma do tego prawo? Wyjaśniamy, czemu lepiej tego nie robić.

shutterstock 1881949813 (1)
Gold Picture / Shutterstock
shutterstock 1881949813 (1)
  • To jedno z pytań, które kierowcy zadają sobie często. I są podzieleni
  • Bo są kierowcy, którzy objeżdżają rondo prawym pasem, czym wywołują irytację u innych kierowców. Taka jazda bardzo pogarsza płynność ruchu
  • Nie jest jednak zabroniona i kierowca nie dostanie za nią mandatu
  • Eksperci wskazują jednak na szereg powodów, dlaczego nie powinno się objeżdżać ronda prawym pasem

Zacznijmy od podstaw. Wiele osób zastanawia się, który pas ruchu wybrać podczas jazdy po rondzie, aby jazda była płynna i zgodna z przepisami. Prawidłowe poruszanie się po rondzie pozwala uniknąć niepotrzebnego chaosu, a także znacznie poprawia bezpieczeństwo na drodze i płynność ruchu.

Przeczytaj także: Sygnalizator z plusem to bardzo ważna informacja. Może sprawiać problemy kierowcom. Lepiej go znać

Który pas zająć na rondzie?

Jeśli na rondzie znajdują się dwa pasy ruchu, a nie ma dodatkowych oznaczeń, należy postępować następująco:

  • Skręcając w prawo, należy zająć prawy pas.
  • Jadąc prosto, można wybrać prawy lub lewy pas.
  • Skręcając w lewo lub wykonując zawracanie, należy zająć lewy pas.

W przypadku rond z trzema pasami ruchu, zasady są podobne:

  • Prawy pas przeznaczony jest dla kierowców skręcających w prawo.
  • Jadąc prosto, można wybrać dowolny pas.
  • Skręcając w lewo lub zawracając, należy korzystać z lewego pasa.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Dlaczego kierowcy objeżdżają rondo prawym pasem?

Często po prostu dlatego, że nie czują się pewnie na drodze. Kurczowe trzymanie się prawego pasa sprawia, że nie ma problemu z ewentualną zmianą pasa, kiedy chcemy zjechać. Są osoby, które to stresuje i wolą zawczasu znajdować się na pasie, z którego można z ronda zjechać, dlatego czasem dosłownie objeżdżają całe rondo prawym pasem. Prawy pas wydaje się też naturalnym wyborem, kiedy jakiegoś skrzyżowania o ruchu okrężnym nie znamy i nie wiemy, którym pasem jechać.

Chociaż jazda prawym pasem dookoła ronda wydaje się najbezpieczniejsza, nie jest to zalecana praktyka. Ronda są projektowane z myślą o większej przepustowości, a blokowanie prawego pasa może prowadzić do zatorów i niepotrzebnego spowolnienia ruchu. Oczywiście, jeśli nie ma zakazu wynikającego z oznakowania poziomego, jazda prawym pasem jest dozwolona, ale warto mieć na uwadze płynność ruchu i nie nadużywać tej możliwości.

Przeczytaj także: Nigdy nie odpowiadaj na te dwa pytania policjanta. Nie posłuchasz? Mogą być kłopoty

Pamiętajmy, że przy zmianie pasa ruchu musimy ustąpić miejsca pojazdom już na nim się znajdującym. Należy zachować szczególną ostrożność, gdyż manewry zjazdu z lewego pasa na prawy mogą być ryzykowne i wymagać od innych uczestników ruchu szybkiej reakcji.

Rondo z sygnalizacją świetlną
Rondo z sygnalizacją świetlnąACZ / Auto Świat

Czy za objeżdżanie ronda prawym pasem jest mandat?

Objeżdżanie ronda prawym pasem jest niezalecane i odradzane, ale wcale nie jest zabronione przez przepisy.

Jeśli na danym rondzie nie zabraniają tego konkretne znaki, to objeżdżanie całego ronda prawym pasem nie jest zabronione. Można to robić. Nie ma więc żadnego mandatu za taką jazdę. Jest ona po prostu szkodliwa dla płynności ruchu i utrudnia wygodne pokonywanie ronda innym kierowcom. Właśnie dlatego nie polecamy tego robić.

Na rondach turbinowych sytuacja jest znacznie uproszczona dzięki specyficznemu projektowi, który minimalizuje ryzyko kolizji. Ważne jest, aby już przed wjazdem na rondo turbinowe zająć odpowiedni pas, gdyż późniejsza zmiana pasa może być niemożliwa.

Autor Filip Trusz
Filip Trusz
Zastępca Redaktora Naczelnego AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy:RondoSkrzyżowanieKierowcy
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków