Auto Świat Wiadomości Aktualności Stacje kontroli pojazdów czekają na podwyżkę. Stawki mają wkrótce wzrosnąć. Ale o ile?

Stacje kontroli pojazdów czekają na podwyżkę. Stawki mają wkrótce wzrosnąć. Ale o ile?

Cena obowiązkowego badania technicznego na SKP (stacji kontroli pojazdów) od ponad 20 lat niezmiennie wynosi 98 zł. Właściciele stacji oraz organizacja, która ich reprezentuje, korzystają z każdej okazji, aby przypomnieć o konieczności podwyższenia ceny przeglądu. W Ministerstwie Infrastruktury "coś się dzieje", problem jest znany i rozpoznany, są też już "alternatywne koncepcje". Wygląda na to, że kierowcy ostatecznie zapłacą więcej.

Stacja Kontroli Pojazdów
Urząd m. st. Warszawy
Stacja Kontroli Pojazdów
  • Będą zmiany w cenniku opłat za obowiązkowe badania techniczne pojazdów
  • Padła ważna deklaracja ze strony Ministerstwa Infrastruktury

Stanisław Bukowiec, zanim został w 2024 r. Sekretarzem Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, od dłuższego czasu wypełniał obowiązku posła na Sejm RP. Sprawą trudnej sytuacji właścicieli SKP interesował się co najmniej od września 2022 r., w każdym razie tak datowana jest interpelacja, którą Borowiec składał do ówczesnego Ministra Infrastruktury "w sprawie postulatów przedsiębiorców z branży stacji kontroli pojazdów". Pisał wówczas:

W Polsce szaleje inflacja, koszty energii są coraz droższe, a w związku z zerwaniem łańcuchów dostaw koszty materiałów również idą w górę. Jest to niesamowite obciążenie dla polskich przedsiębiorców, którzy często muszą podnosić ceny. Są jednak obszary działalności gospodarczej, które pozostają ściśle regulowane przez państwo, a ceny usług są odgórnie ustalane.

Z tym problemem wiążą się między innymi przedsiębiorcy z branży stacji kontroli pojazdów, którzy wielokrotnie podnosili kwestię, że rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 29 września 2004 roku w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów, które nie było od wielu lat nowelizowane. Nie jest dostosowane do dzisiejszych realiów ekonomicznych.

I pytał:

Czy planuje Pan Minister w najbliższym czasie zmianę rozporządzenia z dnia 29 września 2004 roku w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów (...) oraz wprowadzenie do wskazanych opłat systemu waloryzacji?

Nic więc dziwnego, że gdy tylko Stanisław Borowiec został Sekretarzem Stanu w MI, niemal natychmiast na jego biurko trafiło pismo z PISKP (Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów) – organizacji, która representuje właścicieli SKP i dba o ich interesy. W piśmie do MI reprezentanci SKP wyrazili zadowolenie, że Bukowiec został wiceministrem w MI, przypomnieli mu interpelację złożoną w ich sprawie w 2022 r. i życzyli mu sukcesów w "odmrożeniu" stawek za badania techniczne pojazdów.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Są "alternatywne koncepcje". Ale co to znaczy?

Bukowiec w poprzedniej kadencji Sejmu napisał ok. 100 interpelacji, a teraz – jako wiceminister – sam musi się z nimi mierzyć. I nie musiał długo czekać na interpelację w sprawie opłat za badania techniczne – tym razem napisaną przez posła PiS Sylwestra Tułajewa.

Okazuje się przy tym, że prace trwają i wyglądają na zaawansowane, w zasadzie nie ma też wątpliwości, że zmiana stawek nastąpi wkrótce. A oto cała odpowiedź MI w temacie podwyżki opłat, jaką dostał poseł PiS, a wraz z nim my wszyscy:

Szanowny Panie Marszałku,

odpowiadając na interpelację nr 4135 Pana Sylwestra Tułajewa, posła na Sejm RP, w sprawie wzrostu opłat za badanie techniczne, przedstawiam następujące informacje. Pragnę poinformować, że w wyniku przeprowadzonych w Ministerstwie Infrastruktury analiz mających na celu ocenę zasadności i zakresu zmiany tabeli opłat za badania techniczne pojazdów, o której mowa w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 29 września 2004 r. w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów (...) zostały wypracowane alternatywne koncepcje.

Jednocześnie w Ministerstwie Infrastruktury trwa przygotowywanie wniosku o wprowadzenie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów, który będzie zakładał zmiany w systemie badań technicznych w celu prawidłowego wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (...).

Uprzejmie informuję, że zmiany dotyczące wysokości opłat za przeprowadzanie badań technicznych pojazdów zostaną, w zależności od finalnej decyzji Ministra Infrastruktury, dokonane w wyżej wymienionym rozporządzeniu lub w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym.

Branża już się cieszy, choć konkretów brak

Tak jednoznaczne stanowisko spotkało się niemal z aplauzem branży SKP, choć – jak wszyscy przyznają – konkretów brak. Z drugiej strony jasne stwierdzenie, że prace trwają i są pomysły to już coś. I faktem jest, że na tym etapie wiceminister powiedział tyle, ile mógł – na konkretne stawki trzeba jeszcze poczekać.

Branża ma nadzieję, że stawki wzrosną co najmniej o 100 proc. i nie należy wykluczyć, że nadzieje te nie zostaną zawiedzione. Być może jednocześnie powstaną rozwiązania, które zamienią obecną (prawie) fikcję badań technicznych pojazdów w Polsce. "Prawie", bo istotnie samochody badane są coraz lepiej, a jednocześnie każdy, kto chce, da radę przepchnąć przez przegląd auto, które dopuszczenia do ruchu dostać nie powinno.

Poczekamy, zobaczymy.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków