Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej ma usprawnić przejazd od strony autostrady A1 oraz drogi ekspresowej S7 w kierunkach zachodnim i północnym województwa pomorskiego, wyprowadzając tym samym ruch tranzytowy na trasę S6 w kierunku Lęborka, Słupska i Koszalina. Trasa jest mocno wyczekiwana głównie przez mieszkańców mocno zakorkowanego Żukowa i Chwaszczyna. Nowe połączenie ma taż częściowo odciążyć istniejącą już Obwodnicę Trójmiasta.

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej – Budimex i Mirbud

Pierwszy odcinek OMT między węzłami Chwaszczyno i Żukowo zaprojektuje i wybuduje Budimex za ponad 715 mln zł. Z kolei odcinek między węzłami Żukowo i Gdańsk Południe (wraz z obwodnicą Żukowa) wybuduje konsorcjum Mirbudu (lider) i Kobylarni (partner) - wartość tej inwestycji to blisko 777 mln zł. Nowa trasa S6 będzie dwujezdniową drogą ekspresową, mającą po dwa pasy ruchu w każdym kierunku z rezerwą pod trzeci pas. OMT ma mieć wraz z obwodnicą Żukowa około 39 km.

S6 plan budowy Obwodnicy Metropolii Trójmiasta Foto: GDDKiA
S6 plan budowy Obwodnicy Metropolii Trójmiasta

Obie oferty uwzględniają skrócenie zakładanego terminu realizacji o trzy miesiące. Projektowanie i roboty budowlane potrwać mają 38 miesięcy bez przerw zimowych (mowa o trzech takich okresach – od 16 grudnia do 15 marca). Natomiast do czasu objętego projektowaniem wlicza się także okresy zimowe.

Wybór firm nie oznacza jednak startu projektowania i budowy. Inwestor czeka na ewentualne odwołania od decyzji oraz kontrolę Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

Droga S6 – Trzy odcinki już są budowane

Aktualnie w budowie są już trzy odcinki S6 w województwie pomorskim. Mowa o fragmentach między Bożympolem Wielkim a Gdynią o łącznej długości ok. 41 km. Natomiast w fazie przetargu jest łącznie (wraz z OMT) siedem odcinków ekspresówki o łącznej długości ok. 104 km ( Leśnice k. Lęborka - Bożepole Wielkie, druga jezdnia obwodnicy Słupska, Bobrowniki - Skórowo oraz Skórowo - Leśnice.

Jak zapewnia GDDKiA, budowa wszystkich odcinków dróg ekspresowych w województwie pomorskim wraz z Obwodnicą Metropolii Trójmiejskiej powinna zakończyć się w 2025 r. Do dyspozycji kierowców oddanych zostanie łącznie blisko 200 km trasy (z istniejącymi już odcinkami).