Wśród szeregu zmian, które już dotknęły lub za kilka miesięcy dotkną kierowców w 2024 r., znalazły się także nowe stawki opłat elektronicznych za przejazd płatnymi odcinkami dróg dla pojazdów ciężkich. Zmiana stawek wprowadzona została na podstawie art. 13ha ust. 4a ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, a obwieszczenie Ministra Infrastruktury z 20 grudnia 2023 r. w sprawie wysokości stawek opłaty elektronicznej na rok 2024 zostało ogłoszone 22 grudnia 2023 r.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Najdrożej autostradami i drogami ekspresowymi

Najwięcej zapłacą kierowcy, którzy będą poruszali się drogami krajowymi klasy A i S lub ich odcinkami, czyli autostradami i drogami ekspresowymi.

Stawka uzależniona jest od normy emisji spalin i wynosi:

  • Pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t i poniżej 12 t: 0,55 zł/1 km (maks. Euro 2), 0,48 zł/1 km (Euro 3), 0,39 zł/1 km (Euro 4), 0,28 zł/1 km (min. Euro 5);
  • Pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 12 t: 0,73 zł/1 km (maks. Euro 2), 0,63 zł/1 km (Euro 3), 0,51 zł/1 km (Euro 4), 0,38 zł/1 km (min. Euro 5);
  • Autobusy niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej: 0,55 zł/1 km (maks. Euro 2), 0,48 zł/1 km (Euro 3), 0,39 zł/1 km (Euro 4), 0,28 zł/1 km (min. Euro 5).

Nieco mniej kosztuje przejazd drogami krajowymi klasy GP i G lub ich odcinkami. W tych przypadkach opłaty wynoszą:

  • Pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t i poniżej 12 t: 0,45 zł/1 km (maks. Euro 2), 0,39 zł/1 km (Euro 3), 0,31 zł/1 km (Euro 4), 0,23 zł/1 km (min. Euro 5);
  • Pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 12 t: 0,57 zł/1 km (maks. Euro 2), 0,51 zł/1 km (Euro 3), 0,41 zł/1 km (Euro 4), 0,29 zł/1 km (min. Euro 5);
  • Autobusy niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej: 0,45 zł/1 km (maks. Euro 2), 0,39 zł/1 km (Euro 3), 0,31 zł/1 km (Euro 4), 0,23 zł/1 km (min. Euro 5).

Kierowcy aut osobowych również płacą, ale tylko w jednym przypadku

Warto pamiętać, że zgodnie z przepisami dopuszczalna masa całkowita, która wyznacza konieczność wnoszenia opłaty, obejmuje również dopuszczalną masę całkowitą przyczepy (naczepy). To oznacza, że kierowcy aut osobowych z przyczepą, o ile dmc zestawu przekracza 3,5 t, również mają obowiązek płacenia w systemie e-TOLL. W tym celu najlepiej korzystać z aplikacji. Osoby, które nie opłacą przejazdu, muszą liczyć się z karą. Ta wynosi 1,5 tys. zł za dobę.

Przypominamy, że od 1 lipca 2023 r. za przejazd po autostradach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), czyli A2 Konin — Stryków i A4 Wrocław — Sośnica, nie muszą płacić użytkownicy samochodów osobowych, motocykli oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t.