• Pod maską Opla Astry może pracować silnik benzynowy o mocy 110 KM, 130 KM lub 145 KM bądź jeden z dwóch diesli – 105- albo 122-konny
  • Z dynamicznymi i oszczędnymi benzyniakami może współpracować przekładnia manualna lub bezstopniowa, a w przypadku diesli alternatywą ręcznej skrzyni jest 9-stopniowa, automatyczna
  • Komfort i bezpieczeństwo podróżowania zwiększają reflektory matrycowe LED IntelliLux oraz fotele AGR

Jeżdżę prawie wyłącznie po mieście i nie potrzebuję przesadnie dużo koni mechanicznych pod maską. Dlatego idealnym wyborem dla mnie okazał się Opel Astra z bazowym, doładowanym benzyniakiem 1.2 o mocy 110 KM. To wcale nie jest mało zważywszy, że wyposażony w niego kompakt sprawnie zabiera się do pracy już od niskiego poziomu prędkości obrotowych. Nie myślcie jednak, że dobra dynamika to koniec dobrych wiadomości. Kolejną jest wyjątkowo niskie zużycie paliwa, które według normy WLTP wynosi średnio 5,2 l/100 km.

Potrzeba nieco więcej mocy? Proszę bardzo. W gamie benzyniaków 1.2 są jeszcze wersje generujące 130 KM oraz 145 KM. W obu przypadkach dynamika pozwala na sprawną podróż nie tylko po mieście, lecz także na autostradzie. Podczas rozpędzania się nie ma mowy o turbodziurze, a tym samym w całym zakresie prędkości obrotowych kierowca ma do dyspozycji solidną dawkę momentu obrotowego, która przekłada się na świetne osiągi. Istotne okazuje się również to, że dynamiczna jazda nie jest wcale okupiona nadmiernym zużyciem paliwa. Średnie spalanie według normy WLTP w przypadku tych wersji, podobnie, jak w bazowym modelu wynosi 5,2 l/100 km.

Opel Astra – nawet do 145 KM pod maską

Kierowcy, którzy większość czasu spędzają za kierownicą Astry na trasie powinni zainteresować się topowym benzyniakiem 1.4 turbo o mocy 145 KM. Nie tylko z racji tego, że do dyspozycji jest tak dużo koni mechanicznych, lecz także dlatego, że współpracuje z bezstopniową przekładnią.

Sprawia ona, że znacznie podnosi się komfort prowadzenia, bo przecież nie trzeba zmieniać biegów ręcznie. A gdy do tego włączymy tempomat, to nawet podczas dalekich wyjazdów kierowca czuje się zrelaksowany. Mocną stroną topowej odmiany jest oczywiście dynamika – wciśnięcie pedału gazu do podłogi przekłada się na gwałtowny start, w efekcie którego samochód uzyskuje 100 km/h po godnych uznania 9,9 s.

Opel Astra – diesle też są super

Są kierowcy, którzy przy wyborze auta w pierwszej kolejności patrzą na jak najniższe zużycie paliwa. To prawda, że benzynowe silniki Astry są wyjątkowo oszczędne, ale czy spalanie nie może być jeszcze mniejsze? Oczywiście, że może przecież Opel Astra występuje również z udanymi (czytaj: dynamicznymi i ekonomicznymi) silnikami wysokoprężnymi. Do wyboru są dwie wersje – 105-konna współpracująca z 6-stopniową, manualną skrzynią lub 122-konna, która też może być łączona z ręczną przekładnią bądź z nowoczesną, 9-stopniową automatyczną.

Mocne strony wysokoprężnych jednostek to nie tylko umiarkowane spalanie (według normy WLTP średnio od tylko 4,3 l/100 km!), lecz także bardzo wysoka kultura pracy. Niezależnie czy silnik jest zimny czy rozgrzany do uszu jadących nie dociera klekot charakterystyczny dla wielu jednostek tego typu. Sposób pracy silnika bardziej można określić mianem delikatnego, uspokajającego pomruku.

Jak widać z powyższego nie ma takiej możliwości, żeby znalazł się kierowca, który decydując się na Opla Astrę nie znalazł wersji silnikowej, która w pełni spełni jego oczekiwania związane z dynamiką, niskim zużyciem paliwa czy komfortem prowadzenia. Ten ostatni czynnik to również zasługa automatycznych skrzyń biegów, ale nie tylko…

Wyjątkowe reflektory i wygodne fotele

Na pokładzie kompaktowego Opla można mieć dwa elementy, które dodatkowo zwiększają komfort jazdy, a jednocześnie przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa podróżowania. Są nimi siedzenia AGR oraz reflektory matrycowe LED IntelliLux.

Każdy, kto choć raz zakosztuje jazdy na fotelach AGR nie będzie chciał już podróżować na innych siedzeniach. Dzięki wielokierunkowej regulacji (w tym wysuwana poduszka siedziska poprawiająca podparcie ud u wysokich osób oraz regulacja lędźwiowa) fotele dostosowują się perfekcyjnie do sylwetki kierowcy i pasażera.

Nie ma możliwości, żeby nawet po długich podróżach odczuwać choćby najmniejszy dyskomfort, a o bólu pleców nie wspominając. Tym bardziej, że podczas podróży można skorzystać z funkcji masażu. Fotele Astry są tak dobre, że otrzymały certyfikat AGR, czyli Akcji na rzecz Zdrowego Kręgosłupa, który jest znakiem jakości przyznawanym przez niemieckie stowarzyszenie lekarzy i terapeutów.

Bezkonkurencyjna widoczność

A dlaczego reflektory matrycowe LED IntelliLux są doskonałe, a jazda dzięki nim jest bardziej komfortowa i bezpieczna? Ponieważ składają się z 16 segmentów ledowych diod, które automatycznie dostosowuje wiązkę światła do warunków na drodze poprzez włączanie i wyłączanie poszczególnych modułów diod.

Umożliwiają one korzystanie ze świateł drogowych bez oślepiania kierowców jadących z naprzeciwka i w pojazdach poprzedzających. Odpowiedni tryb pracy aktywuje się automatycznie dostosowując wiązkę światła, w zależności od sytuacji na drodze, a tym samym zapewnia kierowcy doskonałą widoczność w każdych warunkach pogodowych.

Opel Astra – nasza opinia

Kompaktowy Opel udowadnia, że w kwestii silników nie poszedł na żadne ustępstwa. Tu nie ma dylematu – dynamiczny i oszczędny. To dlatego, że każda jednostka napędowa montowana pod maską Astry ma jedną i drugą cechę. Do tego dochodzi zaleta w postaci wysokiej kultury pracy. Jakby tego było mało, to Opel zadbał o wysoki komfort i bezpieczeństwo podczas podróży. To zasługa foteli AGR oraz reflektorów matrycowych LED IntelliLux.