W świadomości wielu kierowców Niemcy należą do grona nielicznych krajów, w których nie trzeba płacić za korzystanie z federalnych dróg szybkiego ruchu. Ale to tylko częściowo prawda, bo opłaty są, ale dotyczą one transportu i obejmują wyłącznie pojazdy o maksymalnej masie całkowitej (MMC) od 7,5 t.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Kierowcy pojazdów o masie powyżej 3,5 t też zapłacą za przejazd w Niemczech

Od 1 lipca br. u naszych zachodnich sąsiadów zaczynają obowiązywać nowe przepisy. Zgodnie z nimi obowiązek uiszczania opłat drogowych obejmie teraz pojazdy o MMC powyżej 3,5 t. Z punktu widzenia kierowców samochodów osobowych oraz dostawczych kluczowe jest to, że opłaty obejmą wyłącznie pojazdy przeznaczone do transportu towarów lub używane do tego celu. Co więcej, zestawy pojazdów podlegają obowiązkowi dokonywania tych opłat tylko wtedy, gdy MMC ciągnika (pojazdu silnikowego) przekracza 3,5 t.

Przy okazji poszerzania grupy pojazdów, których kierowcy muszą płacić za przejazd federalnymi drogami szybkiego ruchu, zmieniono również stawki opłat. Te w porównaniu z jeszcze obowiązującymi w czerwcu br. będą minimalnie niższe, co można tłumaczyć faktem, że transport przyniesie znacznie więcej pieniędzy, niż dotychczas.

Od początku grudnia 2023 r. naliczana opłata uzależniona jest od długości trasy pokonanej płatnymi drogami, a także od stawki opłaty za kilometr, która obejmuje koszty związane z powodowaną emisją CO2, zanieczyszczeniem powietrza, obciążenia hałasem i kosztami infrastruktury.

Kosmetyczne zmiany w stawkach opłat za przejazd federalnymi drogami

W przypadku pojazdów spełniających normę Euro 6 najwięcej zapłacą kierowcy aut należących do pierwszej z czterech klas emisji CO2. Stawka opłaty za kilometr wyniesie od 1 lipca 15,1 eurocenta za kilometr dla aut ważących więcej niż 3,5 t, ale mniej niż 7,5 t. Wystarczy jednak, że pojazd kwalifikuje się do czwartej klasy emisji CO2, aby wysokość opłaty spadła do 11,4 eurocenta za kilometr.

Od 1 lipca br. najwięcej, tak jak dotychczas, zapłacą kierowcy pojazdów mieszczących się w kategorii osi i kategorii wagowej powyżej 18 t i od pięciu osi. Dla nich opłata będzie identyczna jak obecnie i wciąż będzie wynosiła 34,8 eurocenta za kilometr w klasie pierwszej emisji CO2 i 26,9 eurocenta w klasie czwartej. Minimalny spadek opłaty obejmie natomiast pojazdy o MMC powyżej 18 t, ale z trzema osiami. W tym przypadku stawka wyniesie 30,3 eurocenta (30,5 eurocenta obecnie) w klasie pierwszej emisji CO2 i 24,2 eurocenta (24,4 eurocenta obecnie) w klasie czwartej.