Jazda ekologiczna to bardzo dobry sposób na zaoszczędzenie paliwa. Udowodniło to nasze szkolenie - opiekunowie floty osiągali znacznie lepsze rezultaty jeżdżąc według zasad ekojazdy, niż w sposób "normalny". A przecież do tego dochodzą jeszcze korzyści związane z bezpieczeństwem i mniejszym zużywaniem pojazdów.
Najpierw fleet managerowie poznali podstawowe zagadnienia ekojazdy od strony teoretycznej. Zarządzający działem floty Fiat Auto Poland Michał Basaj i Tomasz Czopik, szef prowadzonej przez siebie Szkoły Bezpiecznej Jazdy, opowiadali zarówno o pozytywnych jak i tych budzących pewne kontrowersje aspektach "zielonej" jazdy.
Na zaoszczędzenie paliwa wpływa wielu czynników. O część spraw możemy zadbać już przed uruchomieniem samochodu, planując trasę w sposób najbardziej optymalny, unikając przy tym w miarę możliwości korków (o co w większych miastach jednak trudno). Warto usunąć niepotrzebne rzeczy z auta, na okres jazdy po mieście pełnowymiarowe koło zapasowe zastąpić kompresorem, sprawdzać regularnie ciśnienie w oponach. Dobrym pomysłem jest ruszanie tuż po uruchomieniu silnika, bez wcześniejszego nagrzewania albo ochładzania samochodu.
Jeśli chodzi o samą jazdę, warto jeździć w sposób płynny, bez nagłego hamowania i przyspieszania, na możliwie najwyższym biegu, nawet podczas podjazdów. Biegi należy zmieniać przy 2000 obr./min. (diesel) lub 2500 obr./min. (benzyna). Ważnymi elementami są też: przewidywanie sytuacji na drodze, hamowanie silnikiem zamiast toczenia się na luzie, unikanie niepotrzebnego stosowania klimatyzacji.
Abecadło ekojazdy
Przed włączeniem silnika:
- zaplanuj trasę w sposób optymalny
- unikając korków
- usuń niepotrzebne rzeczy z samochodu
- w okresach częstej jazdy po mieście zastąp pełnowymiarowe koło zapasowe kompresorem
- regularnie sprawdzaj ciśnienie w oponach
- zapnij pasy
- wykonaj niezbędne telefony
- nie nagrzewaj ani nie ochładzaj pojazdu
Podczas jazdy:
- wyłączaj silnik w korku lub na światłach, przy postoju przekraczającym 60 sekund
- przyspieszaj zdecydowanie, wciskając pedał gazu do 2/3 jego skoku
- poruszaj się po drodze w sposób płynny
- unikaj nagłego hamowania i przyspieszania
- jedź na możliwie najwyższym biegu, nawet podczas podjazdów
- zmieniaj biegi przy 2000 obr./min (diesel) lub 2500 obr./min. (benzyna)
- przewiduj sytuację na drodze
- hamuj silnikiem zamiast toczenia się na luzie
- unikaj niepotrzebnego stosowania klimatyzacji
- unikaj oporu powietrza, związanego z wystawieniem ręki za okno podczas jazdy
W części praktycznej uczestnicy spotkania wykonywali dwa przejazdy. Podczas pierwszej części testu kierowcy mieli za zadanie poruszać się w sposób taki, jak czynią to na co dzień. Za kolejnym razem należało używać techniki ekojazdy. Zwycięzcą zostawał team, który osiągnął największą różnicę w spalaniu pomiędzy obiema jazdami. Aby uniknąć wypaczenia wyników, opiekunowie flot poznali te reguły dopiero po zakończeniu testu.