Auto Świat Wiadomości Aktualności Przy takich obrotach silnika zmieniaj biegi. W baku zostanie więcej paliwa

Przy takich obrotach silnika zmieniaj biegi. W baku zostanie więcej paliwa

Opracowanie: 
  • Tomasz Gdaniec

Wzrosty cen zmuszają kierowców do szukania patentów na oszczędzanie paliwa. Jednym z dobrych rozwiązań w autach z manualną skrzynią biegów jest umiejętne zmienianie przełożeń oraz hamowanie silnikiem. Te umiejętności doświadczonych kierowców pomogą jeździć dłużej na jednym tankowaniu. Są też zgodne z zasadami ekologicznej jazdy.

Przy takich obrotach silnika zmieniaj biegi. W baku zostanie więcej paliwa
Best Auto Photo, Elen Nika / Shutterstock
Przy takich obrotach silnika zmieniaj biegi. W baku zostanie więcej paliwa

Kierowcy stosują różne metody i domowe patenty, aby zmniejszać spalanie paliwa przez auto. Jednym z dobrych rozwiązań jest umiejętność zmiany biegu w odpowiednim momencie i biegłość w hamowaniu silnikiem. Jak i kiedy to robić? Już tłumaczymy, ale pewną wskazówką może być obrotomierz.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Oszczędzanie paliwa. Tak lepiej nie zmieniaj biegów

Bardzo istotne jest pilnowanie obrotomierza podczas jazdy. W silnikach benzynowych zdecydowana większość modeli najefektywniej pracuje przy 2 tys.–3 tys. obr. na min., co korzystnie wpływa na zużycie paliwa. Przekraczanie tego przedziału prowadzi jednak do nadmiernej konsumpcji paliwa, natomiast utrzymywanie obrotów poniżej 1,5 tys. obr./min bywa niekorzystne, bo generuje drgania i prowadzi do tak zwanego męczenia podzespołów. Optymalnym momentem przełączania przełożeń w silnikach benzynowych jest zwykle około 2500 obr./min, natomiast w dieslach mniej więcej 2000 obr./min. Warto jednak pamiętać, że wszystko zależy od warunków drogowych oraz konkretnych cech jednostki napędowej.

Sprawdź: Auto Świat Pit Stop z Andrzejem Wroną: gwiazdor kończy z siatkówką i szuka nowego auta

Oszczędzanie paliwa. Patrz na obrotomierz

Jednym z najczęstszych uchybień podczas jazdy okazuje się wybieranie zbyt wysokiego przełożenia przy niewielkiej prędkości, na przykład jazda na piątym biegu przy ok. 50 km na godz. Taka praktyka nie jest wcale bardziej ekonomiczna, bo zmusza silnik do pracy przy nieodpowiednich obrotach i wymaga głębszego wciskania gazu, co w efekcie zwiększa spalanie. Z drugiej strony za długie korzystanie z niższych biegów też nie służy ekonomii — jeśli pierwszym biegiem jedzie się nawet do 40 km na godz., wzrasta ilość zużywanego paliwa. Tymczasem w sytuacjach wymagających maksymalnej mocy, choćby podczas wyprzedzania, warto chwilowo przekroczyć standardowy zakres obrotów.

Zerknij: Znowu ktoś mnie strąbił, bo zatrzymałem się na czerwonym. Przez takich znikają strzałki

Oszczędzanie paliwa. Zacznij hamować silnikiem

Istotą ekonomicznej jazdy jest sprawne przechodzenie przez kolejne biegi z wykorzystaniem naturalnych właściwości silnika. Szybkie przyspieszenie do zaplanowanej prędkości, a następnie szybka zmiana na wyższe przełożenie przedłuży żywotność podzespołów i zmniejszy spalanie. Przy takiej jeździe silnik nie jest narażony na pracę w skrajnych zakresach wytrzymałości.

Bardzo korzystnie na zmniejszenie spalania wpływa hamowaniem silnikiem. Metoda ta polega na zmniejsza prędkość pojazdu przy wykorzystaniu oporu stawianego przez silnik. W nowoczesnych układach wtryskowych, gdy kierowca zdejmuje nogę z pedału gazu i pozostaje na aktualnym biegu, następuje całkowite odcięcie paliwa, więc spalanie spada do zera.

Zobacz: Obwodnica Giżycka dużo zmieni na Mazurach. Już można ruszać z budową

Przewidywanie sytuacji i dobór przełożeń

W kontekście jazdy nastawionej na oszczędność niezwykle ważne jest obserwowanie drogi z wyprzedzeniem. Zamiast gwałtownego hamowania przed sygnalizacją świetlną, warto wcześniej rozpocząć redukcję, co pozwala dłużej utrzymać zerowe spalanie wynikające z hamowania silnikiem. Do tego dochodzi unikanie nagłych i niepotrzebnych zmian obrotów.

Opracowanie: 
  • Tomasz Gdaniec
Powiązane tematy: