Auto Świat Wiadomości Aktualności Obwodnica Giżycka dużo zmieni na Mazurach. Już można ruszać z budową

Obwodnica Giżycka dużo zmieni na Mazurach. Już można ruszać z budową

Wojewoda Warmińsko-Mazurski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla jednej z ważniejszych obwodnic w regionie. Dzięki niej można przystąpić już do budowy obwodnicy Giżycka na drodze krajowej nr 59. Decyzja umożliwi także rozpoczęcie wypłat odszkodować za nieruchomości przejęte pod budowę nowej drogi.

(ZRID) dla rozbudowy obwodnicy Giżycka na drodze krajowej nr 59
GDDKiA
(ZRID) dla rozbudowy obwodnicy Giżycka na drodze krajowej nr 59
  • Wojewoda Warmińsko-Mazurski wydał decyzję umożliwiającą budowę obwodnicy Giżycka
  • Inwestycja obejmuje budowę 1,5 km drogi klasy GP z przekrojem 2x2 i mostu nad kanałem Łuczańskim
  • Zakończenie prac planowane jest na II kwartał 2027 r.

Aktualnie obwodnica Giżycka, czyli ul. Obwodowa ma jedną jezdnię. Teraz zostanie rozbudowana. Będzie to kontynuacja inwestycji, którą ukończono w 2021 r. Wtedy zbudowano rondo na skrzyżowaniu drogi krajowej DK59 z ul. Świderską. Istniejący wcześniej układ drogowy rozbudowano do przekroju dwujezdniowego. Nowy etap rozbudowy objąć ma kolejne półtora km drogi krajowej DK59 od ronda w kierunku miejscowości Wilkasy. W tym miejscu powstanie droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o przekroju 2x2 i nośności 11,5 tony na oś.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Tak będzie wyglądać obwodnica Giżycka

W ramach budowy kolejnego fragmentu obwodnicy powstaną również dodatkowe jezdnie obsługujące tereny przylegające do obwodnicy. Powstanie także most nad kanałem Łuczańskim i wiadukt. Wykonawca przebuduje również skrzyżowania oraz zbuduje i przebuduje chodniki oraz ciągi pieszo-rowerowe w okolicy obwodnicy.

Umowę na wykonanie tej inwestycji GDDKiA podpisała już w listopadzie 2023 r. z firmą Inibep z Bielska Podlaskiego. Ma ona zostać ukończona w II kwartale 2027 r. Całość kosztować ma 122 mln zł.

Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, rozbudowa obwodnicy poprawi parametry techniczne drogi oraz zwiększy przepustowość na skrzyżowaniach drogi krajowej z drogami lokalnymi. Efektem realizacji inwestycji będzie ograniczenie liczby zdarzeń drogowych, skrócenie czasu przejazdu oraz zmniejszenie poziomu hałasu i zanieczyszczeń powietrza. Celem budowy głównie jest jednak poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów, bo na tej drodze panuje duży ruch. według GPR 2020/2021 natężenie ruchu na DK59 w Giżycku wyniosło aż 15 373 pojazdy na dobę.