Obwodnica pozwoliła m.in. wyprowadzić szacowany na ok. 10 tys. samochodów na dobę ruch z rynku i wąskich uliczek tego miasteczka.

Droga krajowa nr 43 łączy - poprzez Krzepice - m.in. Częstochowę z Wieluniem. Pierwotnie GDDKiA zakładała wyższy koszt budowy ważnej dla mieszkańców tego miasteczka obwodnicy - rzędu 79 mln zł. Rozpoczęta pod koniec czerwca ub. roku inwestycja została też zakończona przed zakładanym umową terminem - początku 2010 r.

Już z końcem września na nową trasę skierowano cały ruch, ze względu na zamknięcie - na ok. trzy tygodnie - fragmentów dotychczasowej DK 43 wiodących do centrum miasteczka. W tym czasie dojazd do centrum Krzepic odbywał się przez obwodnicę i zjazdy położone na jej trasie.

Miejscowe władze wskazują, że otwarcie obwodnicy umożliwia zmianę organizacji ruchu na wąskich - do tej pory jednokierunkowych - uliczkach w centrum Krzepic. Możliwe, że część z nich pozostanie jednokierunkowa, lecz powstaną na nich nowe miejsca parkingowe.

Dokończona zostanie też częściowa na razie - zrealizowana przy udziale unijnych środków - przebudowa krzepickiego rynku, do tej pory przeciętego drogą krajową. Wiadomo już, że ruch po remoncie zostanie skierowany na obwód placu, co ma być wystarczającym rozwiązaniem dla potrzeb ruchu lokalnego.

Wykonawcą robót wokół Krzepic było konsorcjum firm PBDiM Mińsk Mazowiecki, PRM Mosty-Łódź oraz Dromet. Na obwodnicy powstały dwa mosty o łącznej długości 188,2 m: nad rzekami Piskarka i Liswartą i wiadukt nad ulicą 17 Styczna o długości 34,3 m. Wykonano oznakowanie pionowe i poziome, bariery ochronne, oświetlenie i ekrany akustyczne.

Podczas towarzyszących inwestycji prac archeologicznych, które objęły powierzchnię 350 arów, odkryto m.in. ślady 15 ziemianek i 26 palenisk, a także wiele fragmentów ceramiki i metali z okresu neolitu, brązu, wpływów rzymskich, a także z wczesnego średniowiecza prezentujące kulturę łużycką i przeworską.

W północnej części woj. śląskiego GDDKiA prowadzi też dwie inne podobne inwestycje. Roboty na ok. 5,6-kilometrowej północnej obwodnicy Lublińca, będącej częścią drogi krajowej nr 46, ruszyły w listopadzie zeszłego roku, a potrwają do jesieni 2010 r. Wykonawcą inwestycji jest firma Skanska, a wartość umowy to 290,3 mln zł.

Skanska jest również wykonawcą liczącej 5,7 km dwujezdniowej obwodnicy Siewierza. Rozpoczęte w listopadzie ub. roku roboty mają zakończyć się najpóźniej w lutym 2011 r. Obwodnica w ciągu drogi krajowej nr 78 i pozwoli na zlikwidowanie newralgicznego poziomego skrzyżowania z krajową "jedynką". Wartość umowy to 283,4 mln zł.