Największe obniżki cen w okresie 14-29 września inspektorzy IH odnotowali w województwach: opolskim (0,36 zł/litr), dolnośląskim (0,26), kujawsko-pomorskim (0,24), lubuskim i zachodniopomorskim (0,23). Najmniej obniżyli ceny przedsiębiorcy z województw: lubelskiego, łódzkiego, podlaskiego oraz małopolskiego (0,14-0,19 zł/litr).Najbardziej obniżały ceny stacje koncernów (np. BP, Shell, Lotos). 19 września średnia cena benzyny bezołowiowej Pb 95 wynosiła 4,35 zł/litr, była o 3,3 proc. niższa niż 14 września (na stacjach należących do koncernów o 3,5 proc., na niezależnych - o 3,3 proc.). Inspekcja Handlowa nie ma jednak wpływu na kształtowanie cen. Nie może też ukarać cwaniaków.Niestety obniżka akcyzy ma obowiązywać tylko do końca roku. Niższa akcyza to mniejsze wpływy do budżetu. Za każdy litr tankowanej benzyny do kasy państwa trafiało 1,57 zł z tytułu akcyzy (przed obniżką). Zyski z oleju napędowego są mniejsze - 1,1 zł/l. Biorąc pod uwagę, że zużycie benzyn spada (w latach 2000-2004o 16 proc.), nie należy się spodziewać, że nowy rząd utrzyma niższą akcyzę w 2006 roku. Tym bardziej że przyszłoroczny budżet zakłada wzrost akcyzy na paliwa o 2 proc. Może się więc okazać, że w 2006 roku czeka nas podwyżka cen benzyn o około 30 gr na litrze.Urszula Ćieślak, firma Reflex monitorująca rynek paliwMAMY WOLNY RYNEK- Żyjemy w wolnym kraju, dlatego każdy sprzedawca paliw może dowolnie ustalać wysokość marży. Być może niektórzy przedsiębiorcy liczyli, że na obniżce akcyzy wypracują dodatkowe zyski w krótkim czasie. Niewykluczone, że nieco wyższe ceny wynikały z tego, że sprzedawali benzyny kupione przed obniżką.