Auto Świat Wiadomości Aktualności Pierwszy kabel do ładowania aut elektrycznych bez nieporęcznej skrzynki sterującej

Pierwszy kabel do ładowania aut elektrycznych bez nieporęcznej skrzynki sterującej

Podczas IAA Mobility w Monachium Bosch przedstawił uniwersalny kabel do ładowania elektrycznych aut. Nowy model ma zintegrowane systemy sterowania i bezpieczeństwa, a zatem nie wymaga "charging brick" – jak potocznie nazywa się nieporęczną i ciężką skrzynkę sterującą typu In-Cable Control Box (ICCB).

Bosch – nowy kabel do ładowania aut elektrycznych
Zobacz galerię (8)
Bosch
Bosch – nowy kabel do ładowania aut elektrycznych

Kabel do inteligentnego ładowania (ang. Flexible Smart Charging Cable), który zadebiutował podczas IAA Mobility 2021, waży niecałe 3 kg, a zatem 40 proc. mniej niż konwencjonalne kable ze skrzynką ICCB. Jest on nie tylko lżejszy od dotychczasowych kabli, lecz także oszczędza miejsce w bagażniku.

To dlatego, że zawiera adaptery do wtyczek typu 2 i wtyczek domowych. Kierowcy, którzy chcą ładować elektryczny samochód z gniazdka w domu bądź na publicznym punkcie nie potrzebują już drugiego kabla.

Przeczytaj też:

Nowy, trójfazowy kabel umożliwia ładowanie tak zwane Mode-2 i Mode-3 prądem zmiennym z mocą do 22 kW. Dzięki Flexible Smart Charging Cable nie ma potrzeby korzystania z wallboxa podczas ładowania w domu. W Europie 84 proc. kierowców samochodów elektrycznych ładuje swój pojazd wieczorem lub w nocy w domu.

Technika zintegrowana w każdej wtyczce sprawia, że proces ładowania jest bezpieczny i sprawnie przebiega. Wtyczka typu 2 zawiera od strony pojazdu komponenty do sterowania i monitorowania mocy ładowania.

Znajdująca się z drugiej strony wtyczka domowa z adapterem mieści kontrolę temperatury i wyłącznik różnicowoprądowy. Gwarantuje to, że nawet podczas regularnego ładowania z domowego gniazdka z mocą do 2,3 kW nie dojdzie do przeciążenia ani przegrzania. W razie potrzeby system bezpieczeństwa wyłącza ładowanie, zanim sytuacja stanie się krytyczna.

Bosch – mniejszy i lżejszy kabel

Projektanci firmy Bosch zmniejszyli rozmiar elementów elektronicznych w porównaniu z poprzednimi aplikacjami w skrzynkach sterujących, tak żeby dało się umieścić systemy sterowania i bezpieczeństwa w kompaktowych wtyczkach kabla. Nowy kabel został opracowany w bardzo krótkim czasie, bo zespołowi projektantów udało się go stworzyć w ciągu zaledwie 18 miesięcy.

"Dzięki uniwersalnemu kablowi do ładowania, Bosch sprawia, że elektromobilność jest jeszcze bardziej przyjazna dla użytkownika" – twierdzi dr Uwe Gackstatter, prezes działu Bosch Powertrain Solutions. Dalej dodaje: "Chcemy, aby nowe kable stały się standardowym wyposażeniem pojazdów elektrycznych". Bosch planuje rozpocząć sprzedaż kabla producentom pojazdów i kierowcom w połowie 2022 r.

Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków