Kabel do inteligentnego ładowania (ang. Flexible Smart Charging Cable), który zadebiutował podczas IAA Mobility 2021, waży niecałe 3 kg, a zatem 40 proc. mniej niż konwencjonalne kable ze skrzynką ICCB. Jest on nie tylko lżejszy od dotychczasowych kabli, lecz także oszczędza miejsce w bagażniku.

To dlatego, że zawiera adaptery do wtyczek typu 2 i wtyczek domowych. Kierowcy, którzy chcą ładować elektryczny samochód z gniazdka w domu bądź na publicznym punkcie nie potrzebują już drugiego kabla.

Nowy, trójfazowy kabel umożliwia ładowanie tak zwane Mode-2 i Mode-3 prądem zmiennym z mocą do 22 kW. Dzięki Flexible Smart Charging Cable nie ma potrzeby korzystania z wallboxa podczas ładowania w domu. W Europie 84 proc. kierowców samochodów elektrycznych ładuje swój pojazd wieczorem lub w nocy w domu.

Technika zintegrowana w każdej wtyczce sprawia, że proces ładowania jest bezpieczny i sprawnie przebiega. Wtyczka typu 2 zawiera od strony pojazdu komponenty do sterowania i monitorowania mocy ładowania.

Znajdująca się z drugiej strony wtyczka domowa z adapterem mieści kontrolę temperatury i wyłącznik różnicowoprądowy. Gwarantuje to, że nawet podczas regularnego ładowania z domowego gniazdka z mocą do 2,3 kW nie dojdzie do przeciążenia ani przegrzania. W razie potrzeby system bezpieczeństwa wyłącza ładowanie, zanim sytuacja stanie się krytyczna.

Bosch – mniejszy i lżejszy kabel

Projektanci firmy Bosch zmniejszyli rozmiar elementów elektronicznych w porównaniu z poprzednimi aplikacjami w skrzynkach sterujących, tak żeby dało się umieścić systemy sterowania i bezpieczeństwa w kompaktowych wtyczkach kabla. Nowy kabel został opracowany w bardzo krótkim czasie, bo zespołowi projektantów udało się go stworzyć w ciągu zaledwie 18 miesięcy.

"Dzięki uniwersalnemu kablowi do ładowania, Bosch sprawia, że elektromobilność jest jeszcze bardziej przyjazna dla użytkownika" – twierdzi dr Uwe Gackstatter, prezes działu Bosch Powertrain Solutions. Dalej dodaje: "Chcemy, aby nowe kable stały się standardowym wyposażeniem pojazdów elektrycznych". Bosch planuje rozpocząć sprzedaż kabla producentom pojazdów i kierowcom w połowie 2022 r.