• Nowy magazyn energii PGE w Rzepedzi bazuje na modułach Tesla Powerpack
  • Na Podkarpaciu zbudowano magazyn energii elektrycznej o mocy ok. 2,1 MW i pojemności 4,2 MWh

Kontenerowe magazyny energii powstają nie tylko na odległych wyspach na Atlantyku (np. Porto Santo) czy w dużych zachodnioeuropejskich aglomeracjach (np. Amsterdam, Hamburg). Podobną inwestycję zrealizowano po raz pierwszy w naszym regionie (uwzględniając kraje Europy Środkowej i Wschodniej). Polska Grupa Energetyczna (PGE) oddała do użytku modułowy magazyn energii w Rzepedzi na Podkarpaciu, wykorzystując rozwiązania jednego z najsłynniejszych producentów samochodów elektrycznych, czyli amerykańskiej Tesli.

Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE. wyjaśnia: „Modułowy magazyn energii w podkarpackiej Rzepedzi to pierwsza inwestycja w Europie Środkowej i Wschodniej, wykorzystująca rozwiązania modułowe Tesla w lokalnej sieci elektroenergetycznej. Zastosowane rozwiązanie zapewni elastyczną pracę systemu elektroenergetycznego i zwiększy możliwości przyłączania źródeł odnawialnych. Zgodnie z nową Strategią Grupy PGE, do 2030 roku planujemy budowę co najmniej 800 MW nowych magazynów energii. Inwestycja w Rzepedzi to pierwszy krok w realizacji tego celu”.

Magazyn energii to zestaw sporych akumulatorów, które wykorzystywane są nie tylko do gromadzenia energii, ale także stabilizacji sieci oraz zasilania rezerwowego w przypadku awarii czy planowanych prac budowlanych czy konserwacyjnych. Wbrew pozorom akumulatory nie zawsze muszą być fabrycznie nowe. Producenci, tacy jak BMW, Hyundai, Mercedes, Nissan czy Renault, wykorzystują bowiem akumulatory z samochodów elektrycznych wycofanych z eksploatacji. Wbrew pozorom starsze baterie wciąż mogą się przydać, gdyż ładowane dość wolno mogą służyć przez kolejne kilkanaście lat.

Znamienne, że w przypadku Tesli obrano inną drogę. Tesla w Europie korzysta z usług belgijskiej firmy recyklingowej, która zajmuje się odzyskiem materiałów (m.in. kobaltu, niklu i innych metali). Materiały trafiają ponownie do producentów baterii oraz do firm budowlanych (jednym z odpadów jest żużel, który stosuje się do produkcji specjalnych odmian betonu). Cóż, w elektromobilności nic nie może się zmarnować.