Pociągi Pendolino to sztandarowe maszyny PKP – szybkie, eleganckie, nowoczesne i... włoskie. Choć składy eksploatowane w Polsce są pozbawione tego, co wyróżnia te pociągi na tle innych, czyli wychylnego nadwozia, które pozwala z większymi prędkościami pokonywać łuki, to i tak pasażerowie je cenią za komfort podróży i szybkość. Kiedy jednak robi się naprawdę zimno, do głosu dochodzi czasem ich południowa natura.

Pendolino: awaria taboru z powodu mrozu?

W niedzielę 18 grudnia z powodu "awarii taboru" PKP musiało odwołać pociąg nr 8300 na trasie Kołobrzeg-Warszawa Wschodnia. Pociąg nie mógł wyruszyć z powodu braku możliwości podniesienia pantografów, co oznacza brak zasilnia. Jak donoszą lokalne media, powodem problemów prawdopodobnie był w tym przypadku dosyć mroźny poranek (planowy odjazd pociągu z Kołobrzegu: 6.30), przez co pantografy po prostu przymarzły.

PKP zapewniło pasażerom komunikację zastępczą – zostali ono przewiezieni autobusami do Koszalina, skąd mogli jechać dalej koleją. Dla tych, którzy wybrali droższe połączenie Pendolino, licząc na oszczędność czasu, mogło to oznaczać konieczność zmiany planów.

Wcześniej, podczas niskich temperatur zdarzało się już, że składy Pendolino były opóźnione lub operator wymieniał je na inne pociągi, bardziej odporne na warunki pogodowe. Informacja dla pasażerów, którzy decydują się na podróż koleją i wybierają droższe połączenia Pendolino, a operator podstawi inny typ pociągu: w takim przypadku przysługuje zwrot różnicy w cenie między zakupionymi biletami na Express Intercity Premium, zwykłymi biletami na pociągi Express Intercity.

Pendolino w Polsce: wahadełko bez wahadełka

Składy Pendolino (Alstom EMU250 seria ED250) eksploatowane są w Polsce od 2014 r. PKP posiada 20 takich pociągów, które zostały wyprodukowane specjalnie dla tego przewoźnika. Obsługują połączenia między Warszawą a Bielskiem-Białą, Gdynią, Gliwicami, Jelenią Górą, Katowicami, Kołobrzegiem, Krakowem, Rzeszowem i Wrocławiem.

Użytkowane w Polsce maszyny, choć nazywane są Pendolino (z włoskiego "wahadełko"), nie mają charakterystycznej cechy tych maszyn, jaką jest wychylne nadwozie, pozwalające na pokonywanie łuków z wysokimi prędkościami. Choć eksploatacyjna prędkość maksymalna tych maszyn to 250 km/h (konstrukcyjnie są one zdolne do osiągania prędkości o kilkadziesiąt kilometrów wyższych), to w Polsce mogą się one poruszać z prędkościami do 200 km/h i to tylko na wybranych odcinkach pokonywanych tras. Polska infrastruktura kolejowa nie pozwala na wykorzystywanie możliwości tych maszyn.