Średnia dzienna sprzedaż osiągnęła w grudniu rekordowy poziom 900 aut. Podobnie jak w poprzednich dwóch latach, również w roku 2006 rozwój polskiego rynku był determinowany niewielką zawartością naszych portfeli, kolejnymi zmianami w przepisach (3-krotne zmiany, które nastąpiły w styczniu, kwietniu i grudniu), niezmiernie dużą liczbą sprowadzonych samochodów używanych, kształtującą ceny na rynku wtórnym.Spośród 43 marek dostępnych na rynku 27 osiągnęło lepsze wyniki niż przed rokiem.Problemy notowały marki oferujące auta klasyfikowane w niższych segmentach. Lepsze wyniki osiągnęły te, które oferowały pojazdy cieszące się zainteresowaniem firm.Zgodnie z wcześniejszymi przewidywaniami końcówka roku przyniosła zmianę na pozycji lidera, którym została Skoda. Jej sprzedaż w całym 2006 roku wyniosła 28 783 auta, o 4,1% więcej niż przed rokiem, co pozwoliło na uzyskanie przewagi nad zajmującą dotychczas pierwsze miejsce Toyotą (w wysokości 899 sztuk). Grudniowy wynik czeskiej marki - 2 875 aut - jest o 26,5% większy niż rok wcześniej i o prawie 1000 sztuk większy niż w przypadku Toyoty, która sprzedała w ostatnim miesiącu roku 1 885 swoich pojazdów i osiągnęła 42,1% wzrostu w stosunku do analogicznego miesiąca poprzedniego roku. Całoroczny wynik sprzedaży Toyoty wynosi 27 884 auta i jest o 8,5% większy niż rok wcześniej. Udziały rynkowe obu wiodących marek wzrosły na przestrzeni roku odpowiednio z 11,7 do 12,0% i z 10,9 do 11,7%.Rywalizacja o trzecią lokatę na rynku, jaka rozegrała się między Fiatem i Oplem, zakończyła się zwycięstwem niemieckiej marki. Wynik grudniowej sprzedaży Opla w wysokości 2 965 sztuk jest największym wynikiem miesięcznym w skali rynku. Sumaryczna sprzedaż w całym 2006 roku wyniosła 24 942 auta, co oznacza 10,1% wzrostu. Udział marki w rynku zwiększył się w ciągu roku z 9,6 do 10,4%.Samochody Fiata znalazły w grudniu 1 876 nabywców, o 2,3% mniej niż rok wcześniej, a łącznie w 2006 roku producent ten sprzedał na polskim rynku 24 283 swoich aut, zaledwie o 0,9% mniej niż w roku poprzednim.Uwzględniając fakt, iż oferta Fiata w znaczniej mierze oparta jest na samochodach klasyfikowanych w niższych segmentach rynku, najbardziej narażonych na "konkurencję" ze strony sprowadzanych samochodów używanych, wynik ten należy uznać za całkiem dobry. Udział marki zmalał nieznacznie: z 10,4 do 10,2%.Kolejne pozycje listy najpopularniejszych marek należą niezmiennie do tych samych producentów. Na piątym miejscu uplasował się Ford z rezultatem na koniec roku 17 712 aut (spadek o 5,1%). Szósta lokata należy ponownie do Renault. Francuski producent uzyskał wynik 15 484 auta, o 4,6% mniejszy niż w ubiegłym roku. Na siódmym miejscu umocnił się Volkswagen - marka o najbardziej dynamicznym wskaźniku wzrostu całorocznej sprzedaży w gronie czołowych producentów na polskim rynku: wynik skumulowany wyniósł 15 135 aut i jest o 21,8% większy niż rok wcześniej. Ósmą pozycję na rynku zajmuje Peugeot. Wynik sprzedaży na koniec roku wyniósł 14 934 auta, co oznacza spadek o 1,4%.Czołową dziesiątkę podsumowania tradycyjnie zamykają Citroen i Honda. Francuski producent sprzedał w 2006 roku 12 028 swoich aut, o 8,4% mniej niż rok wcześniej. Na zakup samochodów japońskiej marki zdecydowało się łącznie 9 911 klientów, o 1,5% więcej niż rok wcześniej. W grudniu Honda odnotowała niemal 50-procentowy wzrost miesięcznej sprzedaży i uzyskała wynik 984 auta.Rosnącą tendencję sprzedaży utrzymywali w 2006 roku producenci aut z "wyższej półki": wysokie tempo wzrostu wykazał Mercedes (2 944 auta, +22,4%), BMW (1 983 auta, +23,0%), Subaru (1 226 aut, +29,5%), Alfa Romeo (715 aut, +42,7%), Land Rover (615 aut, +84,1%), Lexus (614 aut, +114,7%), Jeep (494 auta, +42,8%), Saab (428 aut, +64,0%), Jaguar (253 auta, +148,0%) czy Lancia (118 aut, +73,5%). Rekordowy wskaźnik niezmiennie należy do Ssangyonga (341 aut, +394,2%).źródło: SAMAR