Wakacje się skończyły, to czas podsumowań i choć statystyki pokazują, że wypadków było mniej, to wcale nie jest dobrze. Kierowcy samochodów osobowych łamią przepisy i, co gorsza, wsiadają za kółko po alkoholu.

W okresie wakacji odnotowano 5216 wypadków, w których zginęło 479 osób, a 6172 zostały ranne. Ostateczna liczba ofiar jeszcze nie jest znana, wielu uczestników wypadków nadal walczy o życie w szpitalach. Dla porównania w 2020 r. wypadków było 5598, zginęło 500 osób i 6525 zostało rannych. Z kolei wakacje 2019 zakończyły się następująco: 6 289 wypadków, 594 ofiary i 7462 rannych. Wypadków jest więc mniej niż w ostatnich latach, jednak cały czas ginie w nich porównywalna liczba osób. Dróg pilnowało codziennie 4 tys. policjantów.

Od początku 2021 r. złapano 41 029 kierowców przekraczających prędkość 50 km/h w terenie zabudowanym, a jeszcze więcej, bo ponad 69 tys., złapano na "podwójnym gazie". Niestety, naszymi głównymi grzechami za kierownicą wciąż są prędkość i alkohol.

Fotoradary nie odpoczywają

W trakcie wakacji inspektorzy CANARD w najniebezpieczniejszych miejscach prowadzili kontrole prędkości z wykorzystaniem mobilnych urządzeń rejestrujących oraz sieci fotoradarowej. Zarejestrowano 259,6 tys. przypadków przekroczenia dozwolonej prędkości. W 95 proc. przypadków sprawcami naruszeń byli kierujący samochodami osobowymi.

Kontrole transportu ciężkiego

Sprawdzano również autokary, a skupiono się na tych, którymi jeździli najmłodsi. Kontroli poddano 1768 autokarów wycieczkowych, co jest wynikiem lepszym o ponad 600 pojazdów w porównaniu z poprzednim rokiem. W wyniku sprawdzania zatrzymano 57 dowodów rejestracyjnych, 14 pojazdów nie dopuszczono do dalszej jazdy i wstawiono 288 mandatów. Nie stwierdzono natomiast prowadzenia autokarów pod wpływem alkoholu.

Najczęstszymi awariami w autokarach były: usterki układu hamulcowego, wycieki płynów eksploatacyjnych, nadmiernie zużyte ogumienie czy skorodowane elementy układu nośnego pojazdu.

Przeprowadzono także 26,9 tys. kontroli drogowych ciężarówek, samochodów dostawczych i pojazdów transportu publicznego. Najczęstszą nieprawidłowością było przekraczanie dopuszczalnego czasu prowadzenia pojazdów oraz obowiązkowych przerw i odpoczynków. Ponad 34 proc. stwierdzonych w lipcu i sierpniu naruszeń dotyczyło nieprawidłowego używania urządzeń rejestrujących, natomiast kontrola stanu technicznego pojazdów zakończyła się m.in. zatrzymaniem ponad 1,8 tys. dowodów rejestracyjnych.

Bezpieczeństwo w okolicach szkół

Wraz z rozpoczęciem roku szkolnego policja skupiła się na bezpieczeństwie wokół szkół. Spodziewany większy ruch samochodów i dzieci ma być kontrolowany przez patrole. Przed rozpoczęciem roku szkolnego policjanci przeprowadzili m.in. weryfikacje oznakowania oraz urządzeń ostrzegawczo zabezpieczających w rejonach szkół, oraz placówek oświatowych. W jej wyniku sporządzono blisko 1,t tys. wniosków o jego poprawę.