Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Pojawią się nowe fotoradary, ale to nie straże gminne będą kontrolowały prędkość

Pojawią się nowe fotoradary, ale to nie straże gminne będą kontrolowały prędkość

W 2023 r. kierujący pojazdami spowodowali ponad 19 tys. wypadków, w których zginęły 1622 osoby. Jedną z głównych przyczyn tych zdarzeń było przekraczanie dopuszczalnej prędkości. Ministerstwo Infrastruktury przekazało, że nieprzerwanie współpracuje z samorządami, które wyraziły gotowość do montażu urządzeń rejestrujących prędkość. Wiadomo już, gdzie będą stały te urządzenia.

Kierowcy kontra fotoradary
Kierowcy kontra fotoradaryŹródło: Auto Świat
  • W ciągu ostatnich 12 miesięcy do GITD wpłynęło 769 wniosków w sprawie instalacji fotoradarów, 26 proc. stanowiły te skierowane przez samorządy
  • Grupa posłów postuluje zmianę przepisów w sprawie fotoradarów, by zwiększyć bezpieczeństwo ruchu drogowego
  • Resort infrastruktury argumentuje, że straże gminne nie są potrzebne do kontroli ruchu drogowego przy użyciu fotoradarów

Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu jest wciąż jedną z głównych przyczyn śmiertelnych wypadków na polskich drogach. Częstszą jest tylko nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu. To m.in. z racji tych wykroczeń kierowców w 2023 r. w Polsce doszło do 19058 wypadków, w których zginęły 1622 osoby, a ponad 22 tys. zostały ranne.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Kierowcy powodują wypadki, posłowie pytają o bezpieczeństwo na drogach

Posłanka Daria Gosek-Popiołek i grupa posłów u podstaw tej niekorzystnej sytuacji z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego upatruje zmiany przepisów ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o strażach gminnych. To właśnie wtedy straże gminne straciły prawo do kontroli ruchu drogowego przy użyciu fotoradarów.

Na potwierdzenie tej tezy, parlamentarzyści przywołują badanie przeprowadzone przez Instytut Transportu Samochodowego (ITS). Wynika z niego, jak piszą posłowie, że "w czasie, gdy w życie wchodziła wspomniana wyżej nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz ustawa o strażach gminnych, aż 73 proc. kierowców przekraczało dopuszczalną prędkość w miejscach, w których do końca 2015 r. funkcjonowały fotoradary straży miejskiej (badania z kwietnia 2016 r.)".

W związku z powyższym grupa parlamentarzystów skierowała do ministra infrastruktury interpelację w sprawie fotoradarów. Posłowie chcieli m.in. wiedzieć, ile wniosków od samorządów w sprawie instalacji fotoradarów wpłynęło do GITD w ciągu ostatnich 12 miesięcy, a także jakie jest stanowisko resortu w sprawie zmian przepisów z 2015 r. i przywrócenia strażom gminnym prawa do wykonywania kontroli ruchu drogowego przy użyciu fotoradarów.

Przeczytaj także: Na autostradzie A1 działa nowy odcinkowy pomiar prędkości. Pojedziesz za szybko, zapłacisz

Niemal 200 wniosków od samorządów w sprawie fotoradarów

Odpowiedź na interpelację przygotował Stanisław Bukowiec, sekretarz stanu w resorcie infrastruktury. I okazuje się, że od października 2023 r. do września 2024 r. do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD) wpłynęło łącznie 769 wniosków, z czego 26 proc. (197 wniosków) stanowiły te skierowane przez samorządy.

Bukowiec przekazał, że we wskazanym okresie, w ramach zakończonego już projektu "Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym" zainstalowano wnioskowany przez samorząd odcinkowy pomiar prędkości pomiędzy miejscowościami Borcz — Babi Dół przy drodze DK20.

Z kolei w innym realizowanym obecnie programie uwzględniono wnioski samorządów i planowana jest instalacja stacjonarnych urządzeń w Rębowie przy DK50 oraz w Gniewomirowicach przy DK94. Miejsc z fotoradarami byłoby z pewnością więcej, ale w ramach programu finansowane są tylko instalacje na drogach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).

Straże gminne (miejskie) nie będą kontrolowały prędkości

Nie oznacza to jednak całkowitej stagnacji w pozostałych częściach Polski. Resort infrastruktury zwraca uwagę, że cały czas współpracuje z samorządami, które wyraziły gotowość do zawarcia porozumień w zakresie montażu urządzeń. Są to:

  • gmina Zielonka — instalacja stacjonarnego fotoradaru w miejscowości Przybysławice (DW794), urządzenie działa od 8 lutego 2024 r.;
  • gmina Prudnik — instalacja stacjonarnego fotoradaru w miejscowości Prudnik (DK41), termin realizacji przesunięty ze względu na powódź na terenie planowanej lokalizacji;
  • starostwo Świdnik — instalacja stacjonarnego fotoradaru w miejscowości Świdnik (dawna DK12), urządzenie działa od 13 grudnia 2023 r.;
  • gmina Oleśnica — przeniesienie stacjonarnego fotoradaru do miejscowości Sokołowice (DK25), w trakcie realizacji;
  • powiat Wejherowo — przeniesienie stacjonarnego fotoradaru do miejscowości Bojano (dawna DW218);
  • gmina Ochotnica Dolna — instalacja stacjonarnego fotoradaru w miejscowości Tylmanowa (DW969), urządzenie odebrane 29 sierpnia 2024 r.;
  • Częstochowa — zakup i instalacja stacjonarnego fotoradaru w Częstochowie (DK46), urządzenie w końcowej fazie odbioru;
  • Sosnowiec — przeniesienie stacjonarnego fotoradaru do Sosnowca (łącznica DK94 z DK86), w trakcie procedowania;
  • Rzeszów — przeniesienie dwóch stacjonarnych fotoradarów do Rzeszowa, w trakcie procedowania;
  • gmina Bytów — instalacja stacjonarnego fotoradaru w miejscowości Rekowo (DW212);
  • starostwo Bocheńskie — przeniesienie stacjonarnego fotoradaru do miejscowości Baczków (DW965), w trakcie procedowania;
  • Nowy Targ — pozostawienie stacjonarnego fotoradaru pomimo utraty kategorii drogi krajowej w Nowym Targu.

Resort infrastruktury odniósł się również do drugiego pytania posłów, czyli możliwości przywrócenia strażom gminnym prawa do kontrolowania ruchu drogowego. "W związku z rosnącą liczbą odcinkowych pomiarów prędkości, a także wykonywaniem zadań w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego prze wyspecjalizowane w przedmiotowym zakresie służby, (...) nie ma potrzeby angażowania straży gminnych (miejskich) do zadań z zakresu kontroli drogowej przy użyciu urządzeń rejestrujących prędkość" — wyjaśnił Bukowiec.

Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków