Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Ile Polska znaczy dla producentów samochodów? Nasz udział w sprzedaży

Ile Polska znaczy dla producentów samochodów? Nasz udział w sprzedaży

Polska jest dużym rynkiem dla producentów samochodów, ale nie należy do ścisłej czołówki największych graczy na rynku. Zastanawialiście się, jaki jest udział naszego kraju w rejestracjach poszczególnych marek w Europie? Średnio to 4,1 proc., ale jest kilka interesujących przypadków. Jedna z marek premium sprzedaje u nas co piąty samochód.

Lexus NX Overtrail
Lexus NX OvertrailŹródło: Źródło zbiorcze dla obrazków importowanych w ramach Onet Editorial Workflow
  • Pod względem liczby rejestracji nowych samochodów Polska jest w 2024 r. szóstym europejskim rynkiem. Mamy 4,1 proc. udziałów
  • Są jednak marki, dla których Polska jest znacznie ważniejszym rynkiem. U rekordzisty odpowiadamy aż za 20 proc. sprzedaży. To japońska marka premium Lexus
  • Są też producenci, dla których Polska jest rynkiem o małym wpływie. Jeśli ktoś nie śledzi na bieżąco rankingów sprzedaży, to może go zdziwić, że należą do nich Opel i Fiat. Niegdysiejsi gigancie nad Wisłą

Bardzo ciekawy raport przygotował Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR. "-W 2024 roku, w okresie od stycznia do końca sierpnia, w Polsce zarejestrowanych zostało 357 160 nowych samochodów osobowych. W tym samym czasie w całej Europie zarejestrowano 8 861 401 aut, co oznacza, że polski rynek, zajmujący 6-te miejsce w europejskim rankingu, posiada 4,1 proc. udziału w rynku Starego Kontynentu" - czytamy. Co ciekawe, są marki, dla których Polska jest znacznie ważniejsza. Rekordowy udział naszych rejestracji wynosi aż 20 proc.! Zgadniecie markę?

Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Polska bardzo ważnym rynkiem dla marek z Japonii i Azji

Chodzi oczywiście o Lexusa. Udział Polski w rejestracjach japońskiej marki premium to aż 20 proc. Niesamowity wynik, nawet biorąc pod uwagę, że doskonale wiemy, że Polacy wręcz kochają samochody koncernu Toyota. Jednak informacja, że co piąty sprzedany w Europie Lexus trafia do Polski robi wrażenie. Lexus znajduje się na pierwszym miejscu w rankingu "udział Polski w rejestracjach marek w Europie". Druga jest Toyota z wynikiem 10,8 proc.

W ogóle widać, że Polska jest ważnym rynkiem z perspektywy producentów z Azji. Kia sprzedaje u nas 6 proc. swoich samochodów przeznaczonych na europejski rynek, a Hyundai - 5,6 proc. Tego też można było się spodziewać. W końcu widok SUV-ów Sportage i Tucson jest u nas bardzo powszechny.

Dla Mazdy Polska odpowiada za 7,8 proc. europejskiej sprzedaży, dla Hondy 5,8 proc, a Suzuki - 4,6 proc. Poniżej średniej znalazło się za to Mitsubishi oraz Nissan z wynikiem około trzech proc.

Marki premium a Polska. Jaki mamy udział w europejskich rejestracjach?

  • Lexus - 20 proc.
  • Volvo - 4,5 proc.
  • Porsche - 4,4 proc.
  • Mercedes - 4,4 proc.
  • Audi - 4,2 proc.
  • BMW - 3,5 proc.
  • Alfa Romeo - 3,1 proc.

Warto tu zaznaczyć, że Polska jest zapewne bardzo lubiana w centralach każdego z największych producentów z segmentu premium. Jesteśmy dość specyficznym rynkiem. Polacy rzadko kupują bazowe modele i wersje wyposażenia. Więcej pisaliśmy to tym w tym materiale: Kosztuje ok. miliona złotych, a i tak Polska okazała się jego 2. największym rynkiem w Europie.

Mercedes-Maybach S 580
Mercedes-Maybach S 580Źródło: Mercedes-Benz Group AG

Niemcy kontra Francja. Polacy mają swoje preferencje

Średnio polski rynek odpowiada w 2024 r. za 4,1 proc. rejestracji w Europie. Powyżej tej średniej znalazły się dwie marki niemieckiego koncernu VAG, które nie są z Niemiec. Jesteśmy bardzo ważnym rynkiem dla Skody (7,8 proc.) oraz Cupry (5,0 proc.). Z kolei dla marki Volkswagen stanowimy 2,6 proc. wszystkich rejestracji. O Audi i Porsche wspomnieliśmy przed chwilą. W Seacie to 1,7 proc.

Swego czasu z samochodami Volkswagena zażarty bój toczył niemiecki Opel. Jednak modele z błyskawicą na masce nie są już tak nad Wisłą popularne i to na pewno przełożyło się też na niski wynik w omawianym raporcie. Stanowimy tylko 2,4 proc. całej europejskiej sprzedaży Opla. Marka należy teraz do koncernu Stellantis. Wszystkie znalazły się pod średnią. Udział Polski w europejskiej sprzedaży wynosi 1,9 proc. dla Jeepa i Citroena, 1,5 proc. dla Peugeota i tylko 1,3 proc. dla DS-a. Fiat? Zaledwie 0,9 proc. A były kiedyś czasy, gdzie byliśmy jednym z najważniejszych rynków dla Włochów.

A jak to wygląda dla Renault? Udział Polski w rejestracjach Renault w Europie w 2024 r. wynosi 2,9 proc., Dacii 3,0 proc., a Alpine zawrotne 0,9 proc.

Przeczytaj także: Tak można zostać oszukanym w warsztacie samochodowym. Lista jest bardzo długa

Dacia Duster Extreme 1.2 TCe 4x4
Dacia Duster Extreme 1.2 TCe 4x4Źródło: Auto Świat / Paweł Krzyżanowski

O kim jeszcze nie wspominaliśmy?

  • Ford - 3,1 proc.
  • Mini - 1,8 proc.
  • Land Rover - 1,8 proc.
  • Jaguar - 0,8 proc.
  • Smart - 0,0 proc.

Wszystkie powyższe udziały wyliczona na podstawie rejestracji nowych samochodów w Europie od stycznia do końca sierpnia 2024 r. Jesteśmy bardzo ciekawi, czy czekają nas jakieś zauważalne zmiany, kiedy IBRM Samar przygotuje podobne zestawienie na pełnych danych za cały rok.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków