- Otwarto pierwszą jezdnię obwodnicy Łomży, umożliwiającą przejazd z Warszawy do granicy Polski w około 3 godz.
- Po otwarciu obwodnicy przejezdna jest cała trasa ekspresowa S61 - cała polska część trasy Via Baltica
- Pełna dwujezdniowa wersja obwodnicy, spełniająca standardy drogi ekspresowej, zostanie oddana do użytku w 2025 r.
Wraz z otwarciem pierwszej jezdni obwodnicy Łomży cała trasa ekspresowa S61 stała się przejezdna. Nie tylko poprawiło to komfort jazdy, bo z Warszawy do granicy dojechać można w mniej więcej trzy godziny, to jeszcze pojazdy jadące od strony granicy z Litwą, jak i te podążające w drugą stronę omijają Łomżę, co oznacza, że z miasta wyprowadzony został uciążliwy dla mieszkańców ruch tranzytowy.
Łomża odetchnie, bo ruch na tej trasie był spory, o czym świadczą dane z Generalnego Pomiaru Ruchu z lat 2020/2021, wskazujące, że na DK61 w rejonie miasta codziennie przemieszcza się ponad 14 tys. 400 pojazdów.
Obwodnica Łomży zamyka polską część trasy Via Baltica
Pełna dwujezdniowa wersja obwodnicy, spełniająca standardy drogi ekspresowej, ma zostać oddana do użytku w III kwartale 2025 r.
Nowo otwarty odcinek obwodnicy, o długości 12,9 km, łączy węzeł Łomża Zachód z węzłem Kolno. Na chwilę obecną, ruch odbywa się dwukierunkowo na jednej jezdni. W związku z tym wprowadzone zostały ograniczenia prędkości do 80 km na godz. oraz zakaz wyprzedzania. Mimo tych ograniczeń, nie wprowadzono limitów tonażowych, co jest dobrą wiadomością dla ruchu ciężarowego. Należy jednak zaznaczyć, że węzły Nowogród i Łomża Północ pozostaną zamknięte do czasu ukończenia drugiej jezdni w 2025 r.
Cały odcinek S61 od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno w standardzie drogi ekspresowej będzie gotowy w drugiej połowie 2025 r. Oprócz dwóch jezdni „eski” (każda po dwa pasy ruchu plus pas awaryjny) oraz infrastruktury towarzyszącej, wybudowany zostanie też jednojezdniowy fragment drogi krajowej nr 64 o długości prawie 7 km od węzła Łomża Północ do Elżbiecina. Skrzyżowania w postaci rond zbudowane zostaną w rejonie miejscowości Marianowo (z istniejącą DK61) oraz w rejonie miejscowości Elżbiecin (z istniejącą DK64).
Na obwodnicy Łomży powstał najdłuższy most w woj. podlaskim
Jednym z najbardziej imponujących elementów obwodnicy jest dwujezdniowy most o długości 1205 m, który jest najdłuższym tego rodzaju obiektem w województwie podlaskim. Konstrukcja ta przecina dolinę Narwi, zapewniając przepływ ruchu na trasie S61. Przestrzeń pod mostem służy jako korytarz dla zwierząt, a w jego obrębie znajdują się także drogi wewnętrzne gminy Piątnica oraz przejazd gospodarczy.
Via Baltica z unijnym wsparciem
Projekt S61 Łomża Zachód – Kolno korzysta z dofinansowania Unii Europejskiej. Pierwsza faza projektu otrzymała wsparcie w wysokości 440,4 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, a druga faza zyskała dofinansowanie w kwocie 245,9 mln zł z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko.
Via Baltica – strategiczna inwestycja dla Polski i Europy
Zakończenie budowy obwodnicy Łomży to kolejny etap w udoskonalaniu trasy S61, będącej częścią Via Baltica - paneuropejskiej trasy, która docelowo łączyć ma Warszawę i Helsinki.
Angela Martinez - Sarasola, Kierownik Polskiego Wydziału Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej, podkreśla znaczenie Via Baltica - "Z radością przyjmujmy wiadomość o przejezdności obwodnicy Łomży. To oznacza, że cały polski odcinek Via Baltica zyskuje przejezdność. Droga ta, nie tylko odciąży ruch lokalny w północno-wschodniej Polsce, ale ma ważny wymiar europejski. Jest położona na jednym z 9 najważniejszych korytarzy transportowych sieci TEN-T w Europie: Morze Północne – Bałtyk. Stanowi przy tym najszybsze połączenie drogowe Litwy, Łotwy i Estonii z Europą Zachodnią. Dlatego też Via Baltica na całym swoim odcinku w Polsce, nie wyłączając otwieranego dziś odcinka Łomża Zachód – Kolno, uzyskała wsparcie Unii Europejskiej, zarówno z instrumentu „Łącząc Europę”, jak i Funduszu Spójności. Gratuluję wykonawcom udanej inwestycji, a mieszkańcom nowej bezpiecznej drogi".
- Dowiedz się więcej na ten temat: Via Baltica to wielka porażka. Ale nie Polski