Głównym rynkiem zbytu jest Unia Europejska. Od stycznia do maja br. do krajów UE trafiło aż 87,78 proc. całości eksportu branży motoryzacyjnej.

Najważniejszym kierunkiem eksportu pozostają od lat Niemcy, do których trafiło w omawianym okresie 25,53 proc. całości wytworzonych w Polsce produktów branży motoryzacyjnej. Drugie miejsce przypadło Włochom - 20,23 proc., a trzecie Hiszpanii - 6,75 proc. Czwarte miejsce zajmuje W. Brytania - 6,05 proc., a piąte Francja - 4,91 proc.

Największy udział w eksporcie branży od lat mają samochody osobowe i dostawcze. W pierwszych pięciu miesiącach br. wartość ich eksportu wyniosła ponad 2,33 mld euro, o 8,26 proc. więcej niż przed rokiem. Stanowiło to 36,07 proc. udziału w całości eksportu branży.

Największymi odbiorcami wytworzonych w Polsce samochodów są Włochy - 38,63 proc. wyeksportowanych aut, a dalej Niemcy - 14,19 proc., Hiszpania - 6,42 proc., Ukraina - 5,82 proc., Węgry - 5,42 proc.

Drugim filarem eksportu polskiej branży motoryzacyjnej są części i komponenty. W omawianym okresie wyeksportowano ich na łączną sumę ponad 1,5 mld euro, co oznacza wzrost o 23,29 proc. w odniesieniu do analogicznego okresu roku 2006.

Wśród krajów, do których wysyłane są wyprodukowane w Polsce części i komponenty, na pierwszych miejscach od lat utrzymują się Niemcy - 35,32 proc. i Włochy - 9,71 proc. Dalsze miejsca zajmują Czechy - 7,00 proc., Francja - 6,61 proc. oraz Belgia - 6,29 proc.

Trzecia grupa to silniki wysokoprężne. Wartość ich eksportu z Polski w pięciu pierwszych miesiącach br. wyniosła ponad 1 mld euro, o 7,12 proc. więcej niż przed rokiem.

Największymi odbiorcami diesli z Polski są w kolejności Niemcy - 34,14 proc ., Włochy - 13,78 proc., Hiszpania - 11,96 proc., W. Brytania - 11,70 proc. i Węgry - 7,31 proc.

Zdaniem ekspertów PIM, aktualna kondycja przemysłu motoryzacyjnego w Polsce jest dobra, a eksport branży w dalszym ciągu ma tendencję wzrostową. Eksperci zwracają uwagę na silne uzależnienie od rynków zbytu w krajach Unii Europejskiej, na które przypada ok. 88 proc. całości eksportu. Dotyczy to szczególnie Niemiec i Włoch, na które przypada łącznie blisko 46 proc. eksportu.

PIM zakłada, że w bieżącym roku wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego z zakładów w Polsce osiągnie poziom nie mniejszy niż 16,2 mld euro.