Mimo stale rosnącej liczby samochodów zarejestrowanych w Polsce, Policja z roku na rok notuje coraz mniej wypadków. Jednak na tle Unii Europejskiej Polska znajduje się na szarym końcu pod względem ofiar śmiertelnych wypadków samochodowych na milion mieszkańców. Średnia dla Unii Europejskiej wynosi 52 ofiary śmiertelne na milion mieszkańców, natomiast w Polsce jest to aż 87 osób. Gorzej jest tylko w Luksemburgu i Rumunii.

Dla porównania liczba ofiar śmiertelnych w Niemczech to 41 osób, na Słowacji - 42, a w Czechach - 63. Najlepiej wypadają Szwedzi, gdzie w wypadkach ginie 28 osób. W Szwecji od kliku lat działa inicjatywa rządu oraz organizacji pozarządowych „Wizja Zero”, której celem jest redukcja ofiar śmiertelnych na drogach do zera.

Jesień najbardziej niebezpieczna

Ze statystyk policyjnych wynika, że zmrok, noc i świt to dla kierowców najbardziej niebezpieczne pory dnia. W ich trakcie w prawie co siódmym wypadku ginie człowiek, natomiast w ciągu dnia dochodzi do tego dwukrotnie rzadziej. Krótszy dzień i słabsza widoczność sprawiają, że to właśnie w okresie jesiennym dochodzi do największej liczby wypadków śmiertelnych na polskich drogach.

W październiku na polskich drogach zginęło aż 298 osób i obok września był to najtragiczniejszy miesiąc w tym roku, jak wykazały dane policyjne. W okresie jesiennym szczególnie zagrożeni są piesi, ponieważ są o wiele gorzej widoczni dla kierowców. Jedną czwartą wypadków w Polsce stanowią właśnie potrącenia.

Większość polskich kierowców twierdzi, że podczas prowadzenia pojazdu w warunkach pogorszonej widoczności czuje się mniej pewnie bądź niepewnie (ok. 70 proc.). Niemal wszyscy (ok. 90 proc.) są zdania, że duży wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym ma oświetlenie samochodowe, jak wykazały badania przeprowadzone przez instytut MillwardBrown na zlecenie firmy Philips.

Jak zwiększyć widoczność na drodze?

W czasie jesienno-zimowym warto zadbać o to, aby dobrze widzieć i być widzianym przez innych uczestników ruchu. W tym celu warto sprawdzić stan wycieraczek, a także upewnić się, czy wentylacja w samochodzie jest sprawna i skutecznie zapobiega parowaniu szyb. Jednak szczególną uwagę należy zwrócić na oświetlenie samochodu.

Po pierwsze należy upewnić się, czy wszystkie żarówki są sprawne oraz zadbać o odpowiednie ustawienie świateł. Źle ustawione światła nie świecą w optymalny dla nich sposób i pogorszają komfort prowadzenia pojazdu. Stwarzają też zagrożenie w ruchu, ponieważ mogą oślepiać innych użytkowników dróg.

Aż 63 proc. polskich kierowców twierdzi , że jest często lub bardzo często oślepianych przez światła pojazdów nadjeżdżających z naprzeciwka. Oślepiony kierowca traci zdolność prawidłowego widzenia nawet na kilka sekund, co może skutkować utratą kontroli i wypadkiem. Dlatego po każdej wymianie żarówek obowiązkowo należy udać się do stacji kontroli pojazdów w celu diagnostyki ich ustawienia.

Trzeba także pamiętać, że żarówki samochodowe należy wymieniać parami. Ich moc z czasem słabnie, więc zainstalowanie pojedynczej nowej żarówki może sprawić, że droga będzie oświetlona nierównomiernie. Poza tym żarówki charakteryzują się podobną żywotnością, więc kiedy pierwsza się przepali można się spodziewać, że i druga wkrótce ulegnie awarii. Dobrym pomysłem jest posiadanie kompletu zapasowych żarówek na wypadek awarii w trakcie jazdy.

Warto również rozważyć wymianę żarówek na takie, które dają nawet do 130% więcej światła. Co ciekawe, robi to tylko 14 proc. polskich kierowców - reszta nie widzi takiej potrzeby. Tymczasem korzystanie z żarówek emitujących duży strumień świetlny może uchronić przed wieloma niebezpiecznymi sytuacjami na drodze w warunkach pogorszonej widoczności. – Używanie żarówek o większej emisji światła wpływa na poprawę widoczności, szybsze zauważanie przeszkód znajdujących się na drodze i skrócenie drogi hamowania – mówi Tarek Hamed, ekspert ds. oświetlenia samochodowego Philips Automotive.

Warto również zadbać o stan instalacji elektrycznej, która ma duży wpływ na jakość emitowanego światła i żywotność żarówki. Napięcie w układzie elektrycznym nie powinno przekraczać 13,2 V, ponieważ wyższe wartości mogą spowodować znaczny spadek żywotności żarówki. Natomiast niższe napięcie powoduje mniejsze rozgrzanie żarnika i mniejszą jasność strumienia światła.

(ms)