Wypuszczenie na rynek przed 20 laty SUV-a Cayenne było dla Porsche aktem odwagi. Dla odmiany cabrio już jej nie wystarczyło. Przy okazji jubileuszu swojego pierwszego SUV-a niemiecki producent aut sportowych wyciągnął z muzeum studium, które wtedy powstało, ale nie doczekało się seryjnej realizacji.
Oprócz klasycznego SUV-a Porsche opracowało także wersję cabrio, coupé i wydłużoną, 7-osobową
Pokazany teraz kabriolet nie jest zdolnym do jazdy prototypem, to rodzaj makiety w skali 1:1
Kokpit taki jak w zwykłym SUV-ie, ale nadwozie od przedniego słupka kompletnie przeprojektowane
Dwadzieścia lat temu, gdy Porsche wysłało na rynek pierwszego Cayenne’a, świat motoryzacji wstrzymał oddech. Nie brakowało głosów krytyki: jak to, producent sportowej ikony – "911-ki" – chce produkować SUV-a? Teraz gdy swoje SUV-y mają Lamborghini i Maserati, a Ferrari szykuje się do premiery swojego, nikogo to już nie dziwi, ale w 2002 r. debiut nowego Porsche był prawdziwym wydarzeniem.
Porsche Cayenne było przełomowym modelem dla producenta aut sportowych
Foto: Auto Bild
Trzy generacje Cayenne’a na jednym obrazku. Pierwsza jeszcze wywoływała kontrowersje, ale te czasy dawno minęły i SUV Porsche znalazł wielu entuzjastów. W ciągu 20 lat sprzedano grubo ponad milion egzemplarzy tego modelu
Na przekór wszystkim malkontentom Cayenne stał się bestsellerem i mógł tym samym zarabiać dla koncernu pieniądze na rozwój prawdziwych samochodów sportowych. I mimo że Mercedes i BMW miały już swoje SUV-y, dla Porsche decyzja była trudniejsza – marka z Zuffenhausen jednoznacznie kojarzyła się z autami sportowymi.
Foto: Auto Bild
Kabriolet na bazie Cayenne’a to unikatowy egzemplarz, za pomocą którego Porsche chciało znaleźć odpowiedź na cztery pytania: czy na każdym miejscu siedzi się w nim wygodnie? Czy dwudrzwiowe nadwozie jest praktyczne? Czy uda się dobrze ulokować złożony dach? Jak powinien wyglądać tył SUV-a cabrio?
Do wprowadzenia wersji cabrio odwagi już nie starczyło. Z okazji jubileuszu 20-lecia Cayenne’a Porsche pokazało studium, które powstało krótko po wejściu na rynek pierwszej generacji, ale nigdy nie trafiło do fabryki.
Foto: Porsche
Niecodzienny widok: studium kabrioletu nie jest gotowym do jazdy prototypem, powstało jako tzw. Package Function Model (PFM), rodzaj makiety naturalnej wielkości z dwiema wersjami tyłu do porównania
Foto: Porsche
Drzwi mierzącego4,8 m długości modelu koncepcyjnego są o około20 cm dłuższe niż w seryjnym SUV-ie
Foto: Porsche
Materiałowy dach modelu studyjnego obsługiwany jest ręcznie, planowanego mechanizmu składania w harmonijkę nie opracowano do końca
Foto: Porsche
Porsche nie zaprojektowało specjalnego kokpitu do wersji cabrio, skrócono jedynie przednią szybę
Podobny los spotkał przedłużoną wersję 7-osobową Porsche Cayenne'a. Tylko coupé, do którego przymierzano się już wtedy, weszło w 2019 r. do seryjnej produkcji. Zresztą, jak się później okazało, Porsche miało wyczucie, rezygnując z Cayenne'a cabrio. SUV-y w odmianie kabrioletowej nie zawojowały rynku. Kilku producentów próbowało (np. Range Rover Evoque Convertible, Nissan Murano CrossCabriolet, Volkswagen T-Roc Cabrio) , ale znaczącego sukcesu nie odniosło.