• Oprócz klasycznego SUV-a Porsche opracowało także wersję cabrio, coupé i wydłużoną, 7-osobową
  • Pokazany teraz kabriolet nie jest zdolnym do jazdy prototypem, to rodzaj makiety w skali 1:1
  • Kokpit taki jak w zwykłym SUV-ie, ale nadwozie od przedniego słupka kompletnie przeprojektowane

Dwadzieścia lat temu, gdy Porsche wysłało na rynek pierwszego Cayenne’a, świat motoryzacji wstrzymał oddech. Nie brakowało głosów krytyki: jak to, producent sportowej ikony – "911-ki" – chce produkować SUV-a? Teraz gdy swoje SUV-y mają Lamborghini i Maserati, a Ferrari szykuje się do premiery swojego, nikogo to już nie dziwi, ale w 2002 r. debiut nowego Porsche był prawdziwym wydarzeniem.

Porsche Cayenne było przełomowym modelem dla producenta aut sportowych

Trzy generacje Cayenne’a na jednym obrazku. Pierwsza jeszcze wywoływała kontrowersje, ale te czasy dawno minęły i SUV Porsche znalazł wielu entuzjastów. W ciągu 20 lat sprzedano grubo ponad milion egzemplarzy tego modelu Foto: Auto Bild
Trzy generacje Cayenne’a na jednym obrazku. Pierwsza jeszcze wywoływała kontrowersje, ale te czasy dawno minęły i SUV Porsche znalazł wielu entuzjastów. W ciągu 20 lat sprzedano grubo ponad milion egzemplarzy tego modelu

Na przekór wszystkim malkontentom Cayenne stał się bestsellerem i mógł tym samym zarabiać dla koncernu pieniądze na rozwój prawdziwych samochodów sportowych. I mimo że Mercedes i BMW miały już swoje SUV-y, dla Porsche decyzja była trudniejsza – marka z Zuffenhausen jednoznacznie kojarzyła się z autami sportowymi.

Kabriolet na bazie Cayenne’a to unikatowy egzemplarz, za pomocą którego Porsche chciało znaleźć odpowiedź na cztery pytania: czy na każdym miejscu siedzi się w nim wygodnie? Czy dwudrzwiowe nadwozie jest praktyczne? Czy uda się dobrze ulokować złożony dach? Jak powinien wyglądać tył SUV-a cabrio? Foto: Auto Bild
Kabriolet na bazie Cayenne’a to unikatowy egzemplarz, za pomocą którego Porsche chciało znaleźć odpowiedź na cztery pytania: czy na każdym miejscu siedzi się w nim wygodnie? Czy dwudrzwiowe nadwozie jest praktyczne? Czy uda się dobrze ulokować złożony dach? Jak powinien wyglądać tył SUV-a cabrio?

Do wprowadzenia wersji cabrio odwagi już nie starczyło. Z okazji jubileuszu 20-lecia Cayenne’a Porsche pokazało studium, które powstało krótko po wejściu na rynek pierwszej generacji, ale nigdy nie trafiło do fabryki.

Niecodzienny widok: studium kabrioletu nie jest gotowym do jazdy prototypem, powstało jako tzw. Package Function Model (PFM), rodzaj makiety naturalnej wielkości z dwiema wersjami tyłu do porównania Foto: Porsche
Niecodzienny widok: studium kabrioletu nie jest gotowym do jazdy prototypem, powstało jako tzw. Package Function Model (PFM), rodzaj makiety naturalnej wielkości z dwiema wersjami tyłu do porównania
Drzwi mierzącego4,8 m długości modelu koncepcyjnego są o około20 cm dłuższe niż w seryjnym SUV-ie Foto: Porsche
Drzwi mierzącego4,8 m długości modelu koncepcyjnego są o około20 cm dłuższe niż w seryjnym SUV-ie
Materiałowy dach modelu studyjnego obsługiwany jest ręcznie, planowanego mechanizmu składania w harmonijkę nie opracowano do końca Foto: Porsche
Materiałowy dach modelu studyjnego obsługiwany jest ręcznie, planowanego mechanizmu składania w harmonijkę nie opracowano do końca
Porsche nie zaprojektowało specjalnego kokpitu do wersji cabrio, skrócono jedynie przednią szybę Foto: Porsche
Porsche nie zaprojektowało specjalnego kokpitu do wersji cabrio, skrócono jedynie przednią szybę

Podobny los spotkał przedłużoną wersję 7-osobową Porsche Cayenne'a. Tylko coupé, do którego przymierzano się już wtedy, weszło w 2019 r. do seryjnej produkcji. Zresztą, jak się później okazało, Porsche miało wyczucie, rezygnując z Cayenne'a cabrio. SUV-y w odmianie kabrioletowej nie zawojowały rynku. Kilku producentów próbowało (np. Range Rover Evoque Convertible, Nissan Murano CrossCabriolet, Volkswagen T-Roc Cabrio) , ale znaczącego sukcesu nie odniosło.