Auto Świat Wiadomości Aktualności Porsche Cayenne – premiera trzeciej generacji

Porsche Cayenne – premiera trzeciej generacji

Mogłoby się wydawać, że Porsche Cayenne przeszło kolejny facelifting, ale w rzeczywistości jest to zupełnie nowa generacja modelu. Trzecia odsłona flagowego SUV-a ma za zadanie jeszcze lepiej pełnić rolę praktycznego, rodzinnego Porsche do jazdy na co dzień.

Nowe Porsche Cayenne
Zobacz galerię (7)
Porsche
Nowe Porsche Cayenne

Nikt chyba nie oczekiwał rewolucji w designie Porsche, szczególnie w modelu, który odniósł rynkowy sukces. Słynne 911 ewoluuje pod tym względem od ponad 50 lat, z Cayenne być może będzie podobnie.

Porsche Cayenne – diabeł tkwi w szczegółach

By być pewnym, że mamy przed oczami nową generację flagowego SUV-a, najlepiej jest spojrzeć na auto od tyłu. Wtedy zauważymy nowo zaprojektowane lampy połączone ze sobą ozdobną listwą ze smukłym pasem LED-ów i napisem „Porsche” (jak w nowej Panamerze). Nadwozie Cayenne wydłużono o 63 mm (do 4918 mm), a linię dachu obniżono o 9 mm. Rozstaw osi pozostał taki sam (2895 mm), jednak pojemność bagażnika udało się powiększyć z 670 do 770 litrów.

Zmiany we wnętrzu również są ewolucyjne. Sercem kokpitu jest znacznie większy niż dotychczas ekran dotykowy o przekątnej 12,3 cala. Klasyczne przyciski na konsoli środkowej zarezerwowano dla głównych funkcji pojazdu. Pozostałe zintegrowano z przypominającą szkło powierzchnią dotykową. Przed oczami kierowcy pozostawiono analogowy obrotomierz – charakterystyczny dla Porsche. W nowym modelu po obu jego stronach umieszczono siedmiocalowe wyświetlacze przekazujące pozostałe informacje.

Porsche Cayenne – dwie opcje na początek, Diesel na cenzurowanym

Trzecia generacja flagowego SUV-a Porsche debiutuje w dwóch wersjach benzynowych z automatyczną, ośmiostopniowa skrzynię biegów Tiptronic S. Już bazowe Cayenne zapewnia ponadprzeciętne osiągi, rozpędzając się od 0 do 100 km/h w czasie 6,2 s (5,9 s z pakietem Sport Chrono). To zasługa nowo opracowanego silnika 3.0 turbo, generującego 340 KM mocy (o 40 KM więcej niż poprzednik) i 450 Nm momentu obrotowego.

Drugi wariant z literą S w nazwie ma pod maską jednostkę V6 biturbo o pojemności 2,9 litra. Nowy silnik ma moc wynoszącą 440 KM (+ 20 KM)) i wytwarza 550 Nm. Samochód w tym wydaniu przyspiesza do setki w zaledwie 5,2 s (z pakietem Sport Chrono: 4,9 s). W przyszłym roku gama flagowego SUV-a zostanie poszerzona o najmocniejszą wersję Turbo.

Porsche milczy na temat silnika Diesla. Wiemy, że firma nie produkuje ich samodzielnie oraz, że będzie zmuszona przywołać ok. 21,5 tys. egzemplarzy modelu Cayenne Diesel z roczników 2014-2017 na aktualizację nieprawidłowo działającego oprogramowania systemu sterowania silnikiem. Czy marka spod Stuttgartu nie zaproponuje tego rodzaju silnika w nowym Cayenne? Tego na tę chwilę nie wiemy. Silnik wysokopręzny pasował do tego modelu. Na polskim rynku wersje Diesel i Diesel S stanowiły ponad 75 porc. (!) całkowitej sprzedaży Cayenne. W skali globalnej ich udział był mniejszy, ale znaczący - 24 proc. w pierwszej połowie tego roku.

Porsche Cayenne – SUV na sportowo

Trzecia generacja Cayenne ma jeszcze lepiej radzić sobie na asfalcie i poza nim. Każda wersja modelu ma aktywny napęd 4x4. Samochód po raz pierwszy otrzymał mieszany rozmiar opon (szersze tylne) z obręczami o średnicy przynajmniej 19 cali, tylną oś skrętną oraz trójkomorowe zawieszenie pneumatyczne. W dynamicznej jeździe nadal pomaga opcjonalny elektroniczny system stabilizacji przechyłów, przy czym układ hydrauliczny zmieniono na elektryczny, dzięki zastosowaniu 48-woltowej instalacji elektrycznej. Mimo bogatszego wyposażenia standardowego Cayenne schudło nawet o 65 kg w porównaniu z poprzednikiem.

Porsche Cayenne – polskie ceny

Na nowe Porsche Cayenne można już składać zamówienia, przy czym pierwsze dostawy do klientów rozpoczną się dopiero wiosną 2018 roku. Podstawowy wariant SUV-a kosztuje w Polsce od 359 120 zł. Cayenne S to wydatek przynajmniej 451 320 zł.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków