Logo
WiadomościAktualnościFatalne motowieści z Wysp. Tak źle nie było aż od 73 lat. Trzy powody

Fatalne motowieści z Wysp. Tak źle nie było aż od 73 lat. Trzy powody

To był najgorszy kwiecień w brytyjskiej motoryzacji od 1952 r. Produkcja samochodów spadła, a pojazdów użytkowych wręcz runęła. Eksperci wskazują trzy główne powody.

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Londyn: Big Ben i symbol metra
Carly Emma / Shutterstock
Londyn: Big Ben i symbol metra

Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT; Stowarzyszenie Producentów i Sprzedawców Pojazdów) opublikowało właśnie wyniki produkcji samochodów w Wielkiej Brytanii. Są bardzo niepokojące.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jak wyglądała produkcja samochodów w kwietniu 2025 roku?
Jakie były przyczyny spadku produkcji samochodów?
O ile procent spadła produkcja pojazdów użytkowych?
Jak zmienił się eksport samochodów do Unii Europejskiej?

W kwietniu 2025 r. na Wyspach powstało bowiem zaledwie 59203 pojazdów, czyli o 15,8 proc. mniej niż w tym samym miesiącu 2024 r. Mało tego, to najgorszy kwiecień od 1952 r. (nie licząc 2020 r., kiedy pandemia COVID-19 praktycznie wstrzymała produkcję). W kwietniu 2025 r. produkcja samochodów osobowych spadła o 8,6 proc., a pojazdów użytkowych aż o 68,6 proc. Kiepsko było też z eksportem.

Przeczytaj także: Z mojego garażu marzeń wypchnąłbym Rollsa, żeby się zmieścił ten SUV Kii. Musi być tam jednak pewne urządzonko

Najgorszy początek roku od 2009 r.

W kwietniu 2025 r. eksport samochodów z Wielkiej Brytanii spadł aż o 17 proc. do 44326 sztuk, przy czym do Unii Europejskiej — gdzie trafia ponad połowa brytyjskiej produkcji samochodowej — zmniejszył się o 19,1 proc. Co ciekawe, eksport do Chin w tym czasie wzrósł aż o 44 proc.

Przeczytaj także: Najbardziej absurdalne przepisy w historii aut. Limit do 3 km/h, przed pojazdem musiał iść człowiek z flagą

Tak czy inaczej, pod względem produkcji samochodów w Wielkiej Brytanii, to najgorszy początek roku od 2009 r.

SMMT wskazuje trzy główne przyczyny tego spadku. Po pierwsze, niższy popyt na kluczowych rynkach eksportowych. Po drugie, zmiany modelowe, które zawsze się wiążą z niższą produkcją. Wreszcie dość późna tegoroczna Wielkanoc, która zmniejszyła liczbę dni pracujących w kwietniu.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium