Choć Badanie Kontrolne odbyło się w czwartek, listę startową organizatorzy (po posiedzeniu Zespołu Sędziów Sportowych), ogłosili dopiero dzisiaj. Ostatecznie znalazły się na niej 52 załogi, w tym praktycznie cała krajowa czołówka. Listę załóg zamieszczamy poniżej.

O godzinie 15-tej odbyła się konferencja prasowa. Rywalizacja Świdnicy z sąsiednim Wałbrzychem (a więc rajdów: Elmot Remy oraz Nikon) jest bardzo interesująca dla kibiców - rok rocznie oba kluby, mocno wspierane przez władze swojego miasta, prześcigają się w pomysłach. Już obie imprezy rozpoczynają się na rynku (co przez wiele lat było nie do pomyślenia), spotkania z dziennikarzami przeprowadzają w Ratuszu.

W tym roku Świdnica podniosła poprzeczkę - aż pięć odcinków specjalnych (jeden przejeżdżany pięciokrotnie w różnej konfiguracji - obu kierunkach) odbędzie się w strefie administracyjnej miasta!

O godzinie 16.00 załoga z numerem "1": Michał Sołowow i Maciej Baran zjedzie z rampy startowej. Po wizycie w strefie serwisowej zawodnicy podjadą na start odcinka pierwszego (ulica Polna Droga w Świdnicy).

Pierwszy etap składa się z pięciu prób, podzielonych na dwie pętle. Załogi przejadą kolejno:

Pierwsza pętla:Świdnica - Burkatów (7,05 kilometra);Kamionki - Sokolec (8,07 kilometra);Walim - Michałkowa (18,5 kilometra).

Druga pęta:Olszyniec - Dziećmorowice (11,2 kilometra);Świdnica - Burkatów (7,05 kilometra).

Wypowiedzi zawodników przed rozpoczęciem zawodów zamieszczamy osobno (patrz: http://www.auto-swiat.pl/sport/rajd-elmot-zapraszamy-na-relacje-na-zywo-wypowiedzi-zawodnikow.html), ale o to zo powiedział główny faworyt, obrońca tytułu Mistrza Polski, Leszek Kuzaj:

- Mimo, że trasy tego rajdu znamy od lat, jest on wielką niewiadomą. Nawierzchnia w wielu miejscach jest bardzo dziurawa, niezbyt trudno jest złapać „kapcia”, trzeba więc koncentrować się na czystej jeździe. Konkurencja w tym roku jest bardzo silna, jest dużo nowych samochodów, wielu dobrych i doświadczonych kierowców. Dodatkowo przyjdzie nam po raz pierwszy na asfalcie rywalizować z samochodami Super2000. Zarówno Michał Sołowow jak i Tomek Czopik mają za sobą dużo przejechanych kilometrów i myślę, że znakomicie czują samochód. Zdaję sobie sprawę, że na pewno walka nie będzie łatwa. Ale zawsze lubiłem wyzwania, a to jest kolejne z nich, postaramy się więc jechać wystarczająco szybko od początku rajdu. Startuję tak jak to było zaplanowane samochodem z Tommi Makinen Racing. Ostatni start na Słowacji dał mi dużo pewności co do jego osiągów, powinniśmy być więc konkurencyjni. Dodatkowym wyzwaniem są nowe opony, na których pierwszy raz jechaliśmy dopiero podczas odcinka testowego...

Na odcinku testowym kłopoty techniczne miał Tomasz Czopik - w jego Volkswagenie Polo Super 2000 zdefaktowała elektronika i skrzynia biegów. Mimo usilnych działań serwisu defektu nie udało sie usunąć. Załoga nie zdołała wystartować. Korzysta jednak z systemu Superally.

Były Mistrz Polski nie był jedynym pechowcem. Z powodów finansowych w ostatnim momencie z zawodów wycofali sie także bracia Michał i Grzegorz Bębenkowie.

Pierwszy odcinek specjalny

Kajetan Kajetanowicz i Maciej Wisławski zostali pierwszymi liderami Rajdu Elmot Remy. W Mitsubishi Lancerze wygrali oni dość wyraźnie pierwszy odcinek specjalny, osiągając przeciętną prędkość 98 km/godz. "Kajtek" i Maciek wyprzedzili Subaru Imprezę prowadzoną przez Tomasza Kuchara. Jadący z Jakubem Gerberem lider tegorocznej klasyfikacji Mistrzostw Polski stracił 3,1 sekundy.. Doskonale spisali się Grzegorz Grzyb i Joanna Madej. Ich Suzuki Swift Super 1600 zanotowało trzeci wynik (strata 3,5 sekundy). Dopiero czwarte miejsce zajęli Leszek Kuzaj i Jarosław Baran w Subaru Imprezie (3,8 sek.). Wynika z tego, że obrońca tytułu nie chciał ryzykować przypadkowego uszkodzenia samochodu i zamierza atakować dopiero na klasycznych odcinkach z Kamionek do Sokolca oraz z Walimia do Dziećmorowic...

Kolejne miejsca zajęli: piąte - Paweł i Tomasz Dytko w Mitsubishi Lancerze Evo IX (4,4 sek.), szóste - Sebastian Frycz i Jacek Rathe w Subaru Imprezie (6,7 sek.), siódme - Stefan Karnabal i Michał Kuśnierz w Mitsubishi Lancerze Evo IX (7,1 sek.), ósme - Jakub Wysocki i Maciej Kluziński w Mitsubishi Lancerze Evo VIII (8,6 sek.), dziewiąte - Michał Sołowow i Maciej Barab w Fiacie Grande Punto 2000 (8,7 sek.), dziesiąte - Michał Duda i Robert Hundla w Mitsubishi Lancerze Evo IX (9,4 sek.).

Druga załoga w Fiacie Grande Punto Super 2000 - Maciej Lubiak i Sebastian Rozwadowski zajmuje jedenaste miejsce (9,5 sek.), nastomiast drugie auto w klasie A6 - Suzuki Swift Super 1600: Marcin Mucha i Łukasz Kurzeja są na szesnastej pozycji (13,6 sek.). Trzecie miejsce w tej klasie zajmują Radosław Typa i Wojciech Żuk w Citroënie C2 R2 (23,6 sek.).

W klasie A7 najlepszy wynik uzyskali Marcin Majcher i Daniel Leśniak w Hondzie Civic Type - R (24,4 sek.).

Kolejność w Rajdowym Pucharze Peugeot: Kamil Butruk i Maciej Wilk (34,8 sek.), Marcin Dobrowolski i Michał Dobrowolski (39,7 sek.), Grzegorz Kostka i Tomasz Tkacz (40,9 sek.), Janusz Majek i Krzysztof Maskalan (46,0 sek.), Kacper Puszkiel i Alicja Konury (47,0 sek.), MIchał Streer i Grzegorz Dachowski (50,6 sek.), Tomasz Dąbrowski i Igor Stasz (55,8 sek.).

Pierwszą załogą, która zakończyła jazdę w rajdzie są Rafał Maliński i Mirosław Wdzięczkowski w Hondzie. Zgłosili oni jednak udział w Superally. Poza drogą byli Paweł Piasecki i Krzysztof Niedbała - ich Citroën Saxo VTS nosił ślady uderzenia, ale załoga jechała dalej.

Drugi odcinek specjalny

Sprawdziły się nasze przypuszczenia - próbę wygrali Kuzaj i Baran (przeciętna 103,6 km/godz.). Drugą lokatę zajęli Kuchar i Gerber ze stratą zaledwie 0,2 sekundy. "Obudził się" Maciej Lubiak (z Rozwadowskim), który był trzeci (2,9 sek.).

Dalsze lokaty: Grzyb i Madej (4,2 sek.), Frycz i rathe (5,5 sek), Dytko i Dytko (6,6 sek.), Kajetanowicz i Wisławski (6,9 sek.), Sołowow i Baran (7,7 sek.), Karnabal i Kuśnierz (9,2 sek.), Maciej Oleksowicz i Andrzej Obrębowski (Subaru Impreza - 9,5 sek.).

Po dwóch próbach na czele znajdują się trzej panowie K (Kuchar, Kuzaj, Kajetanowicz)...

Klasyfikacja po dwóch odcinkach: 1. Kuchar; 2. Kuzaj - strata 0,5 sekundy; 3. Kajetanowicz - 3,1 sekundy; 4. Grzyb - 4,4 sekundy; 5. Dytko - 7,7 sekundy; 6. Frycz - 8,9 sekundy; 7. Lubiak - 9,1 sekundy; 8. Karnabal - 13,0 sekund; 9. Sołowow - 13,1 sekundy; 10. Oleksowicz - 17,3 sekundy.

W klasie A7, mimo 10-sekundowej kary, prowadzenie utrzymał Majcher.

W RPP zwyciężyli bracia Dobrowolscy, ale pozycje lidera utrzymał Butruk. Kolejność: Butruk (1.14,3 min.), Dobrowolski (1.15,5 min.), Kostka (1.21,7 min.), Majek (1.27,3 min.), Puszkiel (1.30,1 min.), Dąbrowski (1.38,7 min.), Streer (1.40,3 min.).

Bardzo ciekawie wygląda rywalizacja pomiędzy załogami w Citroënach: Typa stracił wiele i spadł w klasyfikacji, Ariel Piotrowski i Martyna Zarębska wyprzedzają Piotra Maciejewskiego i Piotra Kowalskiego o 3,7 sekundy.

Trzeci odcinek specjalny

Powyżej cytowaliśmy wypowiedź Mistrza Polski, Leszka Kuzaja, który mówił, że łatwo będzie przebić oponę - trzeba uważać i jechać czysto. Na trzeciej próbie załodze w Subaru to się nie udało, choć w nieszczęściu mieli sporo "farta" - po jeździe na "kapciu" stracili bowiem tylko 32,4 sekundy... Oponę przebili też Sołowow i Baran.

Doskonale pojechał Grzegorz Grezyb, który odniósł OS-owe zwycięstwo. Wyprzdził on Kajetanowicza (3,1 sek.), Dytkę (5,6 sek.), Kuchara (7,5 sek.), Frycza (8,8 sek.), Sołowowa (17,5 sek.), Karnabala (23,1 sek.), Oleksowicza (24,6 sek.), Lubiaka (25,3 sek.) oraz Bartłomieja Grzybka i Michała Ranika (Mitsubishi Lancer Evo VIII - 26,0 sek.).

Można więc powiedzieć, że pierwsza pętla rajdu przebiegła senascyjnie. Liderami bowiem zostali Grzegorz Grzyb i Joanna Madej w Suzuki Swifcie Super 1600!

Klasyfikacja po trzech OS-ach: 1. Grzyb; 2. Kajetanowicz - 2,3 sekundy; 3. Kuchar - 3,1 sekundy; 4. Dytko - 8,9 sekundy; 5. Frycz - 13,3 sekundy; 6. Sołowow - 26,2 sekundy; 7. Kuzaj - 28,5 sekundy; 8. Lubiak - 30,0 sekundy; 9. Karnabal - 31,7 sekundy; 10. Oleksowicz - 32,5 sekundy.

W klasie A7 nadal na prowadzeniu jest Marcin Majcher, natomiast w N3 - Tomasz Kramarczyk i Piotr Kwiatkowski w Oplu Astrze.

W Pucharze Paugeot zdecydowane przetasowania. Odcinek wygrał Dąbrowski (1.24,0 min.) przed Puszkielem (1.39,7 min.) i Streerem (2.01,3 min). Klasyfikacja się zupełnie "przewróciła": 1. Dąbrowski (2.59,2 min); 2. Puszkiel (3.05,4 min.); 3. Streer(3.32,2 min.); 4. Kostka (4.15,7 min.); 5. Dobrowolski (5.57,8 min.); 6. Butruk (6.50,2 min.).

Odcinek został przerwany - na trasę wyjechała karetka. Wypadek mieli bracia Grzegorz i Hubert Bonder w Hondzie, ale na szczęście nic im się nie stało.

Czwarty odcinek specjalny

Grzegorz Grzyb utrzymał prowadzenie w rajdzie. Na czwartej próbie zajął drugie miejsce, tracąc 0,6 sekundy do Leszka Kuzaja. Dalsze pozycję zajęli: Lubiak (5,6 sek.), Frycz (7,0 sek.), Kajetanowicz (7,1 sek.), Kuchar (8,3 sek.), Sołowow (15,7 sek.), Oleksowicz (16,1 sek.), Mariusz Stec i Zbigniew Gruszka (Mitsubishi Lancer Evo IX - 17,5 sek.), Duda (19,3 sek.).

Bardzo wiele po przebiciu opony stracili kuzyni Dytko, którzy zmieniali koło (6.49,5 min.).

Wyniki po czterech próbach: 1. Grzyb; 2. Kajetanowicz (8,8 sek.); 3. Kuchar (10,8 sek.); 4. Frycz (19,7 sek.); 5. Kuzaj (27,9 sek.); 6. Lubiak (35,0 sek.); 7. Sołowow (41,3 sek.); 8. Karnabal (50,7 sek.); 9.Oleksowicz (53,0 sek.). 10. Duda (56,4 sek.).

W klasach A7 i N3 bez zmian. W klasie A5 na prowadzeniu Maciej Żuchowski i Agnieszka Starosta (Fiat Seicento Sporting), w N2 - Paweł Piasecki.

W RPP zwyciężył Kostka, ale kolejność w klasyfikacji po czterech odcinkach nie uległa żadnej zmianie.

Piąty odcinek specjalny

Ostry atak Kajetanowicza. Wygrał OS, wyprzedzając Frycza 2,3 sek.), Kuzaja (2,9 sek.), Kuchara (3,5 sek.), Dytkę (5,1 sek.), Karnabala (5,4 sek.), Grzyba (5,5 sek.), Oleksowicza (6,4sek.), Wysockiego (7,0 sek.) oraz Sołowowa (7,2 sek.).

Po pięciu odcinkach kolejność jest następująca: 1. Grzyb; 2. Kajetanowicz (3,3 sek.); 3. Kuchar (8,8 sek.); 4. Frycz (16,5 sek.); 5. Kuzaj (25,3 sek.); 6. Sołowow (43,0 sek.); 7. Karnabal (50,6 sek.); 8. Lubiak (50,8 sek.); 9. Oleksowicz (53,9 sek.); 10. Duda (58,7 sek.).

W poszczególnych klasach prowadzą:A7 - Majcher i Leśniak;A5 - Żuchowski i Starosta;N3 - Kramarczyk i Kawiatowski;N2 - Piasecki i Niedbała:HR9 - Nowikow i Letkiwicz;HR12 - Piątkowski i Banach.

Zwycięzcą ostatniego odcinka pierwszego etapu został Butruk przed Kostką i Dobrowolskim.

Klasyfikacja Rajdowego Pucharu Peugeot po 5 OS-ach: 1. Dąbrowski i Stasz (strata do lidera rajdu - 4,41,1 min., 24 miejsce w "generalce"); 2. Puszkiel i Konury (5.06,4 min.); 3. Streer i Dachowski (5.36,3 min.); 4. Kostka i Tkacz (5.44,6 min.); 5. Dobrowolski i Dobrowolski (7.30,1 min.); 6. Butruk i Wilk (8.20,7 min.).

Z systemu Superally zamierzają skorzystać następujące załogi: Tomasz Porębski i Tomasz Spurek, Krzysztof Szumowski i Anna Wódkiewicz, Grzgorz i Hubert Bonder, Ariel Piotrowski i Martyna Zarębska, Janusz Majek i Krzysztof Maskalan oraz Krzysztof Dzyr i Ireneusz Plaskot.

Wyniki pierwszego etapu zostaną zatwierdzone podczas posiedzenia Zespołu Sędziów Sportowych. Lista załóg dopuszczonych do drugiego etapu i kolejność startu powinna zostać opublikowana o godzinie 23.00.

Lista startowa 35. Rajdu Elmot

1. Sołowow Michał i Baran Maciej (Fiat Punto S2000 - N S2);2 .Kuzaj Leszek i Baran Jarosław (Subaru Impreza - N4);3. Kuchar Tomasz i Gerber Jakub (Subaru Impreza WRX Sti - N4);4. Bębenek Michał i Bębenek Grzegorz (Mitsubishi Lancer Evo IX - N4);5. Czopik Tomasz i Zagorii Glib (Volkswagen Polo S2000 - NS2);6. Lubiak Maciej i Rozwadowski Sebastian (Fiat Punto S2000 - NS2);7. Grzyb Grzegorz i Madej Joanna (Suzuki Swift S1600 - A6 Super);8. Mucha Marcin i Kurzeja Łukasz (Suzuki Swift S1600 - A6 Super);9. Dytko Paweł i Dytko Tomasz (Mitsubishi Lancer Evo IX - N4);10. Frycz Sebastian i Rathe Jacek (Subaru Impreza - N4);11. Wysocki Jakub i Kluziński Maciej (Mitsubishi Lancer Evo VIII - N4);12. Stec Mariusz i Gruszka Zbigniew (Mitsubishi Lancer Evo IX - N4); 13. Oleksowicz Maciej Obrębowski Andrzej (Subaru Impreza - N4);14. Pasecki Marcin i Cieślar Zbigniew (Mitsubishi Lancer Evo VI - N4);15. Kajetanowicz Kajetan i Wisławski Maciej (Mitsubishi Lancer - N4); 16. Karnabal Stefan i Kuśnierz Michał (Mitsubishi Lancer Evo IX - N4);17. Grzybek Bartłomiej i Ranik Michał (Mitsubishi Lancer Evo VIII - N4);18. Duda Michał i Hundla Robert (Mitsubishi Lancer Evo IX - N4);19. Bełtowski Marcin i Drahan Paweł (Subaru Impreza - N4);20. Ruta Szymon i Burkat Dariusz (Subaru Impreza - N4);21. Maliński Zbigniew i Watała Krzysztof (Mitsubishi Lancer Evo IX - N4);22. Sieklucki Grzegorz i Foltynowicz Bartosz (Mitsubishi Lancer Evo VI - N4);23. Gabryś Zbigniew i Natkaniec Artur (Mitsubishi Lancer Evo IX – N4);24. Trembicki Tomasz i Siatkowski Daniel (Subaru Impreza - N4);25. Majcher Marcin i Leśniak Daniel (Honda Civic Type-R - A7);26. Maliński Rafał i Wdzięczkowski Mirosław (Honda Civic Type-R - A7);27. Boruta Bartłomiej i Grabarkiewicz Sławomir (Renault Clio - A7);28. Para Jerzy i Dębowski Filip (Renault Clio Sport - A7);29. Porębski Tomasz i Spurek Tomasz (Ford Fiesta ST - A7);30. Serafin Paweł i Kubiński Marcin (Renault Clio Sport - A7);31. Szumowski Krzysztof i Wódkiewicz Anna (Ford Focus - A7);32. Kuc Dariusz i Gospodarczyk Szymon (Opel Astra OPC - A7);33. Bonder Grzegorz i Bonder Hubert (Honda Civic Type-R - A7);34. Grąbczewski Grzegorz i Karczewski Michał (Ford Focus - A7);35. Chmielewski Jan i Janik Krzysztof (Renault Clio - A7);36. Maciejewski Piotr i Kowalski Piotr (Citroën C2 VTS - A6);37. Typa Radosław i Żuk Wojciech (Citroën C2 R2 - A6);38. Piotrowski Ariel i Zarębska Martyna (Citroen C2 VTS - A6);39. Butruk Kamil i Wilk Maciej (Peugeot 206 - RPP);40. Dobrowolski Marcin i Dobrowolski Michał (Peugeot 206 XS - RPP);41. Puszkiel Kacper i Konury Alicja (Peugeot 206 XS - RPP);42. Kostka Grzegorz i Tkacz Tomasz (Peugeot 206 XS - RPP);43. Streer Michał i Dachowski Grzegorz (Peugeot 206 XS - RPP);44. Dąbrowski Tomasz i Stasz Igor (Peugeot 206 - RPP);45. Majek Janusz i Maskalan Krzysztof (Peugeot 206 - RPP);46. Kramarczyk Tomasz i Kwiatkowski Piotr (Opel Astra - N3);47. Dzyr Krzysztof i Pleskot Ireneusz (Opel Astra - N3);48. Żuchowski Maciej i Starosta Agnieszka (Fiat Seicento Sporting - A5);49. Piasecki Paweł i Niedbała Krzysztof (Citroën Saxo VTS - N2);50. Łepik Marcin i Dąbrowski Marek (Citroën Saxo - N2);51. Piątkowski Karol i Banach Radosław (Opel Kadet GSI - HR12);52. Nowikow Arkadiusz i Letkiwicz Agnieszka (Fiat 126p BIS - HR9);

Pełne wyniki rajdu: www.subaru.pl