Będzie to pierwsza impreza na nawierzchniach utwardzonych od styczniowego Rajdu Monte Carlo. W Niemczech po raz drugi wyjedzie na rajdowe trasy Ford Focus RS WRC w specyfikacji 2007. Dla nowego samochodu, który odniósł wielki sukces, zajmując dwa pierwsze miejsca w niedawnym Rajdzie Finlandii, będzie to debiut w rajdzie asfaltowym.

Dziesiąta runda mistrzostw może okazać się równie trudna i nieprzewidywalna, jak otwierający sezon klasyk w Monte Carlo. Trasy przypominają nie tylko nawierzchnią odcinki we francuskich Alpach Nadmorskich. Zmienna charakterystyka OS-ów i nieustająca groźba deszczu mogą znacznie utrudnić dobór opon.

Aktualny mistrz świata, zespół BP-Ford stanie na starcie rajdu z przewagą 40 punktów nad wiceliderem klasyfikacji. Marcus Grönholm i Timo Rautiainen, zwycięzcy Rajdu Finlandii a także wcześniejszych rund we Włoszech i w Grecji wyruszą na trasę z przewagą 13 punktów w klasyfikacji kierowców. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen zajmują trzecią pozycję w tabeli, zaledwie 5 punktów za Sébastienem Loebem.

Bazą rajdu jest Trier, najstarsze niemieckie miasto położone niedaleko granicy z Luksemburgiem. Trasy odcinków specjalnych wytyczono na trzech zróżnicowanych rodzajach dróg. Nierówne, wąskie drogi w winnicach nad Mozelą będą gościć pierwszy i ostatni etap. Trasy na przemian pnące się w górę i opadające w dół łączą szybkie sekcje i ciasne nawroty.

Wiele zakrętów jest zasłoniętych przez wysokie winorośle, co czyni trasy jeszcze trudniejszymi. Drogi publiczne w zagłębiu Saary, na których załogi będą rywalizować podczas drugiego etapu pozwalają na bardziej płynną jazdę. Miejscami otoczone są drzewami i mogą okazać się zdradliwe, gdy spadnie deszcz.

Najtrudniejsze OS-y załogi napotkają na poligonie Baumholder. Drogi używane na co dzień przez czołgi armii USA są jedyne w swoim rodzaju. Łączą szerokie, szybkie asfaltowe sekcje z wyboistymi i szorstkimi fragmentami o nawierzchni betonowej. To połączenie wymaga od opon BF-Goodrich ponadprzeciętnej trwałości. Masywne betonowe bryły zwane po niemiecku "hinkelstein", ustawione wzdłuż dróg, by wyznaczać trasę dla czołgów podczas manewrów, nie wybaczają najmniejszych błędów.

Spotkanie z nimi oznacza zwykle odpadnięcie z rajdu. Trasy zawsze są zanieczyszczone. Mieszanka piasku i żwiru sprawia, że nawierzchnia jest śliska nawet gdy jest sucho, a kiedy spadnie deszcz, warunki stają się ekstremalnie trudne. Dlatego nazywanie „asfaltem” nawierzchni na poligonie Baumholder jest niezbyt ścisłym określeniem.

Grönholm czterokrotnie w pięciu startach kończył Rajd Niemiec na podium. 39-letni Fin zna doskonale specyfikę niemieckich OS-ów.

- To będzie jeden z najtrudniejszych rajdów w sezonie - powiedział Marcus. OS-y nie są łatwe, a wielką rolę odgrywa pogoda, która potrafi płatać figle. Warunki są nieprzewidywalne. Jeżeli deszcz zastanie kierowcę na niewłaściwych oponach, może mieć znaczący wpływ na końcowy rezultat. Podczas naszych ostatnich testów przez większość dnia padał deszcz, więc mogliśmy sprawdzić ustawienia na mokrą nawierzchnię. Pokonanie Loeba na asfalcie to wielkie wyzwanie, ale mam nadzieję, że uda nam się uzyskiwać porównywalne czasy na OS-ach, a w takim rajdzie jak w Niemczech wszystko jest możliwe. W Finlandii pokazaliśmy, że na szutrach nowy Ford Focus RS WRC jest jeszcze lepszy od poprzedniej wersji. Ten rajd pokaże, jak może się potoczyć druga połowa sezonu.

Hirvonen po raz czwarty w swej karierze stanie na starcie Rajdu Niemiec. 27-letni Fin będzie mógł ocenić na ile lepszy jest nowy Ford Focus RS WRC od poprzedniego modelu na asfaltach.

- Odbyliśmy testy w czerwcu w Hiszpanii i w tym tygodniu w Niemczech - mówi Mikko. Na szutrze zmiany nie były odczuwalne aż tak, jak na asfaltach. Myślę, że udoskonalenia wprowadzone w naszym samochodzie dadzą lepsze rezultaty na utwardzonych nawierzchniach. Nowy Ford Focus RS WRC zachowuje się znakomicie i jest jeszcze bardziej precyzyjny w prowadzeniu. Nie jadę tam z myślą o zwycięstwie. Moim celem jest naciskanie Daniego Sordo tak mocno, jak tylko się da. Gdyby udało się zająć trzecie miejsce, byłoby to dla mnie jak zwycięstwo. W tym rajdzie czeka na nas wiele wyzwań. Baumholder jest miejscami niezwykle szybki, a OS-y prowadzące po winnicach wymagają bardzo odważnej jazdy. Trasy są szybkie i wąskie. Jeśli nie masz dobrego wyczucia opon, łatwo tam o duże straty czasowe.

Kierowca z Abu Dhabi, Khalid Al Qassimi i jego brytyjski pilot Nicky Beech pojadą trzecim Fordem Focus RS WRC. Po zajęciu 16 miejsca w Rajdzie Finlandii załoga zadebiutuje na asfaltowych OS-ach Mistrzostw Świata.

Najnowsze informacje

* Zespół BP-Ford będzie mógł używać dwóch rodzajów opon. Używane na suchym asfalcie BFGoodrich g-Force Profiler są dostępne w trzech wersjach: wykonane z miękkiej, średniej i twardej mieszanki. Zespół będzie miał też do dyspozycji opony Profiler H przeznaczone na mokrą nawierzchnię, wykonane z miękkiej mieszanki. Jeśli opady będą bardzo intensywne, opony można dodatkowo naciąć, aby lepiej odprowadzały wodę. Podłużne rowki zapobiegają aquaplaningowi, a poprzeczne dają większą przyczepność przy hamowaniu i przyspieszaniu.

* Zespół odbył trzydniowe testy przed Rajdem Niemiec. Hirvonen jeździł przez jeden dzień w winnicach nad Mozelą, a Grönholm spędził za kierownicą dwa dni – jeden w Kraju Saary i jeden nad Mozelą.

* Rajd ma wielkie znaczenie dla Forda. Europejska centrala koncernu w Kolonii znajduje się 165 km od bazy rajdu w Trierze, a fabryka w Saarlouis, gdzie produkowany jest seryjny Ford Focus jest oddalona o zaledwie 65 km od najstarszego miasta w Niemczech. Kierowcy zespołu BP-Ford odwiedzą zakłady po rajdzie, w poniedziałek. Będą rozdawać autografy i spotkają się z pracownikami wracającymi do pracy po letniej przerwie.

Zmieniona trasa

Trasa przeszła spore zmiany w porównaniu z ubiegłym rokiem. Park serwisowy powróci do miasta Trier, gdzie ostatnio gościł w 2002 roku. Rozegrany w niedzielę Super OS będzie prowadził wokół Porta Nigra, zabytku wpisanego na listę dziedzictwa kulturowego UNESCO. W tym samym czasie na trasie będą znajdować się cztery samochody startujące w 15-sekundowych odstępach.

Próba ta zastąpi znane z ubiegłych lat widowisko na ulicach St. Wendel. Jednak dla wyników rajdu o wiele ważniejsze będą OS-y w winnicach nad Mozelą. Kierowcy zagoszczą tam podczas dwóch etapów - w piątek i w niedzielę. W rezultacie stracą na znaczeniu odcinki w Kraju Saary. Po uroczystym starcie w czwartek wieczorem i piątkowym etapie nad Mozelą, zawodnicy rywalizować będą w sobotę na najdłuższym etapie rajdu. OS-y rozgrywane w Kraju Saary i na poligonie Baumholder będą liczyły łącznie 164,86 km.

Załogi będą korzystać z mini serwisu w Konken. Kierowcy będą mieli do pokonania 19 OS-ów o łącznej długości 356,27 km , z których tylko Super OS będzie przejeżdżany jednokrotnie. Całkowita długość rajdu to 1227,04 km.