Wynika to oczywiście z fakty, że nigdy wcześniej impreza w naszym kraju nie była runda Mistrzostw Świata. A wiąże się to z przyjazdem nie tylko najlepszych i najszybszych kierowców globu, ale także ze startem najnowocześniejszych samochodów.

Szefem zabezpieczenia Rajdu Polski jest Artur Pieńkowski, człowiek, który na ten temat wie najwięcej ze wszystkich. Ale nawet najlepsze zabezpieczenie niewiele pomoże, jeśli obserwatorzy zawodów będą w sposób bezmyślny łamali zasady...

Szanowny Kibicu, przeczytaj kilka poniższych rad, które w znacznym stopniu mogą podnieść Twoje i innych bezpieczeństwo! Nie tylko zreszta na rajdzie Polski, ale każdym innym...

Pamiętaj, że rajdy samochodowe są sportem bardzo niebezpiecznym. W praktyce NIE ma miejsc bezpiecznych na odcinku specjalnym. Taśmy zabezpieczające NIE zatrzymają samochodu pędzącego z ogromną prędkością.

Polecamy w RoadLook.pl

NIGDY

- nie przechodź w strefie mety lotnej przez fotokomórkę;- nie stój na drodze na mecie stop - pamiętaj, że po mecie lotnej auta dopiero wyhamowują z dużych prędkości;- nie zasłaniaj zegarów na PKC, starcie odcinka itp.;- nie przebiegaj drogi przed jadącym samochodem;- nie stój na drodze odcinka specjalnego;- nie zajmuj miejsc obserwacyjnych na zewnętrznej stronie zakrętu oraz na stronie wewnętrznej przy wyjściu z zakrętu;- nie stój w niedozwolonych miejscach i miejscach ogrodzonych taśmą;- nie zasłaniaj tablic informacyjnych organizatora;- nie zajmuj miejsc obserwacyjnych uniemożliwiających ucieczkę;- nie pij alkoholu podczas obserwacji rajdu;- nie rzucaj nic na drogę;- nie rób zdjęć za wszelką cenę;- nie błyskaj lampą aparatu fotograficznego naprzeciw auta rajdowego;- nie zrywaj taśm zabezpieczających trasę.

Podczas rozgrywania odcinka specjalnego nie wolno ustawiać się w tych miejscach, ponieważ stanowi to istotne zagrożenie bezpieczeństwa zarówno dla Ciebie jak i załogi uczestniczącej w zawodach.

ZAWSZE

- po OS poruszaj się (jeśli już musisz) poboczem, nigdy drogą;- podporządkuj się poleceniom służb organizatora i porządkowych;- pilnuj dzieci jeśli je z sobą zabrałeś;- zostaw miejsce po sobie takie jakim chciał byś je zastać.

W RAZIE WYPADKU NALEŻY:

- ostrzec inne załogi o zablokowaniu drogi (poprzez wyjście kilkuset metrów w kierunku startu i dawanie znaków w umówiony sposób;- zabezpieczyć pojazd przed groźbą pożaru (poprzez wyciągnięcie wyłącznika prądu, ewentualnie uruchomienie systemu gaśniczego);- zawiadomić służby porządkowe (na każdym odcinku znajdują się karetkipogotowia, samochody ratownictwa drogowego i punkty SOS);- udzielić poszkodowanym pierwszej pomocy (w sposób fachowy);- osoby nie biorące udziału w akcji ratowniczej nie powinny zbliżać się do miejsca wypadku;- do zawiadomienia karetki wykorzystać czerwony krzyż znajdujący się na okładce książki drogowej, którą załoga ma w samochodzie. Krzyż ten należy pokazać załogom rajdowym jadącym w kierunku mety odcinka specjalnego;- jeśli załoga nie doznała obrażeń nie zatrzymuj następnych zawodników.

Polecamy, aby mieć na rajdzie:

- mapę trasy rajdu lub szczegółową mapę turystyczną okolic;- ubranie wodoodporne;- dobre obuwie sportowe, z nie ślizgającą się podeszwą;- program rajdu z mapami OS-ów;- telefon komórkowy;- kanister zapasowego paliwa;- sprawny samochód;- linę holowniczą;- zapas prowiantu i napojów;- dobry humor i wyobraźnię :-)

Nie polecamy zabierać na rajd:

- chorych członków rodziny lub znajomych;- kobiet w ciąży;- małych dzieci;- zwierząt domowych;- niesprawnego auta.

Orlen Platinum 66. Rajd Polski będzie wielkim wydarzeniem dla wszystkich fanów sportu samochodowego. Oby przebiegł bezpiecznie!

Fot.: Andrzej Ejnik