48 załóg spośród 55, które znalazły się na liście zgłoszeń Orlen Platinum 66. Rajdu Polski wystartuje prawdopodobnie w zawodach. Na liście startowej zabrakło m. innymi załóg: Bettega i Scattolin, Sołowow i Baran oraz Czopik i Lukas.

Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC) czy Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC)? A może Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus WRC) albo Daniel Sordo i Marc Marti (Citroën C4 WRC)?

Zapewne zwycięzca Rajdu Polski, noszącego w nazwie jeszcze Orlen Platinum 66. - wyłoniony zostanie spośród tej czwórki. Loeb, Latvala i Hirvonen już wygrywali w tym roku. najwięcej Francuz, ale z kolei on miał nieudane dwa ostatnie występy. Jedynie Sordo nie zanotował jeszcze na swoim koncie sukcesu...

Inni: Petter Solberg i Philip Mills, Henning Solberg i Cato Menkerud, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, Jewgienij Nowikow i Dale Moscatt, Mads Østberg i Ole Kristian Unnerud, Conrad Rautenbach i Daniel Barritt, Matthew Wilson i Scott Martin czy wreszcie (może!) nasi Krzysztof Hołowczyc i Łukasz Kurzeja są skazani jedynie na walkę o punktowane pozycje czy miejsca w pierwszej "dziesiątce"...

Kto wygra 66. Rajdu Polski, chlubiącego się najdłuższa (po Rajdzie Monte Carlo) historią? Przekonamy się już w najbliższą niedzielę...

Kibiców polskich interesuje także postawa Michała Kościuszki i Macieja Szczepaniaka, którzy w Suzuki Swift Super 1600 walczą o tytuł w klasie JWRC. Aby myśleć o zwycięstwie w mistrzostwach nasi powinni zawody wygrać. Czy są w stanie? Zobaczymy.

Ciekawe też, jak w konfrontacji z najlepszymi kierowcami świata zaprezentują się inni polscy zawodnicy. Na przykład Michał Bębenek, który przed rokiem okazał się najlepszy w Rajdzie Polski, wówczas zaliczanym do klasyfikacji Mistrzostw Europy...

Zapraszamy na nasze codzienne relacje z rajdu!

Ciekawostki

• Rajd Polski (runda 8 z 12).• Nawierzchnia: szuter.• Miejsce: Mikołajki.• Informacje praktyczne: Baza rajdu i biuro prasowe znajdują się w Hotelu Gołębiewski w Mikołajkach. Park serwisowy usytuowano przy bazie, na terenie Rally Park Mikołajki.Pierwszego dnia rajdu – w piątek 26 czerwca – słońce wzejdzie w Mikołajkach o godz. 4:15, a zajdzie o 21:01.• Opony: Każda załoga ma do dyspozycji 36 szt. opon Pirelli Scorpion na cały rajd, włącznie z zapoznaniem. W samochodzie można wieźć dwa koła zapasowe. Obowiązuje zakaz nacinania opon.• Zapoznanie: każda załoga miała prawo przejechać trasę każdego odcinka specjalnego dwukrotnie. Podczas zapoznania zawodnicy mogli jechać z maks. prędkością 70 km/h, ewentualnie niższą tam, gdzie ograniczają ją odpowiednie znaki.• Odcinek testowy: w czwartek 25 czerwca, w godz. od 8:00 do 12:00, w Mikołajkach, na trasie długości 3,80 km, wytyczonej o 3,4 km od parku serwisowego.• Konferencja prasowa przed rajdem: we czwartek 25 czerwca, o godz. 13:30, w biurze prasowym rajdu.• Trasa: o całkowitej długości 1024,38 km, w tym 18 odcinków specjalnych (9 różnych) o łącznym dystansie 352,00 km.

Etap 1 liczy 302,87 kilometra, w tym jest 7 odcinków specjalnych (4 różne) o długości 113,20 km. Są to: OS 1: Superoes Mikołajki (2,5 km); OS 2: Grabówka (12,09 km); OS 3: Pianki (11,34 km); OS 4: Paprotki (33,17 km); OS 5: Grabówka (12,09 km); OS 6: Pianki (11,34 km); OS 7: Paprotki (33,17 km). Ostatni samochód w parc fermé o godz. 20:00.

Etap 2 liczy 423,64 kilometrq, w tym jest 6 odcinków specjalnych (3 różne) o długości 149,44 km. Są to: OS 8: Danowo (11,88 km); OS 9: Gawliki (32,75 km); OS 10: Wydminy (30,09 km); OS 11: Danowo (11,88 km); OS 12: Gawliki (32,75 km); OS 13: Wydminy (30,09 km). Ostatni samochód w parc fermé o godz. 22:00.

Etap 3 liczy 294,65 kilometra, w tym jest 6 odcinków specjalnych (3 różne) o długości86,86 km. Są to: OS 14: Miłki (27,07 km); OS 15: Tros (15,11 km); OS 16: Miłki (27,07 km); OS 17: Tros (15,11 km); OS 18: Superoes Mikołajki (2,50 km). Meta o godz. 14:54.

• Uroczystość ogłoszenia wyników i podium: w niedzielę 28 czerwca, od godz. 14:56.• Konferencja prasowa po rajdzie: w niedzielę 28 czerwca, w biurze prasowym rajdu, od godz. 15:30.

Powiedzieli:

Fot. Rallyworld©Willy Weyens

Jan Chmielewski: Prosto ze wspaniałego rajdowego święta na Karowej – „Citroen Roadshow” pojechaliśmy na Rajd Polski. Szkoda, że w Warszawie zabrakło nam jedynie 0,3 sekundy do zwycięstwa, ale samo uczestnictwo w tak wielkiej imprezie było dla mnie wyróżnieniem. Do tegorocznej rundy WRC zgłosiliśmy się z nadzieją na zbieranie doświadczeń oraz zaliczenie ważnej lekcji, która otworzy nam nowe rajdowe horyzonty. Chcemy wykorzystać szanse, jakie stwarza rozgrywanie w naszym kraju tak ważnych i trudnych zawodów. Nie liczymy na żaden oszałamiający wynik, ale byłoby grzechem, gdybyśmy nie skorzystali z możliwości wystartowania w rudzie Mistrzostw Świata w Polsce! Co najważniejsze, będzie to także świetna okazja dla zaprezentowania naszych sponsorów, nie tylko kibicom i dziennikarzom z Polski, ale i z całego świata. Nasz start wspierają: dystrybutor narzędzi marki NEO, Rosetex, Wesem oraz Automobilklub Rzeszowski, a patronat medialny sprawują Radio RMF FM oraz magazyn „Eurostudent”.

Szymon Gospodarczyk: W 2003 roku, kiedy byłem na Rajdzie Finlandii, zobaczyłem tam coś niesamowitego- coś, co utkwiło mi w pamięci do dzisiaj. Właśnie wtedy zacząłem marzyć o starcie w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata. Już nie mogę się doczekać startu w 66 Rajdzie Polski, bo to nie będzie zwykły rajd! 352 kilometry oesowe robią wrażenie. Serdecznie zapraszam wszystkich kibiców do krainy jezior mazurskich. Do zobaczenia na trasie!

Maciej Oleksowicz: Cieszę się, że będę mógł wystartować w Rajdzie Polski, który po wielu staraniach organizatorów stanowi w tym roku jedną z rund istrzostw świata. Po Finlandii i Walii będzie to nasza trzecia przygoda tej rangi. To dla nas spory prestiż móc ścigać się w towarzystwie najlepszych kierowców świata i uczestniczyć w największym wydarzeniu sportowym w Polsce. Ten rajd to dla nas ogromne wyzwanie. Jest szybki, długi i bardzo trudny. Jako jedyni w stawce pojedziemy samochodem klasy S2000. Trasy w większości są mi znane z poprzednich edycji tego rajdu. Niestety pogoda może popsuć trochę widowisko, bo na weekend zapowiadane są deszcze. Odcinki będą śliskie i błotniste a to nam nie ułatwi zadania. Jako 67 załoga w stawce będziemy mieli mocno zniszczoną drogę, dlatego pierwszy przejazd i dzień zarazem będziemy chcieli pojechać tak aby na kolejnym etapie uzyskać lepszą pozycję startową. Jeśli na mecie uda nam się być w pierwszej dwudziestce, to będzie dla nas ogromny sukces.

Michał Bębenek: Patrząc realnie, przede wszystkim chcielibyśmy znaleźć się tuż za samochodami WRC. Myślę, że naszą N-ką na tym rajdzie nie będziemy w stanie nic więcej zdziałać. Sądzę, że jest to realne zadanie do wykonania, więc postaramy się za wszelką cenę ten cel osiągnąć. Wiadomo jednak, że rajdy są nieprzewidywalne, dlatego o miejscu w generalce na razie nic nie chcę mówić. 66. Rajd Polski to trzy dni naprawdę ciężkiego ścigania i klasyfikacja może się zmieniać z dnia na dzień, z odcinka na odcinek. Liczę również, że w kolejnym starcie przełamiemy złą passę i osiągniemy satysfakcjonujący wynik w najważniejszej imprezie motoryzacyjnej tego roku.Wsparcia podczas startu w 66. Rajdu Polski udzielą nam firmy: Tedex, GetinBank, Ponzio, Igloo, Recaro, Imex, AQQ i Makton.

Radosław Typa: Jedziemy autem z niższej półki - Citroenem C2R2 - więc nie nastawiamy się na walkę z czołówką klasy JWRC, ale nie zamierzamy przejechać tego rajdu turystycznie. Przed nami długie i trudne odcinki, na których wiele może się zdarzyć. Chcemy jechać rozsądnie, ale szybko, tak by kibice mieli na co popatrzeć. Zapraszam na mazurskie trasy, mam nadzieję, że wszyscy będziemy się cieszyli z wielkiego rajdowego święta. Oczywiście dziękuję firmom, które wspierają mnie na co dzień i są z nami również na Mistrzostwach Świata - wielkie dzięki dla Primavery, Unimila, Makity, Vitabri, Mitsubishi Motors Poland, Radexu, samorządu województwa i Ornety.